Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af vid.-kamera uden garanti
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 11-02-04 08:17

Hej,

Jeg har mulighed for at købe et Canon XM2 kamera ("demo-model") som er
ganske som nyt, men uden garanti. Er det noget man skal risikere - og hvilke
typer garanti-rep. kan man forvente på et sådant kamera?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Mic Holm

Dato : 11-02-04 08:39

Jeg er ret sikker på at en forhandler ikke kan sælge noget uden der er eet
års garenti, uanset om det er en demo model eller ej. Hvis han sælger den
"uden garenti" tror jeg at garentien dækker alligevel, hvis du får en
kvittering fra forretningen.

Spørg evt. i dk.jura.

--Michael

Fra : nyrup

Dato : 11-02-04 10:31

Jeg er enig Mic - og vil han ikke udstede en kvittering, så tyder det meget
kraftigt på fusk! Måske at varen er "varm" eller "sort" på en eller anden
måde... Måske sælger han den for en "bekendt", som har et eller andet på
ham... Du bør faktisk ikke acceptere en evt. kvittering hvor han fraskriver
garantien! Der er har altid været normal garanti når jeg har købt en
"demo"-model! Eneste forskel var at jeg fik 10-15-20 % rabat.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 22:06

"nyrup"skrev.....

> [...]
> garantien! Der er har altid været normal garanti når jeg har købt en
> "demo"-model! Eneste forskel var at jeg fik 10-15-20 % rabat.

Håber det er okay at jeg blander mig i debatten, da det er mig der har
kameraet til salg...

Jeg er ikke forhandler, men handler lidt med kameraer som kommer fra
forskellige servicecentre hvor de er testet og evt. repareret, efter at have
været brugt til demo eller har været defekt eller mangelfulde fra fabrikken.

Selvom kameraet er helt som nyt, og både komplet og helt intakt er det ikke
nyt, og sælges derfor som "demo" model. Fabriksgarantien er ikke gældende
mere, ligesom den ikke ville være det hvis jeg havde haft et nyt kamera
liggende i et par år, og derefter solgte det videre. Men da servicecentret
står inde for deres arbejde har jeg en aftale med dem om at kunne reklamere
indenfor to uger ved videresalg. Det betyder at en given køber er 100%
sikker på at købe noget der virker ved modtagelsen.

Jeg er helt med på at jeg som "forhandler" ikke kan slippe for
reklamationsretten, men som de fleste ved kan det være en svær sag at
placere ansvaret for en given fejl ved handel med brugte varer. Og i
afgørelsen skal man jo holde sig for øje at der er handlet til en
stærktreduceret pris pga. den manglende fabriksgaranti.

Lad mig understrege at jeg ikke er ude på at snyde nogen, og at jeg
selvfølgelig ikke sælger stjålne varer. Jeg har solgt en del brugt og "demo"
udstyr til tilfredse købere. Det er op til køberen om vedkommende vil
acceptere den manglende garanti eller ej, og om man vil købe fabriksnye
varer eller måske acceptere småfejl og til gengæld spare rigtig mange penge.

Mvh. Søren Rohde

---
Digital Video, Canon XM-2, Super lækkert DV kamera m.3 CCD og megapixel
optagelse. kompl. m.mikr., manualer, kabler og oriinal emballage. Som nyt -
helt u. ridser. nypr. 18.000, kr. 13.000

Fra : @rsten

Dato : 12-02-04 13:56

Søren Rohde wrote:
> [...]
> afgørelsen skal man jo holde sig for øje at der er handlet til en
> stærktreduceret pris pga. den manglende fabriksgaranti.

Det er jo derfor købeloven har indført formodningsreglen for de første 6mdr.
Den eneste måde du kan slippe for nogen af reklamationerne er ved at skrive
på kviteringen "køberen er gjort bekendt med følgende fejl og mangler".. og
så liste den fejl og mangler der er. Men det kræver jo at der _er_ mangler
og at du kender dem (!)
Ellers hænger du på dem ...

> [...]
> vedkommende vil acceptere den manglende garanti eller ej, og om man
> vil købe fabriksnye varer eller måske acceptere småfejl og til

Jammen købeloven gælder stadig i forholdet mellem slutkunden og dig, at
forholdet imellem dig og servicecentret formentlig er et forretningskøb gør
bare at du ikke nødvendigvis kan sende sagen videre til servicecentret - men
for slutkunden er det fuldstændigt ligegyldigt - det er udelukkende dit
problem. Så jeg tror at jeg ville se at få en anden aftale med
seervicecentret

--
/carsten