Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 15-30mm eller den "nye" 17-35 HSM ti~
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 11-02-04 22:38

Hejsa,

Jeg skal bruge en vidvinkel zoom til mit Nikon D100.

Indtil videre overvejer jeg følgende :

Sigma EX 15-30 f/3.5-4.5
Sigma EX 17-35 f/2.8-4 HSM - bemærk at det er den model som er
frigivet her i starten af 2004!

Er der nogen som har efaringer med ovenstående ?

Personligt hælder jeg mest til 15-30'eren fordi jeg har været rigtig
glad for min 24mm da jeg fotograferede analogt (15-30'eren svarer til
22.5mm på Nikon D100), men jeg er lidt skræmt af selve størrelsen på
objektivet og det faktum at jeg ikke vil kunne montere et UV-filter
(for at beskytte det forreste linse-element).

17-35'eren har jeg ikke været i stand til at finde reviews af.
Den gamle model (uden HSM til Nikon) har fået ret blandede reviews og
eftersom den nye model er ændret ret kraftigt rent optisk, tør jeg
ikke sammenligne. Af fordele er dog HSM og muligheden for 77mm filtre.

Prismæssigt er de stort set ens.

Hjælp ønskes!

/Niels

Fra : ab

Dato : 12-02-04 01:23

> Hjælp ønskes!

Testen her synes jeg nok kan få de fleste på andre tanker (Cola-flasker):

http://www.tawbaware.com/sigma_tokina_ultra_wide_test.htm

Så da hellere denne:

Sigma 20/1,8 EX

ab

Fra : max

Dato : 12-02-04 10:36

"Niels J. Larsen"
> [...]
> eftersom den nye model er ændret ret kraftigt rent optisk, tør jeg
> ikke sammenligne. Af fordele er dog HSM og muligheden for 77mm filtre.

Jeg syns 17-35 er en brugbar brændvidde og det er en
fordel den bruger "standart" 77mm filtre og så lukker
den en del mere lys igennem, så uden at kende Sigma's
udgave (jeg har nikons) så er det den du skal vælge.
Her du brug for ultra wide til feks interrior oa. så sku
du måske kigge på 12-24mm, men det er extremt. -max-

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 12-02-04 18:14

On Wed, 11 Feb 2004 22:38:15 +0100, Niels J. Larsen
<no_use@COWmail.dk> wrote:

>Sigma EX 17-35 f/2.8-4 HSM - bemærk at det er den model som er
>frigivet her i starten af 2004!

Jeg har netop haft min nye 17-35 i en uge på min EOS 10D. Den er købt
i Frankrig for 669 euros og kommer med solblænde og fin taske.

>17-35'eren har jeg ikke været i stand til at finde reviews af.

Jeg har heller ikke set nogen reviews, men efter så kort tid er jeg
yderst tilfreds, og jeg synes at skarpheden og kontrasten er fin. Det
er nu blevet standard-objektivet.

Objektivet vejer 560 gram og er ret stort i forhold til mit 28-105 mm,
men det er en fin fornemmelse at komme tilbage i den gamle
vidvinkel-verden fra analog-kamera tiden.

Den tilsvarende Canon 16-35 mm koster over 1100 euros mere. Jeg tror
ikke at en eventuel større skarphed er den prisforskel værd.

Johannes