Lederskab
Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-02-04 17:03

Der kører pt. en tråd om lederskab inde på flatcoat-forum... Nu bliver jeg
så nysgerrig for at høre hvad i helt ærligt lægger i ordet "lederskab"?

Selv definerer jeg lederskab som den mentalt klogeste i flokken...

Rinnie

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-02-04 17:52

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote in message
> Der kører pt. en tråd om lederskab inde på flatcoat-forum... Nu bliver jeg
> så nysgerrig for at høre hvad i helt ærligt lægger i ordet "lederskab"?
>
> Selv definerer jeg lederskab som den mentalt klogeste i flokken...

ja det er den bedste leder, men lederen kan også være den stærkeste

Peter

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-02-04 04:39

On Tue, 10 Feb 2004 17:51:35 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

>"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote in message

>ja det er den bedste leder, men lederen kan også være den stærkeste
>
>Peter

hvordan måler du så det med at han er den stærkeste ?

Fra : Brian Olesen

Dato : 11-02-04 02:30

Hejsa
Det mener jeg godt, at jeg tør svare på.

> hvordan måler du så det med at han er den stærkeste ?

Han er den, som har det største overskud til at dominerer de andre i
flokken, eller som man har gjort mange hundrede år på cecilien og mange af
de andre sydeuropæiske lande, True de andre til tavshed.

Men hvad pokker. Sådan er det jo næsten også blandt mennesker.

Men lederskab hund og menneske imellem er jo noget helt andet.
Her skal vi prøve at sætte os ind i hundens tankegang og give den den helt
klare fornemmelse af hvem der bestemmer og hvem der er lederen. Det er der
uhyggelig mange, som ikke gør godt nok. Vi skal sgu ikke dominerer vores
hunde ned i gulvtæppet, men derimod give dem masser af spillerum til at være
hund i og samtidig fastsætte grænserne for hundens opførsel sådan hele vejen
rundt.
Nogle kan det bare og andre lærer det bare aldrig.

Mvh. Brian

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-02-04 04:38

On Tue, 10 Feb 2004 17:03:02 +0100, "Rinnie Ilsøe"
> [...]

>så nysgerrig for at høre hvad i helt ærligt lægger i ordet "lederskab"?
>
>Selv definerer jeg lederskab som den mentalt klogeste i flokken...

den bedste leder af sin hund, er en leder der forstår sin hund, og
aksepterer den, respekterer den for at være hund den er, og dermed er
dens ven

efter min mening behøver man ikke en gang at være mentalt klog for at
være en god leder, man skal blot være en god ven for hunden og give
den mad så vil det fungere selvfølgelig er der racer der er mere
krævende end andre, så en god leder af en gravhund er jo ikke det
samme som en god leder af en schæfer, men det kommer jo an på hvad du
mener med en god leder ? er det en der kan lydighed til
fingrespidserne eller hvad ? for en retarderet eller en hjerneskadet
som måske ikke er så mentalt klog kan da også være en god leder på sin
egen måde bare han er gode venner med hunden og giver den mad.

Fra : Anette

Dato : 10-02-04 23:43

> [...]
> Der kører pt. en tråd om lederskab inde på flatcoat-forum... Nu
> bliver jeg så nysgerrig for at høre hvad i helt ærligt lægger i ordet

Denne artikel er vist i store træk hvad jeg forstår ved lederskab.

http://www.hunde-info.dk/forstaa4.shtml

/ Anette

Fra : JSC

Dato : 11-02-04 08:49

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0avjv$2gmp$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> Selv definerer jeg lederskab som den mentalt klogeste i flokken...

I praksis betyder det for mig at hunde gør hvad jeg beder den om ("blind
tillid")- Det kan i mine øjne ikke bankes ind i en hund, men kun opnås ved
en masse gensidige succeser.

Når øvelser ikke blive en succes, så er det jo i 99% af tilfældene fordi
hunden ikke har forstået hvad du vil have den til og hvis man reagere
forkert, så mister man den gensidige tillid og dermed lederskabet. Den
sidste procent er så når hunde udfordre dig i autoriteten og her kan der
være behov stå fast ( ikke vold!)

Mvh.
Jørgen

Fra : Eifelvuf

Dato : 18-02-04 17:28

"Rinnie Ilsøe" skrev d. 10-02-04 17:03 dette indlæg :
> [...]
"lederskab"?

> Selv definerer jeg lederskab som den mentalt klogeste i flokken...

Hej.

Jeg mener, at den bedste leder, er den leder der er den mentalt
klogeste, sørger for at vi får rigeligt med mad, går i front når vi er i
fare, eller kan risikere at komme i fare, når vi går tur og oplever ting
sammen, o.s.v., o.s.v.

Den stærkeste kan da godt være leder, - men efter min mening, aldrig en
af de andre i "flokken" accepteret og god leder.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/