Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ixus 400 "pixel"-fejl
Fra : dj

Dato : 11-02-04 20:57

Hej NG

Jeg købte mig et canon ixus 400 digital kamera i sommers, og opdager nu
(efter at have taget et meget mørkt billede) at der er en slags pixel-fejl,
dvs. en pixel som altid lyser hvis når jeg får billedet over på computeren
og kigger nærmere på det.

Kan jeg gå tilbage til forhandleren og brokke mig, eller er der lige som på
tft-skærme til pc, et max antal pixels som godt må have fejl?

Tak, Frank Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 21:41

"dj" skrev....

> [...]
>
> Kan jeg gå tilbage til forhandleren og brokke mig, eller er der lige som

> tft-skærme til pc, et max antal pixels som godt må have fejl?

Hej,

Det er normalt at et mindre antal (normalt under 4-5) pixelfejl på en LCD
skærm ikke betegnes som en fejl. Det samme gælder LCD skærmen på dit kamera.
Men når det drejer sig om CCD chippen vil jeg mene der er tale om en
egentlig fejl. Og jeg ville da forsøge at få det repareret eller ombyttet
under gerantien.

Mvh. Søren Rohde

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-02-04 21:45

dj wrote:
> [...]
>
> Kan jeg gå tilbage til forhandleren og brokke mig, eller er der lige som på
> tft-skærme til pc, et max antal pixels som godt må have fejl?

Nogle kamera har en funktion der hedder pixel-mapping så vidt jeg
husker. Denne kan mappe dårlige pixels ud og kan løse dit problem.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-02-04 16:29

"dj" <test@testesen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pixel-fejl,
> dvs. en pixel som altid lyser hvis når jeg får billedet over på

Du er den "heldige" indehaver af ét styk "stuck pixel".

> Kan jeg gå tilbage til forhandleren og brokke mig, eller er der lige som

> tft-skærme til pc, et max antal pixels som godt må have fejl?

Ja. Typisk vil din forhandler sende dit kamera ind til service, hvor de så
"mapper" den defekte pixel ud, dvs. den slukkes simpelthen, hvorefter dens
værdi i fremtiden blot beregnes på baggrund af de omkringliggende pixels.
Dit kamera vil herefter være et 3,9-1 Mpixel-kamera

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : dj

Dato : 12-02-04 18:11

> [...]
> værdi i fremtiden blot beregnes på baggrund af de omkringliggende pixels.
> Dit kamera vil herefter være et 3,9-1 Mpixel-kamera

ja, det vil jeg også hellere end at den altid er hvid når jeg fremkalder
billedet!

/Frank