Signalbehandling
Fra : Hansen

Dato : 11-02-04 20:17

Jeg er altså nødt til at forstå det her ordentligt...Jeg har et simpelt
signal f(t) = cos(2*pi*f0*t). dette vil jeg så Fouriertransformere, jeg vil
altså have spektret af signalet. Jeg ved at det giver to stave ved f0
og -f0, men hvorfor rent matematisk....?
Jeg kan se i en lærerbog at det giver 1/2 * delta(f-f0) + 1/2 * delta(f +
f0) (altså de to stave) men forstår ikke hvorfor
En anden ting, ville frekvensspektret i realiteten ikke blot give én enkelt
stav med højden 1 ved frekvensen f0 ? Men fordi man så forskyder
frekvensaksens nulpunkt op til at ligge i f0 så får man 2 stave?

Hansen

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 11-02-04 20:32

Hansen wrote:
> [...]
> stav med højden 1 ved frekvensen f0 ? Men fordi man så forskyder
> frekvensaksens nulpunkt op til at ligge i f0 så får man 2 stave?

Hej Hansen

Her er et svar fra et tidligere indlæg, aom du sikkert kan anvende:

Date: Thu, 22 Jan 2004 23:50:59 +0100
From: Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk>
Newsgroups: dk.teknik.elektronik
Subject: Re: Positiv og negativ frekvens

Hansen wrote:

Ved ikke om det er den rigtige gruppe.....
Hvorfor altid når man ser amplitude-spektret, for f.eks. en sinus funktion
med frekvensen 1kHz i tidsdomænet, så er der en stav ved +1kHz og -1kHz ?
Hvordan kan der være energi i et signal ved én negativ frekvens! Hvordan kan
man egentlig have en negativ frekvens?

Hans

Hej Hans

Min holdning til "negative" og "positive" frekvenser er, at deres
eksistens mest skyldes en "misforståelse". Jeg mener også at
"aliasering" mest er en "misforståelse". Misforståelse er i gåseøjne da
det er matematisk korrekt, men med den "rette" signalbehandling er disse
2 "fænomener" ikke-eksisterende.

Miseren skyldes, at man ikke har respekteret nyquist-grænsen:
Følgende gælder for et matematisk reelt diskretiseret(samplet) signal:
http://mathworld.wolfram.com/NyquistFrequency.html

Argumenter:

Vi starter med et reelt analogt signal, som er kontinuert og som antages
at tilhøre det matematiske funktionsrum:
http://mathworld.wolfram.com/SchwartzSpace.html

Det garanterer matematisk, at det analoge reelle signals imaginære del
entydigt kan udledes af det reelle.

--Traditionelt--
Når et signal ønskes diskretiseret med henblik på fouriertransformation
anvendes som regel Shannon-diskretisering, hvilket vil sige at man
folder signalet med sinc-funktionen (passende dilateret) og herefter
plukker de diskrete værdier ud:
http://mathworld.wolfram.com/SincFunction.html

En ækvivalent metode er at foretage en ideel båndbreddebegrænsning og
herefter plukker de diskrete værdier ud.

-

Faktisk burde man danne det imaginære signal ud fra det reelle og
diskretisere begge passende. Så vil man kunne få alle frekvenser fra 0
til (n-1)*k - der er derfor ikke brug for "negative" og "positive"
frekvenser.

Der er heller ingen traditionel aliasering, da den ideel
båndbreddebegrænsning ikke tillader for høje frekvenser. At det så i
praksis vanskeligt lader sig gøre, er en anden sag.

-

Der vil dog være den ægte aliasering: En skæv frekvens vil i
diskretiseringen og med et endeligt antal punkter i
frekvensfunktionsrummet, i snit blive afbildet over i alle de mulige
diskrete frekvenser.

Med en skæv frekvens menes en frekvens som inden diskretisering ikke
består af de diskrete frekvenser. Hvis frekvenserne f.eks. er 0, 1,
2...n-1 er en skæv frekvens f.eks. 1,3; 1,5 eller 1,9.

-

Der findes andre diskretiseringer - f.eks. Wavelet diskretisering, hvor
i stedet for sinc-funktioner anvender Wavelet og skaleringsfunktioner:
http://www.dat.ruc.dk/~glenn/wavelet.html

mvh/Glenn

Fra : Hansen

Dato : 11-02-04 22:16

"Glenn Møller_Holst" <glenn@x.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der findes andre diskretiseringer - f.eks. Wavelet diskretisering, hvor
> i stedet for sinc-funktioner anvender Wavelet og skaleringsfunktioner:

Mange tak, men det var ikke lige det jeg ledte efter. Det var mere en hjælp
til hvordan jeg får beregnet mig frem til den ovenstående løsning...evt. ved
omskrivning. Jeg kan jo ved hjælp af Eulers formler komme frem til at f(t) =
cos(2*pi*f0*t) = 1/2 * (exp(-j2pi*f0*t) + exp(j2pi*f0*t)), kan det få mig
over til F(f) = 1/2 * delta(f-f0) + 1/2 * delta(f + f0) ?

Hansen

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 11-02-04 23:33

Hansen wrote:

> [...]
> cos(2*pi*f0*t) = 1/2 * (exp(-j2pi*f0*t) + exp(j2pi*f0*t)), kan det få mig
> over til F(f) = 1/2 * delta(f-f0) + 1/2 * delta(f + f0) ?

Hej Hansen

Kig omkring ligning 11:
http://mathworld.wolfram.com/FourierTransform.html

-

Hvis n/2-1 > f0 > 0 er valgt så den er en ikke-skæv frekvens og den er
diskretiseret og fourierafbildes, så vil f0 netop ramme 2 stave nemlig
+-f0 da den er linear afhængig af netop disse to.

*f0 vil være ortogonal på alle sinus funktioner.
*f0 vil være ortogonal på alle cosinus funktioner undtagen -+f0.

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-02-04 07:51

Glenn Møller_Holst wrote:

> Hej Hansen
>
> Kig omkring ligning 11:
> http://mathworld.wolfram.com/FourierTransform.html

Hej Hansen

Ligning 11 har ikke noget med positive og negative frekvenser. f- og f+
er den funktioner som hhv. udgør de ulige (sinus) og lige (cosinus)
funktioner.

-

Grunden til at frekvenserne k*(n/2...n-1) - og deres koefficienter
optræder skyldes enten at:
1. at man ikke har diskretiseret ordentligt/båndbreddebegrænset ordentligt.
2. at man ikke har diskretiseret den imaginære del af funktionen.

mvh/Glenn