Cisco Routere
Fra : Martin Lund Hansen

Dato : 23-04-01 17:55

Hejsa

Jeg er stødt ind i et problem et par gange.

Opsætning:

Cisco Switch ( kan ikke lige huske model nummerne )
3Com netkort
20-40 brugere
Fuld Duplex
=
Fuckt up netværk

Kører af H**** til....kan tage op til 5-10 min at kopiere 2-3 MB
Hvis man sætter netkortene til Half duplex, kører det lidt bedre ? men
stadig ikke optimalt ?

Jeg har på fornemelsen at det er opsætningen i Cisco routerene der er noget
med ?
Nogen der har set lign. problemer ?

Det skal siges at et sted, blev det løst ved at skifte alle netkort til
Intel ?

Nogen gode ide´er ?

MVH
Martin

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-01 18:16

Hej "Martin Lund Hansen" <mulleman@worldonline.dk>

>Kører af H**** til....kan tage op til 5-10 min at kopiere 2-3 MB
>Hvis man sætter netkortene til Half duplex, kører det lidt bedre ? men
>stadig ikke optimalt ?

Lyder som en duplex konflikt. Du husker at sætte det på netkort **og**
switch? Tænk på at en port der er sat til auto-negot vil negotiere
half duplex hvis den anden side er låst. Enten skal begge ender være
låst fast og ellers skal begge være sat til auto-negot.

Når du alligevel er i gang med switchen, så husk at få enablet STP
portfast på de porte, hvor der sidder PC'ere (ellers får du problemer
med DHCP timeouts bl.a. ved opstart).

>Jeg har på fornemelsen at det er opsætningen i Cisco routerene der er noget
>med ? Nogen der har set lign. problemer ?

Routere?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Lund Hansen

Dato : 23-04-01 18:57

> Routere?

Undskyld....mente self. switchen

MVH
Martin

Ps.
Takker....og jeg vil prøve det.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-04-01 13:29

On Mon, 23 Apr 2001 18:55:05 +0200, "Martin Lund Hansen"
<mulleman@worldonline.dk> wrote:

> Opsætning:
>
> Cisco Switch ( kan ikke lige huske model nummerne )
> 3Com netkort
> 20-40 brugere
> Fuld Duplex
> =
> Fuckt up netværk

Standardproblem 1) er, at folk ikke slår Spanning Tree PortFast
til på porte, der skal bruges til hosts. Proceduren for at slå
det til afhænger af switch-typen.

Standardproblem 2) er, at folk manuelt sætter fuld duplex i den
ene ende, og lader den anden køre auto. Hvis man konfigurerer det
fast, skal man gøre det i begge ender. Hvis man kører auto, skal
man gøre det i begge ender.

Standardproblem 3) er, at 3Com har nogle skod-drivere, og at de
der følger med Windows typisk er de værste. En opgradering til
den seneste driver fra 3Com plejer at hjælpe meget.

> Det skal siges at et sted, blev det løst ved at skifte alle netkort til
> Intel ?

Jeg har oplevet en situation, hvor et bestemt type 3Com NIC
(3C905 non-B) ikke ville køre auto-negotiation ordentligt med
Cisco-switche: Det så ud til, at begge dele valgte 100 Mbps fuld
duplex, men det kørte røv-dårligt med tonsvis af CRC-fejl etc.
(Som en test prøvede vi med en 3Com-switch, og der var problemet
det samme). Intel NICs virkede fint med begge switche, så
løsningen blev at skifte dem.

Jeg er bekendt med en case, hvor en stor organisation valgte at
skifte 2000+ 3Com NICs til Intel pga. problemer der mindede om
ovenstående.

-A