Ramme rundt om ens webside
Fra : Belli

Dato : 10-02-04 18:13

Hej NG

Hvordan laver jeg f.eks. en 2 sentimeter sort ramme rundt om min webside?

Kan i komme med foreslag, evt i css?

Tak
Belli

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-04 18:55

"Belli" <belli@xx.xx> skrev :

>Hvordan laver jeg f.eks. en 2 sentimeter sort ramme rundt om min webside?

body {border: 2cm solid black}
--
Knud

Fra : Belli

Dato : 10-02-04 20:22

>Hvordan laver jeg f.eks. en 2 sentimeter sort ramme rundt om min webside?
>
> body {border: 2cm solid black}

Men hvad nu hvis siden er delt op i frames?

På forhånd tak

Belli

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-04 20:35

"Belli" <belli@xx.xx> skrev :

>Men hvad nu hvis siden er delt op i frames?

Så er du nødt til at have to frameset, et ydre, hvor du sætter
border og så det andet frameset i det.

Ikke afprøvet, men burde virke.
--
Knud

Fra : Belli

Dato : 10-02-04 22:52

> Så er du nødt til at have to frameset, et ydre, hvor du sætter
> border og så det andet frameset i det.
>
> Ikke afprøvet, men burde virke.
> --
> Knud

Kan du hjælpe lidt?

Her er min kode. Hvad gør jeg og kan jeg undlade at bruge css til den sorte
ramme?

Tak

//////////
<frameset rows="45%,60%" bordercolor="black">
<frame src="top.html">
<frameset cols="45%,45%">
<frame src="menu.html">
<frame name="main" src="forside.html">
</frameset>
</frameset>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-04 23:09

"Belli" <belli@xx.xx> skrev :

>Her er min kode. Hvad gør jeg og kan jeg undlade at bruge css til den sorte
>ramme?

Er ikke stiv i at lave framesites, har stort set glemt alt om
det, det er ikke »in« længere at bruge frames.

Men du har nu en side, formentlig index html, den side skal du så
smide ind i et nyt framesæt, hvor du så sætter border på den
side, der er i framesættet.

Kan godt prøve at lave et eksempel, men det bliver først i morgen
eller torsdag.
--
Knud

Fra : Claus Marcussen

Dato : 11-02-04 00:24

Belli wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan du hjælpe lidt?

Kunne evt være sådan :

<frameset rows="80,*,80">
   <frame noresize src="(EmptyReference!)">
   <frameset cols="80,*,80">
[...]

Dette skulle skabe en side med det du ønsker - (EmptyReference!) skal lige
erstattes med URL til en tom side med sort baggrund. Jeg har sat bredden til
80 pixel - find lige selv den værdi du skal bruge. Og så er det måske en god
ide, hvis du får dine procenter til at give 100

Og som pointeret fra anden side - frames er "out".

mvh.
Claus Marcussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-04 00:28

"Belli" <belli@xx.xx> skrev

> <frameset rows="45%,60%" bordercolor="black">
> <frame src="top.html">
> <frameset cols="45%,45%">
> <frame src="menu.html">
> <frame name="main" src="forside.html">
> </frameset>
> </frameset>

Den kan kun gå gal:
I yderste frameset har du defineret en højde på tilsammen 105%. En af
værdierne eller begge er du nødt til at reducere med i alt 5%.
I inderste frameset har du defineret en bredde på tilsammen 90%. Hvad med de
sidste 10%?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : from south

Dato : 11-02-04 20:10

Hej Erik.
"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> værdierne eller begge er du nødt til at reducere med i alt 5%.
> I inderste frameset har du defineret en bredde på tilsammen 90%. Hvad

Hvorfor er det så sjovt at lave kode som folk gjorde i sidste
århundrede? er der ikke nogle som kan sparke til til de unge løver. Lær
dem dog at man ikke kan komme videre hvis man bruger alt det gamle
kodebras. Jeg tænker her dig, Allan , Jens, Martin og Jopa, i må da
kunne forklare de unge , tiden frem er, at lave noget som kan bruges.
Jeg synes man accepterer, at bare det kan ses i IE, ja så kan det gå.
Håber du forstår hvad jeg mener, jeg bliver dårlig når jeg ser den med
farve font størrelse lidt til højre og hvad de ellers kan finde på at
sætte ind i en <BODY> . Ej mere. Hilsen Knud
PS. Kunne du ikke lokke JGC eller dig selv, til at lave en vejledning om
Mozilla, noget med DOM Inspektor ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-04 21:13

"from south" <and@mand.invalid> skrev

> [...]
> kodebras. Jeg tænker her dig, Allan , Jens, Martin og Jopa, i må da
> kunne forklare de unge , tiden frem er, at lave noget som kan bruges.

Jeg tror, du har fulgt meget lidt med i denne gruppe, siden du mener, at jeg
forsvarer 'alt det gamle kodebras'. Selv mener jeg, at jeg er fortaler for
at følge med i udviklingen.

> Jeg synes man accepterer, at bare det kan ses i IE, ja så kan det gå.

Igen: Du er helt galt afmarcheret her. Jeg bruger faktisk selv kun IE, når
jeg skal 'i banken' og kun fordi min bank tvinger mig til det. Derudover så
er vi faktisk nogle stykker, som plæderer for, at der skal kodes, så det
virker i alle nyere browsere.

> PS. Kunne du ikke lokke JGC eller dig selv, til at lave en vejledning om
> Mozilla, noget med DOM Inspektor ?

Sikkert en god ide. Hvor havde du tænkt dig, at der skulle være adgang til
den vejledning, i html-faq.dk eller Hjemmesideskolen? Begge steder vil et
input blive modtaget med glæde.
Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : from south

Dato : 12-02-04 17:44

Hej Erik.

> [...]
at jeg
> forsvarer 'alt det gamle kodebras'. Selv mener jeg, at jeg er fortaler

Jeg følger med i denne gruppe hver dag, men er nok lidt for spidts,
eller hvad det nu hedder, ja , for fræk, sorry, men det er min tunge.

gå.

Nej da, det skal kunne ses i alle browsere, eller bruges til banken, så
der misforstår du mig.

> [...]
Derudover så
> er vi faktisk nogle stykker, som plæderer for, at der skal kodes, så

Ja. I er mange som kommer med gode opråb, men det er bare som om det
ikke virker, det var min hentydning.

Der er sikkert andre end Jens Gyldenkærne som kan lave den, men han
henviser altid bare, og jeg kan ikke lige se forklaringen sort på hvidt,
hvis du forstår mig.
> [...]
til
> den vejledning, i html-faq.dk eller Hjemmesideskolen? Begge steder vil
Den vil jeg hellere svare privat til dig , hvis det er OK.
Hilsen Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-02-04 23:14

> [...]

> til
> et
> Den vil jeg hellere svare privat til dig , hvis det er OK.

Det er normal kutyme at fortsætte diskussionen i nyhedsgruppen. Det gør, at
andre også følge med og eventuelt komme med et indspark. Så jeg synes, vi
skal overholde det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-02-04 16:01

from south <and@mand.invalid> skrev:

> Hvorfor er det så sjovt at lave kode som folk gjorde i sidste
> århundrede? er der ikke nogle som kan sparke til til de unge
> løver.

Det har vi prøvet på i mange år, men hvad hjælper det når de
fortsat bruger et IDG-hæfte fra 1997?

> Jeg tænker her dig, Allan , Jens, Martin og Jopa, i må da kunne
> forklare de unge , tiden frem er, at lave noget som kan bruges.

Med hensyn til frames, så har Erik skrevet http://html-faq.dk/2009.asp
for et år siden.

> Jeg synes man accepterer, at bare det kan ses i IE, ja så kan det
> gå.

Alt for mange tager ikke hensyn til andet end IE. Dem kæmper vi
fortsat med, men det er jo skruen uden ende hvis de ikke vil høre
efter i timen.

Nu har http://sonofon.dk/ endelig smidt frames på porten, og har faktisk
fået en nydelig og brugbar side ud af det. Nu mangler vi bare at den
også kan validere

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : from south

Dato : 18-02-04 17:13

Hej Allan.
"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
faktisk
> fået en nydelig og brugbar side ud af det. Nu mangler vi bare at den

Tak til dig også, jeg læser Jeres sider med stor glæde, og får da også
lidt ud af det,,,,, tror jeg nok,,,,men mange gange bliver man
misforstået, jeg synes nemlig at om det er en firma eller privat side
bør den laves så det virker. De fleste ordner da også deres forhave så
andre kan holde ud at gå forbi, man behøver vel ikke få kvalme for at se
på en side eller en forhave. Håber du forstod meningen. Mvh Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-02-04 01:05

from south <and@mand.invalid> skrev:

> men mange gange bliver man misforstået

Kommunikation mellem mennesker er så en anden side
af sagen.

Du må endelig sige til hvis der er noget der er vanskeligt
at forstå på html-faq.dk - vi gør det bedste for at skrive i
et sprog som det fleste forstår.

> jeg synes nemlig at om det er en firma eller privat side
> bør den laves så det virker.

Helt enig!

> De fleste ordner da også deres forhave så andre kan holde
> ud at gå forbi

De hjemmesider jeg har lavet i tidens løb er nok kønnere end
min forhave

> Håber du forstod meningen.

Jo!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 00:21

from south skrev:

> Der er sikkert andre end Jens Gyldenkærne som kan lave den,
> men han henviser altid bare,

- ja han er vist en værre en ;)

Jeg vil prøve at skrive en side om brugen af DOM inspector - men
indtil videre må du klare dig med endnu en henvisning. Jeg fandt en
engelsk tutorial til emnet - den kan ses her:

   <http://www.brownhen.com/DI.html>.

Muligheden for at inspicere vinduer er ikke så relevant for at
tjekke websider - selv om det er websidens navn man får som
vinduesnavnet, er det kun browseren selv (menuknapper, statusbar,
mm.) man kan inspicere på denne måde. Men muligheden for at
inspicere webadresser (lettest via Skift-Ctrl-i) er genial.

Tutorialen gennemgår det meste af DI fint, så hvis man kan læse
engelsk er den et godt sted at starte.

Henrik Gemal har i øvrigt lavet en side (også på engelsk) der
fortæller om mange af mulighederne ved at bruge Mozilla til
webdesign: <http://www.gemal.dk/mozilla/mozdev.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : from south

Dato : 13-02-04 05:38

Hej Jens.

> - ja han er vist en værre en ;)

Nej, det mener jeg nu ikke.

> Jeg vil prøve at skrive en side om brugen af DOM inspector - men
> indtil videre må du klare dig med endnu en henvisning. Jeg fandt en
> engelsk tutorial til emnet - den kan ses her:

Det ville glæde mig meget, og sikkert også andre.

> [...]
>
> Henrik Gemal har i øvrigt lavet en side (også på engelsk) der
> fortæller om mange af mulighederne ved at bruge Mozilla til

Mit indlæg til Erik om privat med mere var nu mere ment som en måde at
få dig ud af busken, det jeg ville have var en forklaring på dansk om
det smarte ved Morzilla. Jeg er ikke nogen ørn til engelsk, men jeg vil
kigge på de sider du henviser til. Tak til jer begge. Hilsen Knud