Gateway & Submaskenet ... Hvad er det egen~
Fra : Janner

Dato : 11-02-04 12:58

Gateway & Submaskenet ... Hvad er det egentligt ? Ja som over skriften
hedder ... For mig og mange andre er det bare noget der er der men hvad vil
en gateway egentligt sige ? Og hvad med sub maske net ? DNS server ???

Nogen der kan komme med en hult klingende dansk forklaring

HYgge

Jan

Fra : Hans

Dato : 11-02-04 13:02

"Janner" <ask@me.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> en gateway egentligt sige ? Og hvad med sub maske net ? DNS server ???
>
> Nogen der kan komme med en hult klingende dansk forklaring

Næh, nej, så nemt slipper du ikke - Du kan læse det her:

http://www.net-faq.dk/

/ Hans

Fra : Janner

Dato : 11-02-04 13:57

> Næh, nej, så nemt slipper du ikke - Du kan læse det her:
>
> http://www.net-faq.dk/
>
> / Hans

Den havde jeg skam allerede været forbi ... men nogen nem forklaring er der
ikke ligefrem på de ting jeg fore spurgte.

Øv

Hygge

Jan

Fra : Hans

Dato : 11-02-04 14:19

> Den havde jeg skam allerede været forbi ... men nogen nem forklaring er
der
> ikke ligefrem på de ting jeg fore spurgte.

Her her nogle korte forklaringer sakset fra net-faq, omkring de ting du
spurgte om:

Subnetmasker benyttes i forbindelse med IP-adressering til opdeling af
netværk, og antallet af tilgængelige IP-adresser i samme IP-segment.

En gateway er den netværksenhed der kender routen til et givent netværk og
kan bedst sammenlignes med en vejviser eller en dørmand. En firewall er ofte
gateway til Internettet. En router er gateway til de netværk den forbinder.

En default gateway (gateway of last resort) er det sidste valg hvis den
præcise gateway ikke kendes. Ofte har man i et lokalnet kendte gateways til
alle destinationer og hvis et givent netværk ikke er kendt antages det at
være en del af Internettet. Derfor er default gateway ofte den firewall
eller router der forbinder lokalnettet med omverdenen.

DNS (Domain Name System) er det system der oversætter et navn, som mennesker
har en chance for at huske til en IP-adresse. Det kunne fx være
http://www.net-faq.dk/, som af DNS oversættes til IP-adressen:
[193.88.12.35].

Mere dansk bliver det ikke. Ellers skal du en tur i boghandelen og købe
bøger om emnet.

/ Hans

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 12-02-04 20:15

"Janner" <ask@me.not> skrev i en meddelelse

> Den havde jeg skam allerede været forbi ... men nogen nem forklaring er
der
> ikke ligefrem på de ting jeg fore spurgte.

Den 'praktiske' forklaring er:
En ip adresse benævnes ofte som 4 decimale tal adskilt med punktum, f.eks,
192.168.10.15 (dec)
Det kunne ligeså godt være 32 binære cifre, f.eks. 11000000 10101000
00001010 00001111 (bin)

SubnetMask angiver hvilken der er netdelen og hvilken del der er hostdelen,
eksempel vis 255.255.255.0 (dec) = 11111111 11111111 11111111 00000000
(bin).
Altså er 192.168.10 = nettet og 15 er hosten.

Data til maskiner der er på samme net (starter med 192.168.10.*) sendes
direkte, data til alle andre skal via en "gateway".
Den 'gateway's adresse angive med DefaultGateway/Standardgateway eller blot
Gateway.

Dette er ikke den endegyldige fuldstændige forklaring, men jeg håber det
hjalp lidt.

--
Mvh Bjarne duelund@danbbs.dk
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/