Routeropsætning
Fra : Kenneth H.

Dato : 11-02-04 09:37

Jeg har fået købt en herlig SMC2408WBR-router, og har nu et par spørgsmål
som lyder (jeg har ikke rigtig kunnet greje manualen)

1. Hvad er SSID ?? Er det et navn, jeg vilkårligt kan tildele min router ??
Hvad bliver det brugt til ??

2. Hvis jeg har MAC-firewallfiltrering på mit netværk, er det så nødvendigt
med andet ??

3. Hvad er forskellen på WiFi (WPA) og WEB encryption ??

4. Hvad er udgangseffekten typisk ?? Det står ikke i manualen, og jeg agter
at købe eksterne antenner, og må deraf vide hvad input maks må være !!

mvh
Kenneth Huus

Fra : Tommy

Dato : 11-02-04 10:31

On Wed, 11 Feb 2004 09:36:34 +0100, "Kenneth H."
<bashuus"FJERN"@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>som lyder (jeg har ikke rigtig kunnet greje manualen)
>
>1. Hvad er SSID ?? Er det et navn, jeg vilkårligt kan tildele min router ??

Ved ikke helt hvad det står får, men det er rigtigt nok, at det er en
måde hvorpå du selv kan navngive dit netværk.

>2. Hvis jeg har MAC-firewallfiltrering på mit netværk, er det så nødvendigt
>med andet ??

Du bør klart køre med WPA-kryptering. MAC-filter giver ikke den store
sikkerhed og kører du med WPA behøver du ikke bøvle med MAC-filter
setup'et.

>3. Hvad er forskellen på WiFi (WPA) og WEB encryption ??

Ikke helt sikker. Bortset fra at WPA er med 128-bit kryptering og du
kan selv vælge en Nøgle. WEP er vist noget "gammelt usikkert bras" :)

>4. Hvad er udgangseffekten typisk ?? Det står ikke i manualen, og jeg agter
>at købe eksterne antenner, og må deraf vide hvad input maks må være !!

Aner det ikke!

--
Tommy - Hader DU en reklame? --> http://www.hadereklamer.dk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : Kenneth H.

Dato : 11-02-04 11:24

WPA-nøglerne er det nogle man selv bestemmer, eller hvordan bliver de
defineret ??

Man opsætter vel nøglen både på router og pcmcia-kort, så de snakker sammen.
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor det er mere sikkert end
MAC-filtrering. Jeg har selv prøvet med MAC-filtrering, og synes at have god
sikkerhed deri. Men selvfølgelig en hacker kan vel komme ind ad bagdøren,
hvis han prøver længe nok. Ikke fordi jeg har noget at skjule, synes bare
folk bør passe deres eget, og lade være med at rode i andre folks ting.
Men f.eks. hvis andre har trådløse netværk kørende, kan de så aflytte mit
trådløse netværk (hvis jeg ikke har WPA-opsætning kørende) og f.eks. læse de
mail''s jeg sender ??

mvh
Kenneth

Fra : Tommy

Dato : 11-02-04 12:40

On Wed, 11 Feb 2004 11:24:09 +0100, "Kenneth H."
<bashuus"FJERN"@tiscali.dk> wrote:

>WPA-nøglerne er det nogle man selv bestemmer, eller hvordan bliver de
>defineret ??

Dem kan du selv definere.

>Man opsætter vel nøglen både på router og pcmcia-kort, så de snakker sammen.

Yeps.

> [...]
>trådløse netværk (hvis jeg ikke har WPA-opsætning kørende) og f.eks. læse de

Nu er jeg ikke sikkerhedsekspert! Men så vidt jeg ved kan
MAC-adressen uden videre "sniffes" fra de pakker der flyder rundt i
luften hvorfor det ikke er noget problem at opsnappe denne og dermed
sætte sit eget netkort mac-adresse til en som netværket lukker ind. Så
der er ingen sikkerhed i MAC-filtrering. Ikke overfor nogen der ved
bare lidt om at hacke sig ind på et netværk i hvert fald! :)

Fra : Kenneth Huus

Dato : 11-02-04 12:51

Jeg takker mange gange for den storartede hjælp

Fra : Tommy

Dato : 11-02-04 13:08

On Wed, 11 Feb 2004 12:50:34 +0100, "Kenneth Huus"
<123bashuus"nospam"@123tiscali.dk> wrote:

>Jeg takker mange gange for den storartede hjælp

Velbekomme! :)

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-02-04 18:22

Når jeg på min trådløse bærbare klikker på find netværk, så kommer mit eget
frem men også 3-4 andre, og netværkets navn og mac-adr. står anført, så mac
er vel ikke nogen sikkerhed overhovedet. Og da et af disse netværk har
encryption disabled, har de da, som jeg ser det, det problem at jeg bare kan
logge mig på om jeg lyster.

mvh michael

Fra : Tommy

Dato : 12-02-04 08:55

On Wed, 11 Feb 2004 18:22:04 +0100, "michael bennati schou"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> [...]
>encryption disabled, har de da, som jeg ser det, det problem at jeg bare kan

Jahh.. umiddelbart har de ingen sikkerhed. Det har du ret i. Men den
mac-adresse du ser er nok ikke mac-adressen på et netværkskort der må
få adgang, men derimod adressen på routeren eller sådan noget
lignende. Men hva' ved jeg! :) Sikkerhed på nettet har de i hvert fald
ikke.

Ellers et godt efternavn du har der! :)

mvh
Tommy Schou