Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af digitale billeder online
Fra : Carina

Dato : 10-02-04 19:59

Hej gruppe

Jeg savner et sted på nettet at fremkalde digitale billeder. Jeg har
forsøgt hos TDC Online, men belastingen på deres server er så stor at deres
service er ubrugelig.

Det skal være et sted hvor jeg kan få sendt billederne hjem.

VH
..Carina

Fra : GreatDane

Dato : 10-02-04 20:23

Prøv www.pixum.com

Dem har jeg brugt nogle gange, og det er superkvalitet til fornuftige penge.

Mvh.
Mikkel

Fra : Martin Gleit

Dato : 10-02-04 20:28

ja pixum.com er helt sikkert stedet...billige priser, fortræffelig
kval...eneste sted jeg har hørt om der ikke beskærer...

Fra : Carina

Dato : 10-02-04 22:47

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
> ja pixum.com er helt sikkert stedet...billige priser, fortræffelig
> kval...eneste sted jeg har hørt om der ikke beskærer...

Nu er jeg totalt novice i dette; Hvad betyder det at billederne ikke
beskæres?

VH
..Carina

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-02-04 23:21

Hej

Carina wrote:
> Nu er jeg totalt novice i dette; Hvad betyder det at billederne ikke
> beskæres?

I et typisk digitalt kamera til billige penge er billederne lavet i et
såkaldt 4:3 format. Omsat til centimeter kunne det være 10x13,3cm. Hvis
man så insisterer på at billedet skal være i 10x15 som er normalen for
papirfotos, så kan man kun gøre det ved at forstørre billedet til 15cm i
bredden. Nu er problemet bare at højden er blevet 11,25, så formatet
hedder 11,25x15cm. For at få det ned i 10x15 uden at få kanter, tjah, så
er billedproducenten så venlig at beskære billedet hård og brutalt til
10x15.

Pixum derimod regner i højder. Hvis du afleverer et 4:3 billede og beder
om 10cm i højden, så bliver det 13,3cm i bredden. Afleverer du et 3:2
billede (normalstandard for papirbilleder), så få du et 10x15cm. Så de
sørger for at tilpasse papirbredden så højden er 10cm og så du samtidig
får _hele_ billedet.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carina

Dato : 19-02-04 17:46

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

Ups, kom til at skrive til Karsten Feddersen privat, det var ikke meningen.

> [...]
> billede (normalstandard for papirbilleder), så få du et 10x15cm. Så de
> sørger for at tilpasse papirbredden så højden er 10cm og så du samtidig

Hvor får man dog fantastiske svar her For lige at skære det ud i pap:
Hvad gør jeg så for at få billeder der er 10x15 billeder?
Hvilket format skal jeg vælge på deres side? 9, 10 eller 13 cm?

Og hvordan vælger jeg at billedet skal være 4:3 billede eller 3:2? Som jeg
forstår det giver 3:2 et alm. 10x15 billede?

VH
..Carina

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-02-04 18:02

Hej

Carina wrote:
> Hvor får man dog fantastiske svar her For lige at skære det ud i pap:
> Hvad gør jeg så for at få billeder der er 10x15 billeder?
> Hvilket format skal jeg vælge på deres side? 9, 10 eller 13 cm?

10cm.

> Og hvordan vælger jeg at billedet skal være 4:3 billede eller 3:2? Som jeg
> forstår det giver 3:2 et alm. 10x15 billede?

Det skal du sørge for idet du afleverer billederne. Hvis du ønsker dine
billeder i 10x15, så skal du beskære dem i et billedredigeringsprogram.
Mine billeder kommer ud i 2048*1536 og det er jo et 4:3 format (4*512 =
2048, 3*512 = 1536). Hvis jeg vli have dem ud i 3:2 format, så tager jeg
de 2048 som er den lange led og deler det med 3 som er 682,67. Dette
ganger jeg så med 2 for at få den korte led. Det giver 1365,33 og
eftersom jeg er nødt til at afrunde bliver det hos mig til 1365. Så mine
billeder er 2048x1365 pixels når jeg aflever dem.

Så sørg for at dit pixelforhold er i 3:2 når du sender billederne. Så
kommer de helt automatisk til dig i 10x15cm.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 19-02-04 21:08

> [...]
>
> Så sørg for at dit pixelforhold er i 3:2 når du sender billederne. Så
> kommer de helt automatisk til dig i 10x15cm.

Hvis du gerne vil have lavet denne proces meget simpelt, kan du bruge
programmet PixPhotoLab. Det beskærer dine billedet i ønsket format med
lynets hast - og du har fuld kontrol uden megen besvær. Det er supert til
formålet.

Mvh
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-02-04 21:37

Hej

Peter Holm wrote:
> [...]
> programmet PixPhotoLab. Det beskærer dine billedet i ønsket format med
> lynets hast - og du har fuld kontrol uden megen besvær. Det er supert til

Takker for tippet. Det er næsten 100% lige netop som jeg gerne vil have
det. Har lige hentet det og leget med det.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 10-02-04 23:22

Carina wrote:
> "Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
>
> Nu er jeg totalt novice i dette; Hvad betyder det at billederne ikke
> [...]

det betyder, at hvis du leger med dine billeder og feks laver/skærer et
billede der er anderledes end de standardiserede formater 2:3 og 3:4, så
skæres der noget af billedet ved printningen. Sender du et billede i
forholdet 3:4,5 til print, så vil langt de fleste simpelthen enten skære
noget af de billede så det passer med 3:4, eller også vil de presse
billedet, så det istedet får hvide kanter.
Hos Pixum kan du derimod få printet dine billeder op til forholdet 1:1,7.
Det vil med andre ord sige, at du kan få printet et billede på 10x17 cm
istedet for standard 10x15. Kommer du over de 1:1,7 så kommer der hvide
kanter på billedet, også hos Pixum, men de skærer aldrig noget af dit
billede*.

* Som det også nævnes andetsteds i tråden bøår man ikke bestille 20cm format
i samme bestilling som 10cm og 13cm format hos Pixum. I det tilfælde går det
galt med beskæringen. Jeg har lige sendt 70 billeder retur på den konto.

Mvh
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-02-04 23:27

Hej

Peter Holm wrote:
> [...]
> galt med beskæringen. Jeg har lige sendt 70 billeder retur på den konto.

Er det ikke kun hvis du blander 4:3 og 3:2 formaterne i samme
bestilling? Jeg modtog i sidste uge en mindre stak 3:2 billeder i
henholdsvis 10x15 og 20x30 uden problemer.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 11-02-04 09:10

Karsten Feddersen wrote:
> Hej

> Er det ikke kun hvis du blander 4:3 og 3:2 formaterne i samme
> bestilling? Jeg modtog i sidste uge en mindre stak 3:2 billeder i
> henholdsvis 10x15 og 20x30 uden problemer.

jo, det er muligt.
Den bestilling der kiksede for mig indeholdt enkelte 2:3 på 10cm, ca. 70stk
1:1,61 på 13cm, og 3stk 2:3 på 20 cm.
Alle billederne på 1:1,61 13cm var skåret til 2:3 og manglede simpelthen 1,5
cm i hver side.

Pixum skrev desuden tilbage, at mix af 10cm og 13cm med 20cm kan give
dårligere kvalietet pga. maskinens indretning(mine billeder var også fadede
og havde mange røde korn).
Citat begyndt:
The whole order is exposed on a 20cm wide roll of photo-paper and is cut
manually which is not as precise as with the machine. Moreover, the exposure
value can not be set perfectly either, as the difference between a 10cm and
a 20cm is too large. (The machines are only set to average values.)
Citat slut:

Jeg modtog 2 vouchers fra Pixim svarende til et beløb så jeg kunne bestille
de små og store print seperat. Go service, selvom det tog 5 emails og en
enkelt snail.mail, at få dem overbevist om problemets rigtighed.

Mvh
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-02-04 09:39

Hej

Peter Holm wrote:
> Pixum skrev desuden tilbage, at mix af 10cm og 13cm med 20cm kan give
> dårligere kvalietet pga. maskinens indretning(mine billeder var også fadede
> og havde mange røde korn).

Hmm, det bliver spændende. Jeg sendte en masse afsted i går i 10cm,
13cm, 20cm og 30cm. Dog er alle i 3:2 formatet. Sidst da jeg fik i 10cm
og 20cm kunne jeg dog ikke se nogen problemer i kvaliteten. Hverken
slørede billeder eller røde korn.

Hvor længe er det siden? Kunne det tænkes at de har lavet det om sidenhen?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 11-02-04 10:07

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> slørede billeder eller røde korn.
>
> Hvor længe er det siden? Kunne det tænkes at de har lavet det om

nej, det er 4 dage siden, så det er ikke lavet om.
Men jeg tror ikke formatet blir et problem, hvis de alle er 2:3.
Men kig lidt extra på farver, kontrast og den røde farve, og chech om de er
100% iorden

Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-02-04 11:26

Hej

Peter Holm wrote:
> Men jeg tror ikke formatet blir et problem, hvis de alle er 2:3.
> Men kig lidt extra på farver, kontrast og den røde farve, og chech om de er
> 100% iorden

De er lige kommet ind ad døren og er 100% ok. Både i format og farver.

Lavede i øvrigt for sjovs skyld en 30x45cm forstørrelse af et 2048x1365
ubehandlet billede og det så da hæderligt ud. Synes i øvrigt ikke at
3mp er nok til 20x30 forstørrelser selvom Pixum godt nok skriver sådan.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-02-04 23:27

On 2004-02-10, Peter Holm <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:
> [...]
> galt med beskæringen. Jeg har lige sendt 70 billeder retur på den konto.

Jeg fik 2 Euro i tilgodebevis. Min første ordre var lige så meget test,
og de småpenge betyder ikke så meget.

Deres max format er 16:9 = 1:1.7777778

De kan klippe op til 3 mm af billedet i længde og bredde for at
beskrære korrekt og sikre at der ikke kommer en hvid kant.

Dem jeg fik beskåret forkert sammen med A4 billeder var i flere
tilfælde beskåret noget kraftogere.

Fra : KASO

Dato : 11-02-04 10:42

"Martin Gleit" skrev d. 10-02-04 20:28 dette indlæg :
> ja pixum.com er helt sikkert stedet...billige priser, fortræffelig
> kval...eneste sted jeg har hørt om der ikke beskærer...

Jamen - der er da andre:
http://www.japanphoto.dk/default.asp?file=/asp/Page.asp?PK_Menu=78&PK_Pa
ge=46

Intet startgebyr - men kr. 2,50 pr. billede. Jeg har ikke prøvet dem!

Føtex tager 1kr./billede - fremstilles af Cewe, og kvaliteten er
glimrende! (startgebyr ca. 20,-). De beskærer heller ikke iflg. deres
hjemmeside.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Holm

Dato : 11-02-04 11:06

KASO wrote:

> Jamen - der er da andre:
> http://www.japanphoto.dk/default.asp?file=/asp/Page.asp?PK_Menu=78&PK_Pa
> ge=46
>
> Intet startgebyr - men kr. 2,50 pr. billede. Jeg har ikke prøvet dem!

Japanphoto leverer udemærket kvalitet, men kun i standardstørrelser. Jeg kan
ikke få mine elskede 13x21 cm hos nogen andre end Pixum, og da slet ikke til
en pris af kr. 2,60/stk.

> Føtex tager 1kr./billede - fremstilles af Cewe, og kvaliteten er
> glimrende! (startgebyr ca. 20,-). De beskærer heller ikke iflg. deres
> hjemmeside.

Ja, mange laver 10x15 til små penge, men INGEN andre laver 13cm så billigt
og godt som Pixum. Jeg vil i hvert fald gerne høre om det, his det findes.

Mvh
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-02-04 21:47

On 2004-02-10, GreatDane <mikkel@thrane.dk> wrote:
> Prøv www.pixum.com
>
> Dem har jeg brugt nogle gange, og det er superkvalitet til fornuftige penge.

Man skal bare helst ikke blande deres 20 cm (A4) format med andre
andre størrelser, da det hele så printes på den store rulle, og
de derfor beskærer nogle af de små billeder hårdere end andre.

Havde nogle 2:3 og 3:4 billeder i samme ordre som et par 20 cm,
og her blev de små billeder beskåret til samme størrelse.

De har på mail bekræftet at det kun er et problem hvis man
blander 20cm ind i ordren (normalpris 1.45 Euro, 4 dage endnu
til kun 0.99 Euro).

Fra : Michael Mose

Dato : 11-02-04 11:16

Der er vist ingen grund til at betale mere end højest nødvendigt.
Hvis du har abonnement på TDConline så er det det billigste og her
kan du få dem sendt hjem. Jeg har aldrig haft problemer med at
oploade billeder hertil. Ellers er der en anden som også fungerer
upåklageligt, nemlig digitalshoppen(find den under WWW.FDB.DK) her
skal du dog selv hente billederne. Hvis du selv vil hente
billederne, så er TDCOnline den billigste. Du kan også få
fremkaldt på Bilka`s hjemmeside. Du har mange muligheder hvis du
selv vil hente dem, hvilket altså er det billigste.
m.v.h.
Michael