Blæser til heatsink
Fra : anders

Dato : 11-02-04 12:09

Hej

Er blæsere til den heatsink, der er midt på bundkortet (Hvad er det nu den
sidder henover?) i standartstørrelser, eller hvordan finder man ud af
hvilken størrelse blæser man skal have til den heatsink?

mvh
anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 15:02

"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder henover?) i standartstørrelser, eller hvordan finder man ud af
> hvilken størrelse blæser man skal have til den heatsink?

Mener du chipset køleren/blæseren?
Den er sikkert 40mm, men prøv at måle efter.

Vær opmærksom på at nogle chipset kølere er specielle så man ikke kan
montere en 40mm blæser.

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 15:03

> [...]
> sidder henover?) i standartstørrelser, eller hvordan finder man ud af
> hvilken størrelse blæser man skal have til den heatsink?

Hvilket bundkort drejer det sig iøvrigt om?
Måske kan blæseren bare slukkes uden at det gør noget.

Fra : anders

Dato : 11-02-04 16:48

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> "anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse

> Hvilket bundkort drejer det sig iøvrigt om?
> Måske kan blæseren bare slukkes uden at det gør noget.

Der er slet ikke en blæser på chipsættet. Kun en heatsink

Motherboard Navn MSI K7N2 Delta-L (MS-6570G)

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 17:31

> den

> Der er slet ikke en blæser på chipsættet. Kun en heatsink
>
> Motherboard Navn MSI K7N2 Delta-L (MS-6570G)

Javel jo, jeg vil tro at det er 40x40mm, men kan der sidde en blæser ovenpå?
Har du oplevet nogen problemer siden du vil have blæser på?
Zalman laver en ganske god passiv chipsæt køler.

BTW hvis jeg trykker på K7N2 Delta-L oppe for oven med rødt.
Så dukker der et billede op med blæser på chipsættet.
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=436

Fra : anders

Dato : 11-02-04 20:12

"Martin Johansson"

Klip-klip-klip

> Javel jo, jeg vil tro at det er 40x40mm, men kan der sidde en blæser
ovenpå?
> Har du oplevet nogen problemer siden du vil have blæser på?
> Zalman laver en ganske god passiv chipsæt køler.

Min pc fryser når jeg belaster CPU'en 100%. Jeg er helt sikker på at det er
et varmeproblem, men jeg ved ikke hvad det er, der bliver for varmt.
(Min sikkerhed skyldes at der intet sker hvis jeg kører med åbent kabinet.
Men lukker jeg kabinettet, så går der under et minut, så fryser pc'en)

> BTW hvis jeg trykker på K7N2 Delta-L oppe for oven med rødt.
> Så dukker der et billede op med blæser på chipsættet.

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=436

Ligner meget godt mit mobo, men jeg har ingen blæser på min heatsink, der på
mit mobo er en del højere en den på billedet

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 20:23

> [...]
> (Min sikkerhed skyldes at der intet sker hvis jeg kører med åbent kabinet.
> Men lukker jeg kabinettet, så går der under et minut, så fryser pc'en)

Hmm måske du skal have noget mere gennemtræk i kabinettet?
Måske vil en kabinetblæser være en god ting.
Hvilke temperaturer har du på CPU'en?

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=436

> Ligner meget godt mit mobo, men jeg har ingen blæser på min heatsink, der

> mit mobo er en del højere en den på billedet

Det kan være at de fandt ud af, at det ikke duede med passiv køling?

Fra : anders

Dato : 12-02-04 12:39

"Martin Johansson" wrote in message

> [...]
> er
>
> Hmm måske du skal have noget mere gennemtræk i kabinettet?
> Måske vil en kabinetblæser være en god ting.

Har også overvejet at få en blæser forest for neden og bagerst for oven, men
jeg håbede jo lidt på jeg kunne undgå den ekstra støj.

Ved 100% belastning på CPU'en (Athlon XP 2600+) kommer temperaturen op på
50-55 grader. (System/mobo-temperaturen kommer op på 45-47 grader.)

Ved normalt brug kommer ligger begge temperature på 35-40 grader

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=436

> på
>
> Det kan være at de fandt ud af, at det ikke duede med passiv køling?

Så jeg har måske fået et grafikkort af ældre dato, på trods af det kun er 3
uger siden jeg modtog det fra forhandleren.

Fra : Ivan G

Dato : 12-02-04 16:19

> [...]
> 50-55 grader. (System/mobo-temperaturen kommer op på 45-47 grader.)
>
> Ved normalt brug kommer ligger begge temperature på 35-40 grader

Du har for meget varme i kabinettet. Smid 2 blæsere i som beskrevet. Find
nogen der er stort set lydløse....19Db e.l. Hvis det stadig larmer for
meget, lav 7-volts tricket......

Evt. overvej en bedre cpu-køler....lader til at den har svært ved at holde
cpu´en kold ved max-load. Men kabinet-tempen har 1. prioritet.

Fra : anders

Dato : 12-02-04 16:25

"Ivan G" wrote :

> men

> Du har for meget varme i kabinettet. Smid 2 blæsere i som beskrevet. Find
> nogen der er stort set lydløse....19Db e.l. Hvis det stadig larmer for
> meget, lav 7-volts tricket......

Det bliver nok også løsningen med de to blæsere....

Og 7-voltstricket er...?

> Evt. overvej en bedre cpu-køler....lader til at den har svært ved at holde
> cpu´en kold ved max-load. Men kabinet-tempen har 1. prioritet.

Har ellers fået at vide at CPU'en har en meget fornuftig temperatur