Den store tandrems diskussion
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-04 15:48

http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=71465
Det bliver jo ret interessant at se udfaldet af ovennævnte, når de engang er
færdige.
Jeg kan godt forstå folks "harme", hvis der knækker en rem efter 60000 km,
og service hæftet siger at den skal skiftes ved 120000 km.
IMHO er det kun rimeligt at producenterne skal betale, hvis der er tale om
en ny bil.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Peter G C

Dato : 11-02-04 16:06

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> og service hæftet siger at den skal skiftes ved 120000 km.
> IMHO er det kun rimeligt at producenterne skal betale, hvis der er tale om

Det er da også rimeligt hvis det er en brugt bil, som får regelmæssig
serviceeftersyn af den, der har monteret tandremmen. Er det ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-04 16:18

Peter G C wrote:

> Det er da også rimeligt hvis det er en brugt bil, som får regelmæssig
> serviceeftersyn af den, der har monteret tandremmen. Er det ikk'?

Jo, såfremt at der ikke har været en hjemmefusker igang, og har "ødelagt"
det hele.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : N/A

Dato : 13-02-04 17:26

Fra : Brian M

Dato : 13-02-04 17:26

Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message news:<c0i8o7$11t$2@news.net.uni-c.dk>...
> [...]

Nu har jeg,på min brors et mands værksted, efterhånden set nogle
"fine" reparationer foretaget på store fine værksteder. F.eks tandrem
der springer efter få tusinde kilometer, knaster der ikke sidder på
mærker efter skift af rem og bolte man har "glemt" fordi de sidder et
rigtig trælst sted. Så et værksted behøver ikke at være en garanti for
kvalitet.

De glemte bolte sad i en indsugningsmanifold og det resulterede i at
bilen (volvo 440) begyndte at få periodisk dårlig motorgang et halvt
år efter reperationen, pga. falsk luft. Inden min bror opdagede de
manglende bolte i manifolden bag på motoren, havde 2 andre værksteder
opgivet at finde fejlen.

Jeg kun været på aut. værksted selv 2 gange og den ene gang havde de
glemt at skrue bundskjoldet fast igen efter olieskift, den ene skrue
var skruet skævt i gevindet og manglede 1½ cm i at være skruet fast!
Der har jeg ikke været siden.

Jeg stemmer for hjemmefusk..

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-02-04 16:14

> [...]
> og service hæftet siger at den skal skiftes ved 120000 km.
> IMHO er det kun rimeligt at producenterne skal betale, hvis der er tale om

Nu står der kun km i artiklen, alder af remmen er også vigtigt, men det har
de vel taget højde for de smarte advokater.

Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-04 16:18

Niels Bengaard wrote:

> Nu står der kun km i artiklen, alder af remmen er også vigtigt, men
> det har de vel taget højde for de smarte advokater.

Mon ikke de har ?
I hvert fald hvis det fremgår af service hæfterne/foreskrifterne fra de
pågældende producenter.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 11-02-04 16:40

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=71465

Hmm.... fra artiklen
"men da tandremmen er knækket ved 60.000 km, har bilejerne derfor måttet
bekoste en ny motor. "

Bliver de motorer virkelig så smadret, at det ikke kan svare sig at reparere
dem?

På min gamle kadett E skete der ikke en skid På med en ny tandrem,
kompressionsmåling og så derudaf igen....men ok det er heller normalt (for
andet end gamle kadetter)
Thore

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-02-04 19:13

Hej!

SmaRTrxxv wrote:

> [...]
> bekoste en ny motor. "
>
> Bliver de motorer virkelig så smadret, at det ikke kan svare sig at reparere

Ventilerne bøjes - ellers burde der ikke ske det store. Så et renoveret
topstykke og en tandrem m.m. senere burde man være kørende igen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 11-02-04 22:23

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej!
>

> Ventilerne bøjes - ellers burde der ikke ske det store. Så et renoveret
> topstykke og en tandrem m.m. senere burde man være kørende igen :)

Det er det jeg mener, måske kunne man forestille sig i aller værste fald et
der kom en skade på et stempel også... Der er altså langt op til 38.000
kr!!!!

Thore

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-02-04 22:28

Hej!

SmaRTrxxv wrote:

> Det er det jeg mener, måske kunne man forestille sig i aller værste fald et
> der kom en skade på et stempel også... Der er altså langt op til 38.000
> kr!!!!

Ja, det virker underligt. Resten er måske arbejdsløn

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : claus b. p.

Dato : 11-02-04 22:40

> Hej!

> Ja, det virker underligt. Resten er måske arbejdsløn
>
> --
Eller har "man" ladet sig fuppe 2 gange? :+]

/Claus

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 11-02-04 23:36

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ja, det virker underligt. Resten er måske arbejdsløn

Nå ja, selvfølgelig...

reservedele ialt = 7800 kr.
3 timer reparation a 335kr = 1050 kr
87 timer ved filebænken a 335 kr = 29145 kr
Ialt 37955 kr

Thore

Fra : Uni Bull

Dato : 12-02-04 01:19

SmaRTrxxv wrote:
> 3 timer reparation a 335kr = 1050 kr
> 87 timer ved filebænken a 335 kr = 29145 kr

Hey - genialt. Hvor ligger det værksted der kun har en timepris på kr. 335,-
?
--
Uni Bull
København K

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 12-02-04 06:53

"Uni Bull" <wtyxpzqiw@hotmail.com> wrote in message

> Hey - genialt. Hvor ligger det værksted der kun har en timepris på kr.
335,-
> ?
I Jylland.... der er endda steder hvor den ligger endnu lavere...

Thore

Fra : Uni Bull

Dato : 12-02-04 10:22

SmaRTrxxv wrote:
> I Jylland.... der er endda steder hvor den ligger endnu lavere...

Hmmm... Når løn, moms og husleje er betalt, er der da ikke meget tilbage til
mester !?! Nårh nej - moms er vist ikke rigtigt slået igennem derovre. Det
overlader de til os andre...

Fra : Verner Johnsen

Dato : 12-02-04 19:39

On Thu, 12 Feb 2004 09:22:01 -0000, "Uni Bull" <wtyxpzqiw@hotmail.com>
wrote:

>Hmmm... Når løn, moms og husleje er betalt, er der da ikke meget tilbage til
>mester !?! Nårh nej - moms er vist ikke rigtigt slået igennem derovre. Det
>overlader de til os andre...

Nej - Nej. Vi er så nøjsomme i Jylland

Hos min mekker er timeprisen 250,- + moms = 312,50.

Løn ?
For det første er lønniveauet noget lavt heromkring, for det andet er
det som regel mester selv laver arbejdet, og han skal vel ikke have
løn to gange

Moms ?
Og ja, vi betaler moms (en gang imellem)

Husleje ?
Her betaler vi ikke for glas, marmor og neonreklamer.
Er der behov for bygningforbedringer, klarer mester selv en del af
arbejdet

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-04 20:10

SmaRTrxxv wrote:

> Det er det jeg mener, måske kunne man forestille sig i aller værste
> fald et der kom en skade på et stempel også... Der er altså langt op
> til 38.000 kr!!!!

Der er jo mange faktorer der spiller ind her.
Nogle motorer sker der ikke noget ved, da der er plads til ventilerne over
stemplerne.
Andre motorer har ikke denne plads, og vil som minimum bøje en stribe
ventiler, men også topstykke, stempler, foringer og plejlstænger kan nemt
tage skade hvis motoren har haft lidt snoninger på, da remmen knækkede.
Og så bliver det meget nemt dyrt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-02-04 17:03

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ventilerne bøjes - ellers burde der ikke ske det store. Så et renoveret
> topstykke og en tandrem m.m. senere burde man være kørende igen :)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Det kommer lidt an på, hvor heldig man lige er, og hvad det er for en motor.
Jeg prøvede det med en VW 1,6 TD motor - det var sgu noget lort. Knastakslen
var i fem stykker og så kunne man se fine aftegninger af ventiler ovenpå
alle stemplerne, så jeg er ikke sikker på, at plejllejerne var så super
efter sådan et skrald, så det blev til en anden maskine...

mvh
Torben Madsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-02-04 17:16

Hej!

Torben Madsen wrote:

> [...]
> alle stemplerne, så jeg er ikke sikker på, at plejllejerne var så super
> efter sådan et skrald, så det blev til en anden maskine...

Okay, det lyder da underligt. Ventilerne bøjer vel rimeligt let - hvorfor mon
det så går _så_ galt? Anyone?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-02-04 19:17

Kim Voss Schrader wrote:

> Hej!

> Okay, det lyder da underligt. Ventilerne bøjer vel rimeligt let - hvorfor mon
> det så går _så_ galt? Anyone?

Fordi det er en diesel. Der står lige i topstykket. På en benzin står de i en
given vinkel i forhold til stempeltoppen. Jeg har set ventiler på diesel, hvor
stammen ligefrem var zigzagget.

Ib Jakobsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-02-04 21:39

Hej!

Ib Jakobsen wrote:

> Fordi det er en diesel. Der står lige i topstykket. På en benzin står de i en
> given vinkel i forhold til stempeltoppen. Jeg har set ventiler på diesel, hvor
> stammen ligefrem var zigzagget.

Ahhh! Så giver det jo mening - jeg har kun set en bensinmotor i adskilt
tilstand...

Mine indlæg i denne tråd forudsætter således at der tales om en bensinmotor -
ahem :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 19:52

> [...]
>
> På min gamle kadett E skete der ikke en skid På med en ny tandrem,
> kompressionsmåling og så derudaf igen....men ok det er heller normalt (for

Jo VW transporter kan også tåle en knækket rem. Kender en hvor remmen sprang
efter ca 2.000 Km på en ny vogn

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 21:12

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

Emne: "Den store tandrems diskussion"

LOL - da jeg læste emnelinien, troede jeg lige pludselig at tandremme var
begyndt at kunne tale, og at een af dem havde kastet sig ud i en diskussion
med en kilerem!

--
Venligst, Lars Vestman
[ www.FIDUSO.dk ]

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-02-04 07:39

Vestman wrote:
> [...]
> begyndt at kunne tale, og at een af dem havde kastet sig ud i en diskussion

Tja - det skrevne sprog er sårbart!

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 09:14

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tja - det skrevne sprog er sårbart!

Ja, i høj grad. Nogle gange, som her, er det ganske morsomt, men når man
læser et magasin eller en hel hjemmeside fyldt m. delte ord o.s.v., så synes
jeg at det bliver for meget af det gode. Specielt når de på www.dr.dk/skum
gør det med fuldt overlæg for at "højne læsbarheden".... Helt ærligt, kan vi
ikke læse ord på mere end 10 bogstaver ad gangen?
Nå, det hører vidst til i dk.kultur.sprog.

--
Venligst, Lars Vestman
[ www.LODRET.dk ;o]

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-04 20:05

Vestman wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> Emne: "Den store tandrems diskussion"

Hvordan skulle det ellers have været skrevet ?
Uden mellemrum mellem tandrem og diskussion måske ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 21:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skulle det ellers have været skrevet ?
> Uden mellemrum mellem tandrem og diskussion måske ?

Ja, lige præcis. Bemærk at jeg altså ikke er ude på at hakke på, eller på
nogen måde nedgøre dig. Jeg syntes bare at den lille detalje gav en
usædvanlig sær tanke i mit hovede, som jeg ikke kunne lade være at bemærke.

Mht. delingen af ord som ikke skal deles, er det enormt udbredt i Danmark
efterhånden - det ses alle steder. For at gøre os alle bevidste om det, og i
håbet om at bevare vores sprog, henviser jeg til Fiduso i min signatur.

--
Venligst, Lars Vestman
[ www.FIDUSO.dk ]

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-04 21:32

Vestman wrote:

> Ja, lige præcis.

OK.

> Bemærk at jeg altså ikke er ude på at hakke på,
> eller på nogen måde nedgøre dig.

Det regnede jeg heller ikke med, det er jo rart med lidt konstruktiv kritik
engang i mellem.

> Jeg syntes bare at den lille detalje
> gav en usædvanlig sær tanke i mit hovede, som jeg ikke kunne lade
> være at bemærke.

He he, ja det kan jeg forstå

> [...]
> Danmark efterhånden - det ses alle steder. For at gøre os alle
> bevidste om det, og i håbet om at bevare vores sprog, henviser jeg

Jeg tjekker lige.

Per
www.perbeer.ninja.dk