Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS 400
Fra : HENRIKNI@fjerndetted~

Dato : 12-02-04 00:06

Hej NG,

Jeg har lige siddet og leget lidt med mit spritnye IXUS 400, og faldt over
en ting; kan det virkelig være rigtigt at den bedste opløsning det kan
levere er 180 dpi??

Mvh

Henrik

Fra : Erik Graversen

Dato : 12-02-04 00:34

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/
<HENRIKNI@fjerndettedk.ibm.com> skrev i en meddelelse news:402ab567$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>Jeg har lige siddet og leget lidt med mit spritnye IXUS 400, og faldt over
>en ting; kan det virkelig være rigtigt at den bedste opløsning det kan
>levere er 180 dpi??

Hej Henrik.

Prøv lige dette link: http://cph.ing.dk/konf/root/digifoto/html/0979.all.html

Mvh. Erik.

Fra : HENRIKNI@removedk.ib~

Dato : 12-02-04 08:41

Jeg er klar over at dpi kun er relevant i forhold til print - men siden
jeg får en oplysning om dpi fra billedets informationer, må der vel være
en sammenhæng, eller??

-Henrik

Fra : Lyngby Billed Center

Dato : 12-02-04 08:52

<HENRIKNI@removedk.ibm.com> skrev i en meddelelse
Jeg er klar over at dpi kun er relevant i forhold til print - men siden
jeg får en oplysning om dpi fra billedets informationer, må der vel være
en sammenhæng, eller??

-Henrik

Hej Henrik

Et billede i 20x30 cm og 300 dpi bliver til knapt 600 dpi hvis du ændre
størrelsen til 10x15 cm og omkring 150 dpi hvis du sætter den til 40x60 cm.

Så dine 180 dpi angiver altså en opløsning ved en given størrelse

Mvh.
Henrik Schwarz

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-04 09:10

Hej

HENRIKNI@removedk.ibm.com wrote:
> Jeg er klar over at dpi kun er relevant i forhold til print - men siden
> jeg får en oplysning om dpi fra billedets informationer, må der vel være
> en sammenhæng, eller??

Du kan sagtens presse den til 1000dpi. Så bliver billedet blot i ca
pasfotostørrelse.

Lad være med at hænge dig så meget i DPI. Det koster pt 1€ at få lavet
et 20x30 billede hos Pixum og 5€ at få lavet et 30x45. Tag et af dine
billeder og send det til fremkaldelse i alle størrelserne fra 10x15 og
op. Der findes forskellige teknikker til at gøre lavopløsningsbilleder
pænere under fremkaldelsen og derfor kan et relativt lavt DPI tal godt
se flot ud på print. Jeg tror nærmere, at du i de store prints vil ærgre
dig over at kunne se JPEG komprimeringen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : HENRIKNI@removedk.ib~

Dato : 12-02-04 10:13

Jeg er med på at man kan op- og nedjustere dpi ift print. Udgangspunktet
for tråden var at billeder fra mit IXUS 400 viser at have en opløsning på
180 dpi (uanset billedstørrelse) - vil der ikke blive tale om
interpolering hvis jeg printer i 300 dpi?

-Henrik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-04 10:32

Hej

> [...]
> 180 dpi (uanset billedstørrelse) - vil der ikke blive tale om
> interpolering hvis jeg printer i 300 dpi?

Det med de 180dpi tror jeg at kameraet angiver ud fra en setting om
forventet printstørrelse. Det er mit bedste bud på det. Hvor høj er
opløsningen på de billeder angivet i pixels?

Hvor den får de 180dpi fra er et rigtigt godt spørgsmål, da de er
irrelevante, så længe de ikke skal på print.

Forvirringen omkring pixels/dpi er at, trykkere og grafikere altid
angiver at skulle bruge et 10x10cm billede i 300dpi for eksempel. Det
betyder at billedet groft sagt skal have 1200x1200 pixels (1 tommer =
2,5cm for lethedens skyld). PC-folk bruger konsekvent pixels. Men at
bruge dpi uden at angive størrelse i cm eller pixels er faktisk
irellevant. Så at angive 180dpi som opløsning giver slet ingen mening
uden en målestok mere. At angive et digitalt billede til at være 10x10cm
er mindst ligeså meningsløst, da vi her mangler enten dpi til at finde
frem til pixels eller pixels til at udregne dpi. At anvende pixels som
eneste målestok er heller ikke for godt, for først når vi angiver
størrelsen i cm kan vi afgøre om dpi er højt nok til at give et godt
resultat (teoretisk set).

Har du en Canon fotoprinter ved siden af? Canon kørte i "gamle dage" i
360/720/1440 dpi på printerne. Hvis hver farve på printeren udskrives i
180dpi så vil printeren have et behov for 720 dpi i print. Så måske er
det bedste bud, at kameraet tager højde for dine printindstillinger og
viser at med denne printer og dette kamera, så svarer dit billede til
180 dpi i den papirstørrelse som du plejer at udskrive på.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : HENRIKNI@dk.ibm.com

Dato : 12-02-04 11:54

Hej igen,

Uanset om jeg skyder i 2272x1702, 1600x1200, 1024x768 eller 640x480 - så
angiver billedets informationer at det er 180 dpi.......

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-04 12:15

Hej

HENRIKNI@dk.ibm.com wrote:
> Uanset om jeg skyder i 2272x1702, 1600x1200, 1024x768 eller 640x480 - så
> angiver billedets informationer at det er 180 dpi.......

? Hmm, det er nok bare en af de der uforklarlige Canon ting som også det
med, at mit A70 pludselig lavere foldere.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kenneth K.

Dato : 12-02-04 12:22

HENRIKNI@dk.ibm.com wrote:
> Hej igen,
>
> Uanset om jeg skyder i 2272x1702, 1600x1200, 1024x768 eller 640x480 -
> så angiver billedets informationer at det er 180 dpi.......

Glem de dpi. Uanset om dit billede på 640x480 er angivet til 180 dpi eller
600dpi, så er billedet det samme. Det eneste som ændrer sig er størrelsen
ved udskrift. Forestil dig dpi som et fiskenet. Jo tættere maskerne sidder
sammen, jo højere opløsningen. Trækker du i nettet så det bredes ud over et
større område, får du et større billede, men med lavere opløsning. Dpi er et
udtryk for hvor mange pixels (eller dots) der er indenfor et givet område.
Har du et billede på 1200x1200 pixels skrevet ud i 300 dpi vil det fylde
10x10cm. Skriver du det samme billede ud i 150dpi så fylder de samme pixels
det dobbelte, nemlig 20x20cm.

Mvh,
Kenneth

Fra : HENRIKNI@removedk.ib~

Dato : 12-02-04 12:33

Ok - jeg glemmer dem (syntes bare at det er er mærkelig info at lægge
på et billede? Men det kan være at der er noget om det med Canon printeren
som Karsten var inde på - der er jo direct-print fra Canons cameraer til
deres foto-printere!

Fra : Kenneth K.

Dato : 12-02-04 12:45

> [...]
> Canon printeren som Karsten var inde på - der er jo direct-print fra
> Canons cameraer til deres foto-printere!

Ja, det _er_ en mærkelig info at ligge på et billede uden at fortælle om
udskriftsstørrelse.

Det er måske en mulighed, men mon ikke man kan bestemme dpi på printeren...

Mvh,
Kenneth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-02-04 19:35

wrote:

> Ok - jeg glemmer dem (syntes bare at det er er mærkelig info
> at lægge på et billede?

Tjaeh... Måske noget med at Canon finder at 180DPI er det laveste man
kan printe med og stadig få udmærket kvalitet? Hvis man åbner billedet
i et DTP program, som bruger DPI oplysningen, vil billedets fysiske
størrelse derfor blive angivet til den størst mulige, indenfor Canons
kvalitetskriterier.

Men det er bare et gæt.

> Men det kan være at der er noget om det
> med Canon printeren som Karsten var inde på - der er jo
> direct-print fra Canons cameraer til deres foto-printere!

Jeg tvivler. Det ville betyde at 4MP billeder automatisk ville blive
udprintet i A4 størrelse - det tror jeg brugerne ville protestere over.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/