LAN problemer!!
Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 18:28

Hej
Vi er to der bor omk 50 m fra hinanden, og vi har lagt et 70m langt UTP cat.
5 kabel mellem os, og vi har en switch(10/100) i hver ende.
Problemet: Det virker kun når vi kører 10mbit... Vi har prøvet alle mulige
kombinationer med Uplink -> alm port og krydset kabel¨direkte fra port til
port og direkte fra netkort til netkort, men intet fungere, men så snart vi
sætter netværket ned på 10mbit (med en 10mbit hub) så fungere det helt
fjong. Vi har adskillige gange prøvet at skifte stik, men problemet er
tilsyneladene heller ikke der. I et chat prg.(Network Assistant) kan den
person der har stikket i en alm port, modtage teksten, som personen som har
den i uplink skriver, men ikke omvendt :(....
Kan i hjælpe? for 100mbit går pænt stærkt så det vil vi ha! men vi er altså
ret frustrerede nu!

Hilsen
Michael

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-01 18:34

Hej "Plyf" <plyf@worldonline.dk>

> [...]
>sætter netværket ned på 10mbit (med en 10mbit hub) så fungere det helt

Prøv i første omgang at sætte switchene fast til 100Mbps fuld duplex.
Kablet skal være krydset, med mindre (en af) switchene har en uplink
port. I så fald skal uplink -> normal med et lige-igennem kabel.

Hvis det fortsat ikke virker så prøv at sætte de to switche sammen med
et kort kabel. Hvis det virker, så er det jeres 70m kabel der er
beskadiget eller af for dårlig kvalitet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 18:43

Hej
Switchene finder selv ud af om de skal kører 100mbps eller 10mbps (half/full
duplex) og de finder også selv ud af at det skal være 100mbps full duplex
(kan se det på farven af dioderne på switchen) de har begge uplink.
Nettet virker fint med kort kabel, men vi har haft et kabel helt nede på omk
30m hvor det ikke fugnere... det skal åbenbart være under 10m..så det jeg
har fået ud af hvad du skrev er altså at det er for dårligt kvalitet.
Tak
Michael

Fra : i fight for jesus

Dato : 23-04-01 18:37

har i begge et 100mbit netkort? lyder som om kablet er for dårligt til at
bære de 100mbit gennem.. er det cat5 og hele svineriet?

"Plyf" <plyf@worldonline.dk> wrote in message
> Hej

[snip]

> Hilsen
> Michael

/jakob

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 18:47

Ja vi har begge 100/10 mbit netkort og det hele er cat 5 kabel (uden nogen
brud/lapper)

mvh
Michael

"i fight for jesus"
<you.dont.need.to.know.my.email.address@jedi.mind.trick.com> skrev i en
meddelelse news:9c1pa3$rc5$1@news.cybercity.dk...

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 18:52

Hej
Mon det ville hjælpe med STP kabel istedet?

mvh
Michael

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-01 18:55

Hej "Plyf" <plyf@worldonline.dk>

>Mon det ville hjælpe med STP kabel istedet?

Nej, køb et UTP kabel af bedre kvalitet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 19:01

Hej
Hvor kan jeg få fat på et bedre UTP kabel?
og hvordan kan jeg kende forskel på dålig og godt UTP kabel?

nu ligger kablet jo igennem vores haver, og UTP er jo uskærmet og STP er
skærmet, så er det helt umuligt at problemet ligger der?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-01 19:11

Hej "Plyf" <plyf@worldonline.dk>

>Hvor kan jeg få fat på et bedre UTP kabel?

Hos en seriøs elektriker. Spørg efter et certificeret kategori 5
kabel, spørg evt. efter et konkret mærke (se på
http://www.kabling.dk/)

>og hvordan kan jeg kende forskel på dålig og godt UTP kabel?

Det er svært, men gode kabler er normalt stive. Med så lange kabler er
det bedst at få kabler der benyttes til faste installationer (med
monterede stik, det kan elektrikeren gøre for dig) istedet for meget
lange patch-kabler.

>nu ligger kablet jo igennem vores haver, og UTP er jo uskærmet og STP er
>skærmet, så er det helt umuligt at problemet ligger der?

Det er blot en elektrisk skærm, jeg tror ikke det gør det bedre i
stand til at overleve vind og vejr (fugt).

Men det ved Arne (Keller) sikkert meget mere om, så hvis han lytter
med, kan det være han får lyst til at korrigere ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 19:16

Ok
Jeg må se om jeg kan hitte ud af det, tak for svarene

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 19:30

HEj
På vores kable står der:
E154336-S (UL) CM 4PR 24 AWG UTP 75C --- C(UL) CM/4PR 24 AWG UTP 75C ---
ENHANCED CAT5 CABLE LTK 999097 M
ved ikke om du kan sige noget om kvaliteten ud fera det??

mhv

Fra : Arne Keller

Dato : 29-04-01 11:58

On Mon, 23 Apr 2001 20:11:26 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hej "Plyf" <plyf@worldonline.dk>

snip

> [...]
>
>Men det ved Arne (Keller) sikkert meget mere om, så hvis han lytter
>med, kan det være han får lyst til at korrigere ..

STP vil ikke hjælpe.
Jeg tror løsningen skal findes her:
- Hvis i har anvendt bevægeligt kabel, har i sikkert for stor
dæmpning, bevægeligt kabel må kun udgøre 10 meter af den samlede
forbindelse, eller hvad fabrikanten af den samlede forbindelse
foreskriver.
- Kabel eller termineringen er af for dårlig kvalitet.
- Kablet er blevet udsat for fugt og har derfor froringede
transmissionsegenskaber. Skift til et udendørs kabel eller garanteret
tørre omgivelser.

Ja han lytter med men kun i weekenderne
Jeg her ikke fundet vej udt i sunsite, gennem proxy og firewall endnu.
Men det kommer vel.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-04-01 12:05

Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Ja han lytter med men kun i weekenderne
>Jeg her ikke fundet vej udt i sunsite, gennem proxy og firewall endnu.
>Men det kommer vel.

Det er da for ringe. Er der ikke en sysadm du kan sparke til? :)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 29-04-01 12:50

On Sun, 29 Apr 2001 13:04:32 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Det er da for ringe. Er der ikke en sysadm du kan sparke til? :)

Jo.
Men du ved hvordan de er
Lige nu arbejder jeg på at få en e-mail adresse.
Mine persondata forsvandt vist et sted mellem SAP systenmet og LDAP
basen.
Men ellers går det godt

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 23-04-01 19:27

> [...]
>
> nu ligger kablet jo igennem vores haver, og UTP er jo uskærmet og STP er
> skærmet, så er det helt umuligt at problemet ligger der?

Det er vel begrænset hvor meget elektrisk støj der er imellem roserne og
jordbærbuskene i haverne... Et STP kabel adskiller sig vel kun fra et UTP
ved at der er et støj-isolerende lag uden om lederne?

Er I forresten sikre på at alle lederne er forbundet korrekt, eller at der
ikke er nogen brud på nogen af lederne? (Til 10Mbit bruger man kun en del af
lederne. Til 100Mbit Full-duplex bruges vist nok alle.)
Prøv evt. at teste om der er forbindelse med et multimeter.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 23-04-01 19:48

On Mon, 23 Apr 2001 20:00:49 +0200, Plyf wrote in dk.edb.netvaerk
> [...]

>nu ligger kablet jo igennem vores haver, og UTP er jo uskærmet og STP er
>skærmet, så er det helt umuligt at problemet ligger der?

Har du kontrolleret at lederne (og parrene) er korrekt forbundet, som
f.eks. ifølge:

http://home.infi.net/~allenk/tpchart.html

Hvis ikke det er gjort, kan man få (får man) problemer som dem du
beskriver.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Michael Kjær

Dato : 23-04-01 20:34

Har i selv monteret stik?
Hvis i har lagt dem pænt i 'farveorden', så kan det være jeres problem.
Specielt ved 100Mbit, er det vigtigt at Rd og Td er i hvert sit snoede par.

/mk

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 20:38

Vi har selv monteret stikkene ja, og skulle have gjordt det ordentligt, men
vi prøver lige at rode lidt med det og vender tilbage....

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-01 20:40

Hej "Plyf" <plyf@worldonline.dk>

>Vi har selv monteret stikkene ja,

Så tager jeg mine ord i mig igen. Så er det formentlig ikke kablernes
kvalitet der er for ringe, men jeres montering.

Tag dog og få en håndværker (elektriker) til det, de tager ikke mange
minutter om det, og det kan ikke koste meget mere end en halvtredser.

Tilgengæld virker det bagefter.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Plyf

Dato : 23-04-01 20:52

Ja det ville være det bedste. Men vi har gravet kablet ned, og det vil være
et helvedes arbejde at grave det op og få en el-fætter til at fikse det...
og det koster vel et par klejner mere at få ham ud og ordne det... men mon
ikke man har nogle forbindelser det kan skaffe en el-mand til at ordne det??
det må jeg lige undersøger!.

tak for alle svarene!

Fra : James Rune Hansen

Dato : 23-04-01 22:42

> [...]
> og det koster vel et par klejner mere at få ham ud og ordne det... men mon
> ikke man har nogle forbindelser det kan skaffe en el-mand til at ordne

Nu ved jeg at det ikke er pænt.. at "sælge" vare her..
Men jeg har efter hånden lavet rigtigt mange installationer af sådanne og
størere karakter..
Så hvis du bor på sjæland og stadig har problemmerne...
Så er der hjælp at hente.. Og det koster så selv alle kan være med.. Og jeg
garentere at det virker..
Og man behøver ikke at grave kablet op igen..

Det kunne være at man skulle lave en lille guide til at "bygge" netværk..
Kan sådan noget bruges på net-faq.dk

Med Venlig Hilsen
James Rune Hansen
james.hansen@get2net.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-01 22:50

Hej "James Rune Hansen" <james.hansen@get2net.dk>

>Det kunne være at man skulle lave en lille guide til at "bygge" netværk..
>Kan sådan noget bruges på net-faq.dk

Du skal være velkommen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Plyf

Dato : 24-04-01 20:28

Hej
Nu er vores lille problem løst... det var stikkene der ikke var monteret
ordentligt, så nu kører det fint 100mbit...
tak for svarene alle sammen!

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 24-04-01 22:19

On Tue, 24 Apr 2001 21:28:00 +0200, Plyf wrote in dk.edb.netvaerk
<TskF6.58067$o4.4969067@news010.worldonline.dk>:

>Hej
>Nu er vores lille problem løst... det var stikkene der ikke var monteret
>ordentligt, så nu kører det fint 100mbit...
>tak for svarene alle sammen!

Velbekomme, godt du fik det til at virke.

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 23-04-01 20:32

On Mon, 23 Apr 2001 19:27:54 +0200, "Plyf" <plyf@worldonline.dk>
wrote:

Hej.

Du har vel ikke lavet den klassiske? Første gang jeg selv satte et
RJ-45-stik på, lurede jeg farverne fra et færdigsyet kabel. Hvad jeg
ikke kunne se var, at der er "byttet rundt" på hvid/grøn og hvid/blå,
og dette gav rædsom performance på 100 Mbps, hvis vi overhovedet kunne
få link på.

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-04-01 13:29

wrote:

> Vi er to der bor omk 50 m fra hinanden, og vi har lagt et 70m langt UTP cat.
> 5 kabel mellem os, og vi har en switch(10/100) i hver ende. Problemet: Det
> virker kun når vi kører 10mbit...

Hvem har lavet kablet? Hvis I selv har det, så check endnu
engang, at I har krydset det rigtigt. Man kan ikke bare tage et
par tilfældige ledere og bruge på de forskellige ben.

-A

Fra : TcaT

Dato : 25-04-01 22:19

"Plyf" skrev d. 23-04-01 18:28 dette indlæg :
> [...]
> den i uplink skriver, men ikke omvendt :(....
> Kan i hjælpe? for 100mbit går pænt stærkt så det vil vi ha! men vi er altså

Grunden til i ikke kunne var; når 2 eller flere hubs/switche skal snakke sammen skal den ene ende af kablet i den ene switchs uplink og den anden i en normal port.

TcaT

http://www.kandu.dk/