CSS problem - centrere
Fra : SpookiePower

Dato : 12-02-04 00:18

Jeg har fået lavet mig denne menu -
http://a.1asphost.com/activewwebsite/test/menuvalg.asp

som jeg har fundet på denne side -
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/cssmenu/navigation_bar.php

Mit problem er at jeg simpelthen ikke kan få menu'en til at være
centreret mit på siden. Jeg er nybegynder inden for css men har
prøvet mig frem i et stykke tid med denne menu. Er der nogle som kan hjælpe
mig ??

Fra : jopa

Dato : 12-02-04 00:38

SpookiePower <boxjunk2600@hotmail.com> skrev bla:

> [...]
> centreret mit på siden. Jeg er nybegynder inden for css men har
> prøvet mig frem i et stykke tid med denne menu. Er der nogle som kan

Hvad med aat prøve at smide hele/alt indholdet i en centrert div ala
------------------------------
#frame {
width:780px;
margin-right:auto;
margin-left:auto;
margin-top: 15px;
padding:0px;
text-align:left;

ret selv til
--

Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : SpookiePower

Dato : 12-02-04 01:35

"jopa" <john@jp-web.INVALID> skrev i en meddelelse

> Hvad med aat prøve at smide hele/alt indholdet i en centrert div ala
> ------------------------------
> #frame {
> width:780px;
> margin-right:auto;
> margin-left:auto;
> margin-top: 15px;
> padding:0px;
> text-align:left;
>
> ret selv til

Takker, men jeg kan ikke få det til at virke.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-02-04 01:52

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev :

>Takker, men jeg kan ikke få det til at virke.

div.cssmenuvandret {
margin-left: auto; margin-right: auto;
float:none;
width:604px;
border-left:1px solid black;
}

For at det virker i IE, så skal du bruge en doctype, som sætter
browseren i standardmode.

F.eks.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
--
Knud

Fra : SpookiePower

Dato : 12-02-04 02:12

Tak for hjælpen Knud os Jopa, men jeg kan ikke få det til at virke.
Det er sikkert mig der gør noget galt.

Min asp side ser sådan her ud -

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
<title>Untitled Document</title>
<link href="stylemenu.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

og mit style sheet ser således ud -

div.cssmenuvandret a {
float:left;
color:white;
background:#ff6600;
padding:2px 5px;
border:1px solid black;
border-left:0;
font-size:12px;
font-weight:bold;
text-decoration:none;
text-align:center;
}

div.cssmenuvandret a:hover {
background:#1a0099;
color:white;
text-decoration:none;
}

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-02-04 03:20

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev :

>Tak for hjælpen Knud os Jopa, men jeg kan ikke få det til at virke.
>Det er sikkert mig der gør noget galt.

Det var nødvendigt at gøre <div> smallere, se
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/menuvalg.htm
--
Knud

Fra : SpookiePower

Dato : 12-02-04 12:45

> Det var nødvendigt at gøre <div> smallere, se
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/menuvalg.htm
> --
> Knud

Det ser jo ud til at være lige som jeg ønsker det :)
Må lige kigge nærmere på det.

Fra : SpookiePower

Dato : 12-02-04 13:06

> "Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

Mange tak begge to, det hjalp. Men jeg kan se at hvis jeg feks
kun skriver eet bogstav i hvert link, så er menu'en ikke længere
centreret. Så det må være en blanding af div's bredde og indeholdet
af menu'en der afgør hvornår menu'en er centreret.

Jeg troede bare man kunne gøre som feks dette

<center>
menuen
</center>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-02-04 15:54

> [...]

>centreret. Så det må være en blanding af div's bredde og indeholdet
>af menu'en der afgør hvornår menu'en er centreret.

Deter jo div'en, der bliver centreret, ikke indholdet som sådan.

Dvs. har du indhold i div som kun fylder 200px og bredden af div
er sat til 500px, så er det de 500, der bliver centreret og
derfor vil det ikke se ud som om det er centreret.

><center>
>menuen
></center>

Er gammeldags kode, som bør undgås i dag.
--
Knud

Fra : SpookiePower

Dato : 12-02-04 01:55

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Med dette får jeg lavet et "felt" som er 780px bred. Hvis jeg ændre
text-align:left til center, kommet links'ene til at stå centreret i feltet,
hvilket jo
er godt nok. Men selve feltet holde til venstre, så links'ene ikke er
centreret
iforhold til skærmen, kun iforhold til feltet.

Fra : jopa

Dato : 12-02-04 11:29

> [...]
> centreret
> iforhold til skærmen, kun iforhold til feltet.

Derfor skrev jeg ret selv til ønskede px.
Hvis det kun er din menu der skal centreres har Knud givet et fint eks.

--

Mvh. John
www.jp-web.dk