Line of sight!!!
Fra : Alvin A. Bang

Dato : 11-02-04 23:55

For nogle år siden havde jeg en "rimelig" simpel formel, der kunne udregne
line of sight. Hvis man kendte sin observationshøjde kunne man beregne hvor
langt væk man eksempelvis kunne se en 3m høj kompasafmærkning. Det er
rimeligt fikst idet man ikke behøver at strække hals før man ved at det er
muligt at se afmærkningen. Jeg fandt formelen i forbindelse med noget
teleteknik hvor vi skulle finde højderne på 2 VHF-antennemaster, der
tilnærmelsesvis kræver line of sight. Min gymnasietid kommer i ubehagelig
erindring når jeg tænker på tangentialregning, cosinus, sinus og en hulens
masse ubekendte.
Så hvis der er nogen der har formelen ville jeg være taknemmelig.
Ovenstående naturligvis kun under forudsætning af at jeg ikke er den eneste,
der mener at der er rimelig hold i Ko(u)pernikus teorier.

MVH

Alvin

Fra : Bo

Dato : 12-02-04 10:25

Hej Alvin
Kender ikke selv Ko(u)pernikus,
men jeg fandt noget på hans hjemmeside ;)
Hop på:
http://pollux.nss.nima.mil/calc/calc_options.html
Klik på:
Distance Calculator
Vælg/åben:
Geographic Range
---
Højreklik, Vis kilde, og du kan nu se formlerne:
Convert meters to feet if necessary
if (obj.units1[1].checked)
light = light * 3.2808399;
if (obj.units2[1].checked)
eye = eye * 3.2808399;
obj.georange.value = 1.169 * (Math.sqrt(light) + Math.sqrt(eye));
---
Fra bogen:
The Calculator Afloat:
Eksempel 1
Når øjehøjden er i meter, og distancen
til horisont ønskes i sømil:
Øjehøjden er 4 meter = A
2.072 * kvadratroden af A
= 4.1440
Fyret/lyskeglen er 8 meter højt = B
2.072 * kvadratroden af B
= 5.8605

4.1440
+
5.8605
= 10.0045 sømil til fyret kan ses.

Eksempel 2
Når øjehøjden er i meter, og distancen
til horisont ønskes i kilometer:
Øjehøjden er 4 meter = A
3.8373 * kvadratroden af A
= 7.6746
Fyret/lyskeglen er 8 meter højt = B
3.8373 * kvadratroden af B
= 10.8535

7.6746
+
10.8535
= 18.5281 kilometer til fyret kan ses.
---
Har selv lavet en del programmer,
til/om navigation, til programmérbare regnere:
Anden Strømtrekant, Astronomisk navigation,
Første Strømtrekant, Kort til compas,
Compas til kort, Tid, Verdenskort, Rhumbline,
Brændstof, Krydspejlingen.
I alt ca. 1248 programlinjer befinder sig i Lommeregner.zip:

http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm

Med venlig hilsen
Bo

Fra : hek4

Dato : 12-02-04 11:49

Hej Alvin

På Det levende Søkort2 ligger følgende lille formel:

Beregn afstanden til et fyr, der ses i kimningen.
Afstanden til fyret (synsvidden) beregnes som:

Synsvidden = 2,08 * (&#8730;Øjehøjden + &#8730;Flammehøjden)

den ser ud til at virke.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo

Dato : 12-02-04 14:21

Jeg har tjekket formlen:

Synsvidden = 2.08 * (Sqrt (Øjehøjden) + Sqrt(Flammehøjden))
Bagerst i bogen NAVIGATION er en tabel,
hvor man med Øjehøjden og Flammehøjden hurtigt finder,
Fyrs synsvidde i sømil.
og det er uden tvivl ovenstående formel,
der kommer tættest på de facit, der kan tjekkes.

Bo

Fra : PKJ

Dato : 12-02-04 16:12

For den sejler der er lidt interesseret i udledningen af formlen sender jeg
mit bidrag her idet jeg samtidig beklager at jeg ikke
i NG kan levere bedre grafik.

+------>......øjet
| /h
| /
|R /
| /R
| /
| /
|/
Jordcenter

+ ovenfor er kimingen set fra øjenhøjden h over havoverfladen
R Jordens radius
d afstanden til kimingen

For den retvinklede trekant gælder Pythagoras sætning:

(R*R) + (d*d) = (R+h)*(R+h) => R*R + 2R*h + h*h
eller
d*d= 2R*h + h*h hvor det sidste led h*h er meget lille i forhold til første
led.
hvorfor sidste led bortkastes uden at lave væsentlig fejl
altså

d = SQRT(2R*h) (Formlen der spørges om)

1 Nautisk mil = 1852 m = 1/60 grad
Jordens omkreds = 360 gr = 360 * 60 NM = 21600 NM = 2 * PI * R
Heraf findes R = 3438 NM idet jorden her regnes kugleformet.

som indsættes i formlen

d= SQRT(( 21600/PI)*h) = SQRT(6875/1000) = 2.62 NM
hvis h f.eks indsættes som 1/1000 Nm = 1.85 meter

Med øjenhøjden i meter og kimingsafstand i NM bliver formlen:

d = 1.93 * SQRT(h)

Imidlertid skal formlen korrigeres lidt for lysets refraktion i
den fugtige luften over havet. En alm brugt værdi er 1.08.

altså d= 1.93 * 1.08 * SQRT(h) = 2.08 * SQRT(h) for den tilsyneladende
kimingsafstand.

Tommelfingerreglen kan nu formuleres:

................. Tag kvadratroden af øjenhøjden i meter og gang med
to................

Husk hertil at addere kimingsafstanden der kan beregnes for det objekt der
kigges på.

mvh PKJ

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-02-04 09:47

Tak for den klare og logiske udredning, og den efter forholdene! gode
grafik. Den meget simpel formel overflødiggør tabellerne.

Jeg har siddet og tænkt lidt over hvor simpel den er at bruge.

Dvs hvis jeg står op i min båd, er øjnene godt to meter over havet. Min
kimingsafstand er derfor godt 1,41sm+1,41 nm svarer til 3 sm. Hvis en bøje
er tre meter og man skal se den øverste meter for at opdage den, kan den ses
ca 6 sm væk.

En lanterne på toppen af en mast på 9 m kan derfor ses (3+3)+3 sm = 9sm væk.

Et lille kuriosum. Jeg forbinder forkortelsen nm med nannometer og ikke med
sømil. Og jorden bliver unægtelig noget lille på den måde. Der går en
milllion nm på en mm.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 13-02-04 12:23

> [...]
eneste,
> der mener at der er rimelig hold i Ko(u)pernikus teorier.

Tak for de mange valide svar. Man bliver sgu en smule imponeret over hvad i
besidder af viden......og gør for at hjælpe.

MVH

Alvin