Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Levetid på kamera
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 10-02-04 16:54

Som i har hørt et par gange vil jeg jo have mig et Canon 10D eller nyere
model(når den kommer) Jeg selv vil have det har en levetid på 8-10 år, men
når jeg har sagt at jeg forventede dette fik jeg afvide at det kunne det
ikke..... Er det fordi kameraet er af dårlig kvalitet eller er det fordi
teknikken er forældet???

Jeg gætter på det er det sidste...

--
Alle flammer er født med lige ret og lige værdighed.
Enhver flamme vidrefører erindringen om at overleve, vidrefører og

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-02-04 17:05

"Jabbe(4k)" <jabbeSLET@gDETTEet2net.dk> wrote in message
> [...]
> når jeg har sagt at jeg forventede dette fik jeg afvide at det kunne det
> ikke..... Er det fordi kameraet er af dårlig kvalitet eller er det fordi

Jeg tror at det er fordi teknikken forældes, men derfor kan kameraet jo
stadigvæk bruges. Jeg kan ikke lige huske hvilket metal der i kameraet, men
bare det at det er et metal bevidner jo også kvalitet.

Så altså med hensyn til slid og hvornår det "dør" kommer nok også an på hvor
meget det bruges.

Jeg så et Canon EOS 10 (hedder EOS 100 i EU) der var fra dets barndom og det
virkede da stadigvæk, så mon ikke det har noget med at teknikken forældes.
Jeg venter stadig med at købe mit DLSR til teknikken er bedre og antal er MP
er lidt størrere

Mvh
Simon

Fra : Dag Stinus

Dato : 10-02-04 17:11

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message
[klip]
> Jeg venter stadig med at købe mit DLSR til teknikken er bedre og antal er
MP er lidt størrere

....og han ventede og ventede og ventede...

Jeg er bange for at det går som i resten af IT-verdenen: Der kommer hele
tiden en ny model med lidt bedre specifikationer og til en lidt lavere pris.
Uanset om man køber dyrt eller billigt vil det være mere eller mindre
forældet i løbet af kort tid og under alle omstændigheder usælgeligt uanset
hvor få billeder man har taget med det og hvor mange danske
brugsansvisninger og ekstra flashkort der følger med. Trist, men det er nok
den vej det går.

Venlig hilsen
Dag Stinus
Stadig analog fordi jeg venter...

Fra : kg

Dato : 10-02-04 20:05

Dag Stinus

Skriver:

> Stadig analog fordi jeg venter...

Ja hvis man venter længe nok kan man blive
Konge af Sverige ikke mindst i dag da den
siddende Konge er faldet i unåde .... )

Jeg må tilstå for mig vil 5 år være passende
levetid for mit Kamera og med mindre noget
kikser tror jeg også det kan holde så længe ...

Jeg køre Minolta DiMAGE 7Hi som tilsyneladende
er erstattet af et nyere - men det gør da ikke mit
betydelig mindre værd og det samme gør sig med
mit lille Canon PowerShot A40 - i øvrigt har det
vel altid været sådan at det der er IN i dag er
gammelt i morgen ... analog måske først et par
dage senere ... )

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum - Stenbakkevej 37 2.th.
DK - 9900 Frederikshavn

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-02-04 01:10

> [...]
> mit lille Canon PowerShot A40 - i øvrigt har det
> vel altid været sådan at det der er IN i dag er
> gammelt i morgen ... analog måske først et par

Ja mit Canon A40 virker også dejligt stadigvæk. Det er nok til fest billeder
og hvad man sådan lige har med til evt. dokumentation o. lign.

Med analog tror jeg der går lang tid før at de bliver forældet. Jeg mener at
om du har et Nikon F90X Pro eller et F5 så kommer det mest an på filmen der
sidder i hvad kvalitet angår, F5 er selvfølgelig stort og tungt og man kan
mærke at man har et ordentligt stort kamera i hånden, det har man også med
et F90X Pro med den medfølgende MB-10, men F5 er jo mere robust og også
meget dyrere. Til det behov jeg har klarer mine F90X Pro'er det fint. De
bliver først forældet når de ikke rigtig kan køre filmen frem mere

F5 har jo også en del flere funktioner og flere autofokus punkter. Men jeg
syntes at for mange punkter forvirrer det billede jeg ser igennem søgeren,
derfor er 1 punkt, 1 kasse og 1 cirkel i midten fint nok, for man kan bare
låse autofokus.

Mvh
Simon

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 12-02-04 15:45

> ...og han ventede og ventede og ventede...

He he det er nu ikke derfor jeg venter til maj(og dog)

Jeg kunne godt købe det nu hvis det skulle være men nu har Canon 10D omkring
1 år på bagen så der er nok et nyt på trapperne....

Grunden til at jeg først køber til maj er at der har jeg fået sparet sammen
til det og samtidig skal jeg på ferie(der skal det jo med) og så kan jeg
også øve mig på ferien inden jeg skal til Brasilien(Amazone floden)

> [...]
> hvor få billeder man har taget med det og hvor mange danske
> brugsansvisninger og ekstra flashkort der følger med. Trist, men det er

Ja selvfølgelig er digital kamera udsat for nøjagtig den samme forældelse
som andet i den digitale verden, ihvertfald så længe der er forbedringer at
lave...

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 10-02-04 17:12

> [...]
> Jeg venter stadig med at købe mit DLSR til teknikken er bedre og antal er

Ja men egentlig så kan man jo blive ved med at vente....
Og da mit gode gamle Olympus C-1400XL har svært ved at fokucere måtte det
være tid....
Og man kan jo lige så godt købe et kamera man kan nå at blive fortrolig
med....

og 6MP burde være rigeligt for mig, jeg har ihvertfald været tilfreds med
mit 1.4Mp så dette spring er noget der kan mærkes(specielt på HD'en..:))

Jabbe

Fra : 2rb1

Dato : 10-02-04 17:40

Simon skrev:
MP er lidt størrere<<

Hvorfor??

/2rb1

Fra : Jan F.

Dato : 10-02-04 18:28

"2rb1" <daws@do.dk> skrev i en meddelelse
> MP er lidt størrere<<
>
> Hvorfor??

Når det kommer til stykket er det måske tegnedrengen der burde være større

--

Jan F.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-02-04 11:49

> MP er lidt størrere<<

Jeg havde en duskussion længere nede hvor jeg også prøvede at forklare at
jeg gerne ville have nogle flere MP at lege med når jeg skulle ting til tryk
plaktaer også videre, hvis det kun er en lille del man skal bruge så er det
rart at have et ordentligt stort billede at klippe ud fra. Så lige nu kører
jeg på velvia film og så scanner jeg billederne ind, da jeg kan scanne dem
pænt så de passer nogenlunde til 23 MP og det er der jeg gerne vil hen:_)

> Når det kommer til stykket er det måske tegnedrengen der burde være større

Næh det er ikke problemet.

Mvh
Simon

Fra : Mic Holm

Dato : 10-02-04 19:30

Hvilke objektiver bruger du på dit Eos 10?

--Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-02-04 11:50

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message
> Hvilke objektiver bruger du på dit Eos 10?

Sorry det kunne måske lyde som om jeg selv havde et EOS 10 men det var en
lærer på den højskole jeg var på sidste år der have sådan et. Han brugte
nogle objektiver han havde købt dengang med kameraet, 28-70 70-210 mener jeg
det var, blænde og alt det der kan jeg ikke huske.

Mvh
Simon

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 10-02-04 22:15

"Jabbe(4k)" <jabbeSLET@gDETTEet2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg har sagt at jeg forventede dette fik jeg afvide at det kunne det
> ikke..... Er det fordi kameraet er af dårlig kvalitet eller er det fordi

Teknikken vil helt givet være forældet - og kameraet måske også gået fra
hinanden. Ikke på grund af huset, som er i magnesium på 10D, men fordi
lukkeren formentlig vil stige af på et tidspunkt.

På top of the line SLR er lukkeren "kun" testet op til 200.000
eksponeringer - på det nye top Canon DSLR vistnok til 250.000. Til analogt
er det som hovedregel rigeligt, men med et DSLR kan man hurtigt nå der op
af. Hvis lukkeren en dag stiger af (efter nogle år) vil der sikkert ikke
kunne svare sig at reparere eller skifte det - man kan formentlig ikke
engang få dele.

For nylig var der en artikel om en fotograf der afleverede sit F5 på
værkstedet - det havde på det tidspunkt rundet mere end 1 mio.
eksponeringer - men det er vist også første gang det er set på et Nikon
værksted. Det skal nævnes at F5 er top of the line indenfor SLR hos Nikon.

10D er ikke baseret på en topmodel fra Canon - så du skal nok ikke forvente
at runde 1.000.000 :)

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 12-02-04 15:59

> [...]
> værksted. Det skal nævnes at F5 er top of the line indenfor SLR hos Nikon.
>
> 10D er ikke baseret på en topmodel fra Canon - så du skal nok ikke

Det var eddermanme en fornuftig begrundelse hvorfor det bliver forældet
mekanisk inden for 10år
Det var ihvetfald ikke noget jeg havde skænket en tanke....

Dog er 1 milion exponeringer nok ikke noget jeg lige kommer op på, selv om
det "kun" er 100.000 exponeringer om året....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-02-04 02:10

"Jabbe(4k)" wrote:

> Jeg gætter på det er det sidste...

Og min vurdering er, at du har gættet rigtigt, et Canon 10D er
nok allerede forældet om 5 år, jeg har et Canon PowerShot 350
der er købt 15. 5 1995, det har været teknisk forældet i mange
år, men det har fint holdt til mig i et par år, og derpå har
begge mine børn haft glæde af det, og det virker stadig, men
det bliver ikke brugt mere.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 11-02-04 10:51

En begrænsning kunne være, hvor længe man fortsat kan få de specielle
batterier, der anvendes i en del af kameraerne. Mange af de dyrere har
dog mulighed for greb/batterikassette til AA-batterier - har man det, er
man bedre sikret - omend det næppe er et større problem. Jeg ser ingen
grund til at frygte specielt for den mekaniske/elektroniske levetid på
et digitalkamera.

http://www.kandu.dk/