overvejer at skifte alm. intel-pc => power~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-02-04 20:07

Hej NG.

Jeg ejer ikke en powermac og har aldrig gjort det. Imidlertid har jeg læst
mange anbefalinger og kender nu én som har én som han er rigtig glad for.

Imidlertid har jeg nogle få forbehold: Mit nyerhvervede canon powershot A80
burde kunne køre på mac, hvis jeg har checket det rigtigt på en eller anden
hjemmeside. Men det gør min HP Laserjet 5L-printer vel ikke? Den kører med
en PC parallel-port...
Derudover kører jeg engang imellem et windows-program som hedder
Pro-engineer altså et 3d-cad-program. Jeg tror ikke det eksisterer til mac.
Autocad kan det også være jeg en dag fik brug for.

Så har jeg hørt at der findes en windows-emulator. Hvor god er den? Kan den
køre alle windows-programmer eller hvad gør i? Har i både en pc og en mac
derhjemme? Det kommer jo til at fylde en del plads med to computere og jeg
ville foretrække at have én som kunne klare alting...

Hvad siger i? Nogen anbefalinger? Skal jeg udskifte min laserprinter (til
noget yderst billigt, ellers holder budgettet ikke) og købe en brugt
powermac? Jeg syntes nemlig at de er en smule for dyre...

Kommer man ikke til at mangle harddisk-plads også? 20 gb er jo ingenting for
en windows/pc-mand med et par film, et par spil, et OS...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-02-04 20:39

In article <402a7d35$0$1647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> hjemmeside. Men det gør min HP Laserjet 5L-printer vel ikke? Den kører med

Hvad med en usb<->parallel ports converter ?

> Derudover kører jeg engang imellem et windows-program som hedder
> Pro-engineer altså et 3d-cad-program. Jeg tror ikke det eksisterer til mac.
> Autocad kan det også være jeg en dag fik brug for.

Der existerer sikkert andre programmer til mac.
evt. som unix apps.

> [...]
> derhjemme? Det kommer jo til at fylde en del plads med to computere og jeg
> ville foretrække at have én som kunne klare alting...

Det er en PC emulator, du kan også køre dos eller linux i den.

> Hvad siger i? Nogen anbefalinger? Skal jeg udskifte min laserprinter (til
> noget yderst billigt, ellers holder budgettet ikke) og købe en brugt
> powermac? Jeg syntes nemlig at de er en smule for dyre...

hvor meget kræver dit pro-engineer program? og hvad kan det?

> Kommer man ikke til at mangle harddisk-plads også? 20 gb er jo ingenting for
> en windows/pc-mand med et par film, et par spil, et OS...

Du kan da putte en extra disk i, det er ikke anderledes end på en pc.

Fra : Morten

Dato : 12-02-04 00:56

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Hvad med en usb<->parallel ports converter ?

en simpel printserver (ethernet) er en bedre løsning.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-02-04 23:54

iiih, tak for alle svarene

Må hellere besvare lidt:

Jon Bendtsen wrote:

> In article <402a7d35$0$1647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin
> Jørgensen wrote:
-SNIP-

> Hvad med en usb<->parallel ports converter ?

Jeg anede ikke der fandtes sådan en dims. Ville den kunne løse problemet og
hvor kan man i givet fald, få sådan en billig? Jeg syntes ikke lige jeg
kunne finde sådan en...

> Der existerer sikkert andre programmer til mac.
> evt. som unix apps.

Jeg har undersøgt det lidt grundigere: på
http://www.ptc.com/partners/hardware/current/proewf2.htm står der "HP-UX
11". Det ville jeg altså kunne køre på en mac uden problemer?

> Det er en PC emulator, du kan også køre dos eller linux i den.

Og det virker 100% eller hvordan? Fordi jeg er ret skuffet over "wine" i
Linux... Der er jo ikke meget der virker til at emulere Windows under
linux, er min erfaring... Den situation ønsker jeg ikke ved at skifte til
mac.

> hvor meget kræver dit pro-engineer program? og hvad kan det?

Jeg tror det fylder godt ca. 1 gb, den nyeste version under win XP. Det
kræver nok noget 3d-grafik-hardware-acceleration, men ikke nødvendigvis det
allernyeste tror jeg. Jeg kunne ikke umiddelbart finde nærmere oplysninger,
men det kan sikkert sammenlignes med autocad og måske 3d studio max til
windows (selvom jeg aldrig har prøvet sidstnævnte). I kender måske lignende
cad-programmer til windows.....

> Du kan da putte en extra disk i, det er ikke anderledes end på en pc.

Ok, så i en bærbar mac med G4-CPU er der altså ledig plads? Jeg foretrækker
en bærbar med 15" skærm...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-04 00:07

In article <402c0403$0$1580$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> hvor kan man i givet fald, få sådan en billig? Jeg syntes ikke lige jeg

edbpriser.dk ?

> Jeg har undersøgt det lidt grundigere: på
> http://www.ptc.com/partners/hardware/current/proewf2.htm står der "HP-UX
> 11". Det ville jeg altså kunne køre på en mac uden problemer?

nej, hp-ux er noget helt andet.

> [...]
> Linux... Der er jo ikke meget der virker til at emulere Windows under
> linux, er min erfaring... Den situation ønsker jeg ikke ved at skifte til

Den virker bedre da den emulerer en hel pc, og ikke bare windows.
desuden står wine for "Wine Is Not an Emulator" så den emulerer ikke.

> [...]
> windows (selvom jeg aldrig har prøvet sidstnævnte). I kender måske lignende

Det tror jeg er lidt tungt at køre i VPC.

Nej, men du kan få den med en 80GB disk

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-04 01:14

Hej Martin

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg anede ikke der fandtes sådan en dims. Ville den kunne løse problemet og
> hvor kan man i givet fald, få sådan en billig? Jeg syntes ikke lige jeg
> kunne finde sådan en...

Tja, jeg har også kun hørt om dem, da jeg selv godt kunne bruge en sådan til
min mobilos. Fik at vide i mobil-gruppen, at en parallel->USB konverter/adapter
koster 398kr. inkl. moms.! - Det kan du ihvertfald også få et netkort til den
for, og så vil det være hurtigere via ethernet end med en sådan konverter.
RS-232/422 har en begrænset overførselshastighed på max. 230kb/sek.

> Jeg har undersøgt det lidt grundigere: på
> http://www.ptc.com/partners/hardware/current/proewf2.htm står der "HP-UX
> 11". Det ville jeg altså kunne køre på en mac uden problemer?

Du kan _ikke_ bruge HP Unix på Mac OS X, - så skal du installere et Linux
system også og finde en Linux version.

> [...]
> Linux... Der er jo ikke meget der virker til at emulere Windows under
> linux, er min erfaring... Den situation ønsker jeg ikke ved at skifte til

VirtualPC er helt klart bedre på Mac, end de forsøg, der er gjort med
win-emulatorer på Linux...

> [...]
> windows (selvom jeg aldrig har prøvet sidstnævnte). I kender måske lignende

Svjh. kan en VirtualPC 'harddisk' på en 120gb Mac disk være op til 8gb, så det
skulle ikke være et problem selv med WinXP som styresystem. Men XP + VPC er
ikke en god kombination, - XP er for langsom selv på en 1,2ghz Mac.

> Ok, så i en bærbar mac med G4-CPU er der altså ledig plads? Jeg foretrækker
> en bærbar med 15" skærm...

Nej, der er kun plads til 1 stk. HD i en bærbar, men man kan få 'lommeudgaver'
af Firewire diske på op til 250gb (fx. LaCie og Mercury Express).

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-04 17:54

In article <402C16BE.F884CDAB@stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Martin
>
> Martin Jørgensen wrote:

[klip]

> Du kan _ikke_ bruge HP Unix på Mac OS X, - så skal du installere et Linux
> system også og finde en Linux version.

Ikke nok med at han skal finde en linux version, han skal også finde en
linux PPC version. Eller en open source han selv kan compile.

Wine Is Not an Emulator.

> VirtualPC er helt klart bedre på Mac, end de forsøg, der er gjort med
> win-emulatorer på Linux...

men VirtualPV svarer til VMWARE, og har intet med WINE at gøre.

JonB

Fra : Karl Antz

Dato : 13-02-04 09:15

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> wrote:

> [...]
> Linux... Der er jo ikke meget der virker til at emulere Windows under
> linux, er min erfaring... Den situation ønsker jeg ikke ved at skifte til

.... så er det vist min tur igen

Efter min erfaring virker så godt som det hele - men
laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsomt hvis du bruger tunge grafikprogrammer, og
absolut uudholdeligt når du vil spille af hjertens lyst - det bliver
hurtigt til hjertelig desperation.

Anvender du derimod først og fremmest officeprogrammer (netbanking og
så lidt lettere grafik i ny og næ, er der ingen problemer. Jeg er af
arbejdsmæssige hensyn nød til at bruge Win-Versionerne af
Office-programmerne, men foretrækker ellers så afgjort en Mac - og er
fuldtud tilfreds med hastigheden af disse programmer under VirtualPC.
Det er dog nok bedst hvis du kører den med Win2000 - proghrammet er
optimeret til denne version og kører den lidt hurtigere end WinXP.

I en overgangsperiode kan det være ganske praktisk - du behøver ikke
udskifte alle dine programmer på en gang.

De fleste opgaver kan dog idag løses med Mac-programmer, og ofte på en
mere elegant måde end med Win-programmer.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-04 00:04

> [...]

> Imidlertid har jeg nogle få forbehold: Mit nyerhvervede canon powershot
> A80 burde kunne køre på mac, hvis jeg har checket det rigtigt på en eller

Du sætter bare stikket i. Straks tænder kameraet og programmet iPhoto
åbner og spørger, om du ønsker at overføre billeder. Lad endelig være
med at installere drivere og den slags. iPhoto er et glimrende program
som fotoalbum og meget simpel billedbehandling, og det følger med en ny
Mac. Men du kan selvfølgelig også bruge Canons eget eller et helt tredie
program.

> Men det gør min HP Laserjet 5L-printer vel ikke? Den kører med
> en PC parallel-port...

Jeg har lige set på HP's hjemmeside. Den kan køre netværk, men det
kræver "an optional HP Jetdirect External Network print server." Den er
måske dyr. Jeg ved ikke, om der findes adaptere. Ellers kan du måske
sælge printeren og købe en anden. Kan du få penge for printeren, hjælper
det jo lidt på økonomien.

> [...]
> derhjemme? Det kommer jo til at fylde en del plads med to computere og jeg
> ville foretrække at have én som kunne klare alting...

Det er nok VirtualPC, der for nylig blev købt af Microsoft, du tænker
på. Den er fuldt ud kompatibel, men den er ikke vanvittigt hurtig. Det
er altid tungt at emulere. Så regn ikke med at spille spil på den. Der
er vist andre emulatorer, men jeg er ikke helt up to date med, hvilke
der fortsat er i live og opdateres.

> Kommer man ikke til at mangle harddisk-plads også? 20 gb er jo ingenting
> for en windows/pc-mand med et par film, et par spil, et OS...

20 GB? Det er noget siden, der var så små diske i. Min bærbare på over
et år har 60 GB. Har du allerede set på en brugt Mac, siden du nævner
den størrelse? Om ikke andet så bruger Mac almindelige computerdele
langt hen ad vejen (ikke grafikkort). Du kan bare købe en almindelig
IDE-harddisk i Bilka, eller hvor du nu kommer forbi. Jeg har for nylig
sat en 80 GB disk til kr. 599,- i en iMac fra 1998. Den virker fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-02-04 23:42

Henrik Münster wrote:

> Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> wrote:
(snip: Om digitalkamera og printer, tak for det)

> Det er nok VirtualPC, der for nylig blev købt af Microsoft, du tænker
> på. Den er fuldt ud kompatibel, men den er ikke vanvittigt hurtig. Det

Ok, og når du skriver "fuldt ud kompatibel" så mener du altså 100% og ikke
f.eks. 99% eller lavere?

> [...]
> IDE-harddisk i Bilka, eller hvor du nu kommer forbi. Jeg har for nylig
> sat en 80 GB disk til kr. 599,- i en iMac fra 1998. Den virker fint.

Ok, det lyder billigt nok. Men det undrer mig bare at mange af de bærbare
jeg har kigget på sælges med 20 gb HD... Men så udskifter man altså denne
harddisk, idet jeg ikke (umiddelbart) går udfra at der er plads til to HD i
en bærbar mac?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-04 00:05

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> wrote:

> Ok, og når du skriver "fuldt ud kompatibel" så mener du altså 100% og ikke
> f.eks. 99% eller lavere?

Uha! Jeg tør godt nok ikke garantere personligt, at alt virker. Jeg har
ikke selv haft brug for VirtulaPC i et par år. Det er dog ikke mit
indtryk, at der er problemer med andet end hastigheden, da det altid er
krævende at emulere. Det eneste problem, jeg mener at have set, er med
eksternt udstyr af forskellig slags. Det er da muligt, at visse
specialting vil kunne drille. Men igen, så er jeg ikke ekspert
VirtualPC, men jeg kender det. Du kan jo selv prøve at læse om det hos
Microsoft. Microsoft gør faktisk meget ud af at understøtte Mac. De
tjener jo mange penge på at sælge programmer til Mac.

> [...]
> harddisk, idet jeg ikke (umiddelbart) går udfra at der er plads til to HD i

Nej, der er kun plads til én harddisk. Men den kan skiftes ud med en
større, eller man kan købe en ekstern. Hvis du ser på ny computer, så er
det jo nemmest at få den med en stor harddisk fra starten. Den mindste
iBook leveres med 30 GB harddisk, og det koster kr. 660,- at få den med
60 GB. En 15" PowerBook har en 60 GB harddisk som standard og kan
leveres med 80 GB for kr. 660,-.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-04 01:31

Hej Martin & Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> som fotoalbum og meget simpel billedbehandling, og det følger med en ny
> Mac. Men du kan selvfølgelig også bruge Canons eget eller et helt tredie

Efter manges mening er Canons software bedre end iHpoto. Canon softwaren
indeholder et særdeles godt redigeringsprogram.

> [...]
> måske dyr. Jeg ved ikke, om der findes adaptere. Ellers kan du måske
> sælge printeren og købe en anden. Kan du få penge for printeren, hjælper

De eksterne JetDirect koster max. 600kr. brugte. Har så sent som i går set 2 i
dk.marked.privat.edb...

> [...]
> er altid tungt at emulere. Så regn ikke med at spille spil på den. Der
> er vist andre emulatorer, men jeg er ikke helt up to date med, hvilke

Der er lige kommet en opd. til VPC til ver. 6.1.1, der skulle gøre den mere
'kattevenlig'... Jo, der findes andre, men den eneste, der pt er realistisk på X
er RealPC, men den er for dyr i forhold til VPC, da den primært sælges uden
Windows licenser. - Og så har jeg set, at der er en helt ny på vej, men jeg kan
ikke huske hverken navn eller hvor jeg så det.. - Den skulle udelukkende være
til OS X...

> [...]
> IDE-harddisk i Bilka, eller hvor du nu kommer forbi. Jeg har for nylig
> sat en 80 GB disk til kr. 599,- i en iMac fra 1998. Den virker fint.

Fx. som jeg skrev, - en 80gb intern + evt. et 120gb Firewire Pocketdrive kunne
være det optimale. Pocketdrive fylder ikke mere end ca. en dobbelt CD jewelcase.
Og med en sådan i FW, kan den jo bruges også på PC...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-04 03:12

Hej Martin

Martin Jørgensen wrote:
> Jeg ejer ikke en powermac og har aldrig gjort det. Imidlertid har jeg læst
> mange anbefalinger og kender nu én som har én som han er rigtig glad for.

Jeg tror, du vil opleve det samme den dag, du selv sidder med fx. en ny
G5... - og så tænke, - "hvorfor har jeg dog ikke gjort det
forlængst..."..-))

> Imidlertid har jeg nogle få forbehold: Mit nyerhvervede canon powershot A80
> burde kunne køre på mac, hvis jeg har checket det rigtigt på en eller anden
> hjemmeside.

Ja, Canon har nu Mac OS 9.x og OS X software til A-serien også. Det kan
hentes på Canons hjemmeside, og hvis den er købt inden for de sidste 2-3
måneder, bør softwaen o lgge på den medfølgende CD. Hvis denne CD er en
PC-hybrid, kan du dog først se det, når du sætter den i en Mac. - Du kan
evt. kontrollere det ved at age de med tildinamrat og se, hvad d sr når
CDøen sættes i hans Mac.

> Men det gør min HP Laserjet 5L-printer vel ikke? Den kører med
> en PC parallel-port...

Svjv. har netop 5L også mulighed for montering af et ethernet kort...
Køb dig et billigt 10/100mbits kort i Bilka til ca. 90kr. og monter den,
så har du pludselig også en 'rigtig' netværksprinter, og med en lille
hub/switch kan den nu også bruges på både en PC og Mac samtidig. Jeg
mener, der ligger både OS 9.x og OS X software på HPs hjemmeside. Gå ind
www.hp.com - Downloads -> printers -> din printermodel, - så kommer
alle software muligheder op.

> Derudover kører jeg engang imellem et windows-program som hedder
> Pro-engineer altså et 3d-cad-program. Jeg tror ikke det eksisterer til mac.
> Autocad kan det også være jeg en dag fik brug for.

Hm, lige det program har jeg ikke set til Mac - endnu, men sidste uge så
jeg, at et par af de hidtil kun Win og Unix baserede ingeniør programmer
nu er kommet til OS X. Prøv wwww.versiontracker.com -> Mac OS X - CAD,
så får du en liste frem. - AutoCAD og DsignCAD er nu begge til Mac OS X,
men ikke til classic OS 9.x

Hvis du køber enten en G5 eller en G4/1250 ellr højere, så vil du med
VirtualPC få en meget rimelig hastighed i Windows, så du faktisk kan
afvikle Win-only programmer hæderligt.

> [...]
> derhjemme? Det kommer jo til at fylde en del plads med to computere og jeg
> ville foretrække at have én som kunne klare alting...

Ja, der findes faktisk 2, der allerede nu kører native OS X - VirtualPC
6 (VPC 7 er udsat, - typisk M$), samt FWB RealPC. VirtualPC (VPC)
indelholder samtidig en Windows licens med en Win 98 eller nyere. Med
RealPC skal du selv købe en Windows licens, da deres 'pakkeløsninger er
for dyre.

Både VPC og RPC kører faktisk godt på Mac i rimelige hatigheder. Bedst
på X er endnu VPC. Du kan få selv WinXP til VPC, men den er en smule
tung med VPC 5 og 6, - hvordan den bliver med VPC 7 vides ikke endnu,
men iflg. M$ skulle den blive speedet noget op. VPC understøtter også
rene Intel baserede Linux versioner som fx. RedHat og Suse.

> Hvad siger i? Nogen anbefalinger? Skal jeg udskifte min laserprinter (til
> noget yderst billigt, ellers holder budgettet ikke) og købe en brugt
> powermac? Jeg syntes nemlig at de er en smule for dyre...

Hvad angår printeren, - ja så kan du formentlig nøjes med et netkort...
- Ellers kan en brugt LaserJet 6L ihvertfald bruges med netkort, - evt.
en brugt LaserJet 2100. - Den er født som netværksprinter. 6L har jeg
set brugt til ca. 500kr. og 2100 til ca. 12-1500kr.

Hvis du vælger at købe en brugt Mac, så kan jeg regne ud, at du arbejder
en del med ingeniør programmer, så vil en G4/1,2ghz Dual være en rigtig
god løsning. - De er begyndt at komme brugte i rimelige priser.

Hvis du vil købe nyt, så køb en G5 - den mindste... Den vil under alle
omstændigheder være hurtigere end næsten alle PC'ere. Og som sagt, så
kan du med VPC bruge alle dine Windows programmer, indtil du får råd til
at skifte dem ud til Mac versioner.

> Kommer man ikke til at mangle harddisk-plads også? 20 gb er jo ingenting for
> en windows/pc-mand med et par film, et par spil, et OS...

Tjo... Men en Seagate Barracuda 7200.7 120gb koster i dag kun ca. 730kr.
med 2mb cache og knap 800kr. med 8mb cache. - Og med et par stks. af
dem, er du rigtig godt kørende. - Så det skal ikke være det, der
afholder dig fra at skifte....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-02-04 10:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Svjv. har netop 5L også mulighed for montering af et ethernet
> kort... Køb dig et billigt 10/100mbits kort i Bilka til ca. 90kr. og

5L'eren er for lille til det, og selv hvis den var stor nok så er det
kun HP's egne netkort der duer.

Min personlige løsning på samme problem bliver nok at købe en router
med indbygget printserver.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-02-04 23:42

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> 5L'eren er for lille til det, og selv hvis den var stor nok så er det
> kun HP's egne netkort der duer.
>
> Min personlige løsning på samme problem bliver nok at købe en router
> med indbygget printserver.

Hvad koster sådan en god og billig én? På edb-priser.dk syntes jeg ikke
umiddelbart det fremgår om der er printserver indbygget. Der står f.eks.
bare "100Mbps / Ethernet / Fast Ethernet / Kabling" og jeg har ikke så
meget forstand routere.

Hvordan virker det med en indbygget printserver?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-04 01:40

Hej Martin

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> umiddelbart det fremgår om der er printserver indbygget. Der står f.eks.
> bare "100Mbps / Ethernet / Fast Ethernet / Kabling" og jeg har ikke så

HP JetDirect kan købes brut til priser på ca. 600kr.

> Hvordan virker det med en indbygget printserver?

Populært sagt nøjagtig som om det var et alm. netkort.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-02-04 02:06

Hej Alle.

Tak til alle som har svaret. Jeg bliver nødt til at plukke lidt ud og svare
på, men jeg har selvfølgelig læst det hele...

Erik Richard Sørensen wrote:
-snip-

> HP JetDirect kan købes brut til priser på ca. 600kr.

> Populært sagt nøjagtig som om det var et alm. netkort.

Ok, så kablet fra computeren går hen til printeren og videre med et andet
kabel fra printeren hen til væggen, hvor internetforbindelsen sidder?

Jeg går udfra at der kun er plads til ét netværkskabel i computeren, så et
eller andet sted skal man bruge to forbindelser for både at kunne bruge
internet og printeren samtidigt?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten

Dato : 14-02-04 06:28

> [...]

> eller andet sted skal man bruge to forbindelser for både at kunne bruge

det er hvad en en hub eller switch gør.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-04 17:25

fHej martin

Martin Jørgensen wrote:

> Ok, så kablet fra computeren går hen til printeren og videre med et andet
> kabel fra printeren hen til væggen, hvor internetforbindelsen sidder?

Du kan anskaffe dig en billig ethernethub eller switch, hvor du så
forbinder både computer og printer til. - Og når du så giver en
printkommando sendes signalet via hub/switch til printeren.

> Jeg går udfra at der kun er plads til ét netværkskabel i computeren, så et
> eller andet sted skal man bruge to forbindelser for både at kunne bruge
> internet og printeren samtidigt?

En computer kan godt have flere netkort, men du kan kun bruge et ad
gangen, så derfor en hub/switch. På den måde kan du fx. også have en
computer mere tilkoblet og bruge den til samme printer og/eller internet
adgang.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-04 13:26

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> writes:

> [...]
> umiddelbart det fremgår om der er printserver indbygget. Der står f.eks.
> bare "100Mbps / Ethernet / Fast Ethernet / Kabling" og jeg har ikke så

Det kan jeg ikke svare dig på da jeg personligt selv er i
funderefasen.

Prøv eventuelt at besøg din lokale edbpusher og spørg en ekspedient.
Alternativt er der netværksgruppen her på usenet.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-04 01:35

> 5L'eren er for lille til det, og selv hvis den var stor nok så er det
> kun HP's egne netkort der duer.

?? - Det netværk, jeg kender , hvor de bruger både 5L og 6L kører med
Asanté kort + en router. - Og selvfølgelig kan en JetDirect også
bruges...

> Min personlige løsning på samme problem bliver nok at købe en router
> med indbygget printserver.

Det vil blive temmelig meget dyrere end en brugt JetDirect....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-04 13:30

Erik Richard Sørensen <5410451m001@stofanet.dk> writes:

> ?? - Det netværk, jeg kender , hvor de bruger både 5L og 6L kører med
> Asanté kort + en router. - Og selvfølgelig kan en JetDirect også
> bruges...

Jeg kender ikke Asante, men med hensyn til JetDirect, så skal det være
et eksternt.

(http://h20015.www2.hp.com/hub_search/document.jhtml?lc=en&docName=bpl02602&printable=true)
(http://www.printerworks.com/DataSheets/laserjet5L.html)

> Det vil blive temmelig meget dyrere end en brugt JetDirect....

Måske. Jeg skal dog primært bruge routeren.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 12-02-04 16:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Svjv. har netop 5L også mulighed for montering af et ethernet kort...

Nope... den har ikke PCI slots, men det er korrekt at man kan
montere en (dyr) HP printserver i den - det vil dog være billigere at købe
en tilfældig extern af andet fabrikat.

> Hvis du køber enten en G5 eller en G4/1250 ellr højere, så vil du med
> VirtualPC få en meget rimelig hastighed i Windows, så du faktisk kan
> afvikle Win-only programmer hæderligt.

deri er jeg ikke enig...

> [...]

> omstændigheder være hurtigere end næsten alle PC'ere. Og som sagt, så
> kan du med VPC bruge alle dine Windows programmer, indtil du får råd til

nope, en G5 kan ikke køre VPC... - al fald ikke før version 7 frigives.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-02-04 23:42

Morten wrote:

> Nope... den har ikke PCI slots, men det er korrekt at man kan
> montere en (dyr) HP printserver i den - det vil dog være billigere at købe
> en tilfældig extern af andet fabrikat.

Ellers må jeg undersøge om jeg ikke kan sælge min HP 5L og få anskaffet mig
en billig laserprinter til mac.

> deri er jeg ikke enig...

Ok, så jeg kommer åbenbart ikke helt udenom en ekstra pc ved siden af?

En del er nok for meget sagt. Jeg anvender det lidt, men primært er det nu
news, e-mail, websurfing, tekstbehandling samt lidt programmering. Så
kommer det andet en gang imellem (og i meget i kortere perioder)... Så en
bærbar 667 mhz tror jeg passer bedst til min økonomi. Er det for langsomt?

> nope, en G5 kan ikke køre VPC... - al fald ikke før version 7 frigives.

Ok. Men jeg har jo mest en bærbar G4 i hovedet

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-02-04 23:42

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Martin

Hej Erik

> Jeg tror, du vil opleve det samme den dag, du selv sidder med fx. en ny
> G5... - og så tænke, - "hvorfor har jeg dog ikke gjort det
> forlængst..."..-))

Ja, men det skal nu helst være en bærbar, dvs. en G4 ender det sikkert nok
med hvis alting kan komme til at passe (specielt det med printeren). Ellers
må skal jeg jo bøvle noget, men det kan da også være jeg så må sælge
printeren og anskaffe mig en ny (brugt + billig) laserprinter til mac'en.

> [...]
> PC-hybrid, kan du dog først se det, når du sætter den i en Mac. - Du kan
> evt. kontrollere det ved at age de med tildinamrat og se, hvad d sr når

Ok, fint nok. Tak for forklaringen. Kameraet er nemlig ca. 1½ måned gl. så
det burde ikke give problemer.

(snip, HP-printersnak)

> [...]
> nu er kommet til OS X. Prøv wwww.versiontracker.com -> Mac OS X - CAD,
> så får du en liste frem. - AutoCAD og DsignCAD er nu begge til Mac OS X,

Jeg syntes nu ikke at jeg kunne finde AutoCAD eller det andet program du
nævner (som jeg ikke kender), derinde. Jeg taster bare CAD ind i
søg-feltet, ikke sandt?

> Hvis du køber enten en G5 eller en G4/1250 ellr højere, så vil du med
> VirtualPC få en meget rimelig hastighed i Windows, så du faktisk kan
> afvikle Win-only programmer hæderligt.

hmm. Økonomien rækker nok kun til en 667 mhz bærbar med 15" skærm. Så dvs.
at jeg behøver en pc ved siden af? De kan jo også fås til kr.3-4000 kr i
dag og jeg har skærmen i forvejen. Syntes bare at det fylder for meget og
ville foretrække kun at have én pc...

> [...]
> men iflg. M$ skulle den blive speedet noget op. VPC understøtter også
> rene Intel baserede Linux versioner som fx. RedHat og Suse.

Det lyder jo ganske fornuftigt. Og VPC kører altså 100% som en alm. Windoze
2000/XP, blot går den måske 50% langsommere eller hvordan?

(snip resten. Takker for resten af kommentarerne i indlægget som jeg
medtager i overvejelserne).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten

Dato : 13-02-04 06:35

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> wrote:

> Det lyder jo ganske fornuftigt. Og VPC kører altså 100% som en alm. Windoze
> 2000/XP, blot går den måske 50% langsommere eller hvordan?

næ nej så hurtigt går det langt fra.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-02-04 02:07

Morten wrote:

> næ nej så hurtigt går det langt fra.

Ok, ja, så bliver jeg jo nødt til at have en stationær pc ved siden af, tror
jeg...

Ihvertfald, betyder det jo nok også at printer-problemet ikke er så stort og
vigtigt igen, idet den kan tilsluttes til en nødvendig M$-Windoze-pc via
parallel-porten...

Og hvis jeg sætter to netkort i Win-pc'en (som oftest alligevel har ét
netkort indbygget i bundkortet + et eksternt netkort, som ingenting koster
idag) kan jeg vel køre internetforbindelsen hen til win-pc'en og derfra hen
til en bærbar mac, gennem netkort nr.2.

Så håber jeg bare ikke at win-pc'en behøver at være tændt for at kunne gå på
nettet med den bærbare mac? Men det skal den måske være?

En anden mulighed jeg tænkte på: Kan man sætte en almindelig pc-skærm til en
powermac G4? Jeg har jo en pc-skærm stående...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-02-04 08:20

Martin Jørgensen skrev:

> Ok, ja, så bliver jeg jo nødt til at have en stationær pc ved siden af,
> tror jeg...

O.k.

> [...]
> idag) kan jeg vel køre internetforbindelsen hen til win-pc'en og derfra
> hen til en bærbar mac, gennem netkort nr.2.

Tjah, mon ikke. Men det er vel snarere et Windows-spørgsmål.

Men hvorfor gøre det på den måde? Er det ikke mere oplagt med en lille
router+switch? De er jo efterhånden ret billige. Hvis du anskaffer en
bærbar Mac, vil det måske endda være mest oplagt med et access point, så
du kan være trådløs. Med indbygget router og switch fås de vel til
omkring 700 kr., så vidt jeg husker. Eller er de blevet endnu billigere?

> Så håber jeg bare ikke at win-pc'en behøver at være tændt for at kunne gå på
> nettet med den bærbare mac? Men det skal den måske være?

Ja, det vil jeg tro. Alt andet vil da være ret mærkeligt. Og det er da
en lidt bøvlet løsning.

> En anden mulighed jeg tænkte på: Kan man sætte en almindelig pc-skærm til
> en powermac G4?

Ja.

Og som sagt kan du altså betjene Windows-pc'en "via" Mac'en, så du ikke
behøver egen skærm og eget tastatur til Windows-pc'en. Ja, den behøver
end ikke at stå i samme rum.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-02-04 12:43

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Martin Jørgensen skrev:
-snip-

> [...]
> du kan være trådløs. Med indbygget router og switch fås de vel til
> omkring 700 kr., så vidt jeg husker. Eller er de blevet endnu billigere?

Ok, jeg troede at det var noget dyrere.

> Ja, det vil jeg tro. Alt andet vil da være ret mærkeligt. Og det er da
> en lidt bøvlet løsning.

Ja

> Ja.

Ok... hmm. Kan ikke rigtigt beslutte mig til hvad jeg skal gøre

> Og som sagt kan du altså betjene Windows-pc'en "via" Mac'en, så du ikke
> behøver egen skærm og eget tastatur til Windows-pc'en. Ja, den behøver
> end ikke at stå i samme rum.

Ok, det lyder ret smart. Men jeg har ikke så meget plads, så det bliver nu
alligevel i samme rum... Hvordan gør man det med Windows-pc'en i praksis?

Hvad hedder programmet? Man får vel bare et vindue op med
windows-skrivebordet og så virker det forhåbentlig også uden problemer i
win XP... Win-pc'en bliver vel en slags server og mac'en en klient, sådan
at programmerne afvikles på win-pc'en?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-02-04 13:56

In article <402e09bc$0$1658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:
> Jesper Juellund Jensen wrote:

[klip]

> Ok... hmm. Kan ikke rigtigt beslutte mig til hvad jeg skal gøre

Sådan er det nogle gange.

> [...]
> win XP... Win-pc'en bliver vel en slags server og mac'en en klient, sådan

VNC, realVNC er et exempel, de er endda gratis.
Ja, programmerne afvikles på pc'en, men da grafik osv. skal hen over
netværket, så kan du nok næppe spille.

JonB

Fra : Morten

Dato : 14-02-04 14:33

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> VNC, realVNC er et exempel, de er endda gratis.
> Ja, programmerne afvikles på pc'en, men da grafik osv. skal hen over
> netværket, så kan du nok næppe spille.

hvis PC'en kører XP pro kan man med fordel anvende MS's Remote Desktop
klient til OSX:

<http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remotedesktopclient>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-02-04 16:24

In article <mlk1g1-i4g.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:

> hvis PC'en kører XP pro kan man med fordel anvende MS's Remote Desktop
> klient til OSX:

Kan man få sådan en? Det vidste jeg ikke.
Hvad med hvis den kører server 2003 ?

JonB

Fra : Morten

Dato : 14-02-04 19:31

> Kan man få sådan en? Det vidste jeg ikke.

jep

> Hvad med hvis den kører server 2003 ?

kan ikke helt huske hvilke server versioner der understøttes, men
mener at NT4 terminal server og opefter alle kan fjern administreres.
XP pro er dog den eneste klient version der understøttes.

læs url'et jeg postede (eller gjorde jeg?)

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-02-04 13:36

Jon Bendtsen skrev:

> Kan man få sådan en? Det vidste jeg ikke.
> Hvad med hvis den kører server 2003 ?

Hvis du følger det link, som Morten gav dig, kan du se, at kravene til
Windows-versionen er, at det skal være en af følgende:

- Windows XP Professional
- Windows Server 2003
- Windows 2000 Server
- Windows 2000 Advanced Server
- Windows 2000 Datacenter Server
- Windows NT® Server 4.0, Terminal Server Edition

Så svaret må være, at det skulle kunne spille med en Windows Server
2003.

Remote Desktop Connection Client for Mac er i øvrigt ganske gratis.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-02-04 15:54

Jon Bendtsen wrote:

> Sådan er det nogle gange.

Ok. Tak til alle... Jeg holder øje med brugtannoncerne...

Jeg må prøve at se om jeg kan finde en billig, brugt mac så jeg kan komme i
gang med noget mac-ish.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-02-04 00:58

Martin Jørgensen skrev:

> Så har jeg hørt at der findes en windows-emulator. Hvor god er den?

VirtualPC er god på den måde, at den på forunderlig vis virkelig
emulerer pc-hardware helt nede "i bunden". Du kan således udmærket køre
andet end Windows på den. VirtualPC er til gengæld dårlig derved, at den
er laaangsom.

> Har i både en pc og en mac derhjemme?

Jeg er - desværre - nødt til at bruge en Windows-pc, fordi vi på min
arbejdsplads bruger nogle programmer, der kun findes til Windows. Hvis
det kun var til mig selv, havde jeg bare fundet nogle alternativer til
Mac OS, men nu er jeg altså tvunget til at bruge en Windows-maskine.

> Det kommer jo til at fylde en del plads med to computere

Men de behøver jo ikke at stå i samme rum. Hvis du har mulighed for at
køre Windows XP i Pro-udgaven på Windows-maskinen, kan den fint stå i et
andet rum - bare den er på netværket. Så kan du bruge Mac'ens skærm og
tastatur til at betjene den via "fjernskrivebord". Sådan gør jeg, og det
fungerer fint nok. Så kan jeg rende rundt med min PowerBook på det
trådløse net derhjemme og alligevel anvende Windows-pc'en. Herligt.

Selvfølgelig betyder det noget for hastigheden, at man ikke sidder ved
selve Windows-maskinen, så det er ikke så velegnet til ting, hvor der
"sker meget" med skærm og lyd (spil), men til "maskintunge" ting er det
ganske glimrende. Og så slipper man også for larmen fra
Windows-maskinen.

--
Jesper Juellund Jensen