Trådløst netværk, Kanaler ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 11-02-04 22:43

Hej

Er der nogen hér der ved, eller måske har et link til uddybende info
omkring radiokanaler i forbindelse med trådløse netværk ?

"Hvorfor spør' han om det ?" - Jo, jeg har lige skiftet mit gamle 11mb
netværk ud med et nyt 54mb, det gamle, som jeg har kørt med godt et par
år, stod i sin tid som default på kanal 6, og dér lod jeg det stå,
hvorimod det nye som default står på kanal 11. - Det forekommer mig at
det er noget med lande inddeling, eller måske kontinent inddeling ?.

Og, hvad er så den korrekte for DK ?

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Jan Bachman

Dato : 11-02-04 23:16

>Og, hvad er så den korrekte for DK ?
I EU har du frit valg på kanalskalaen fra 1 til 13.
Det er hip som hap hvilken af disse kanaler du vælger, blot har du
valgmulighederne for at kunne styre uden om andre radiosendere i
området, der kunne skabe forstyrrelser. F.eks. bør du ikke have to
trådløse netværk ved siden af hinanden der benytter samme kanal.

/Jan

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-02-04 22:34

Hej

Jan Bachman <ymerdyr@image.dk> wrote:

> [...]
>området, der kunne skabe forstyrrelser. F.eks. bør du ikke have to
>trådløse netværk ved siden af hinanden der benytter samme kanal.

Ok fint - Tak for info!

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Jan Bachman

Dato : 13-02-04 17:45

>Ok fint - Tak for info!
Jeg kan lige supplere med, at der helst skal være minimum fem kanalers
forskel mellem overlappende netværk (f.eks. kanal 1 og 6). Det er ikke
nok at det ene bruger kanal 1 og det andet bruger kanal 2. Det
overlapper.

Hver kanal er 22 MHz bred, men der er kun 5 MHz forskel mellem center
på hver kanal.

F.eks.
Kanal 1 = 2412 MHz +/- 11 MHz = 2401 - 2423 MHz
Kanal 2 = 2417 MHz +/- 11 MHz = 2406 - 2428 MHz
Kanal 3 = 2422 MHz +/- 11 MHz = 2411 - 2433 MHz
Kanal 6 = 2427 MHz +/- 11 MHz = 2426 - 2448 MHz
Kanal 13 = 2472 MHz +/- 11 MHz = 2461-2483 MHz

/Jan