Fornyelse i musik
Fra : Gergen

Dato : 23-04-01 17:14

Når man læser musikjournalistik og pladeanmeldelser af rock fx., synes jeg
altid at man støder på begrebet "fornyelse" og lign. Som om at alle nye
rockplader skal bidrage med noget nyt. Det får mig dog bare til at tænke:
hvor meget nyt kan der snart opfindes indenfor musik?
Alle muligheder er vel snart optømt, og er man et nyt band, vil man jo
aldrig kunne undgå at lyde som et andet band på en eller anden måde.

--
Christian
-----

Fra : Troels Fibæk Bertel

Dato : 23-04-01 17:53

Jeg synes du har fat i en interessant problematik dér!
De fleste tilhængere af den elektroniske musik vil nok kalde den for
løsningen.
(jvf. diskussionen: Midtfyens vs. Roskilde vs Loveparade va Aabycore og
Technofetichisten Peters indlæg.)
Udvikling skal til for enhver pris og udvikling fordrer ny teknologi.

Men alt dette er vel kun form? Bagved er det vel stadigvæk den gode
komposition eller den gode melodi, der bærer de gode numre uanset form.

TFB

Fra : Lars Bernau

Dato : 23-04-01 21:42

In article <9c1me3$juq$1@sunsite.dk>, tfbe00@worldonline.dk says...
> [...]
>
> Men alt dette er vel kun form? Bagved er det vel stadigvæk den gode
> komposition eller den gode melodi, der bærer de gode numre uanset form.

Tjae... for 30 år siden sad der vel sikkert en masse mennesker og sagde
det samme, uden at kunne forstille sig musik der lyder som fx techno gør
det i dag.

Og sådan vil det sikkert blive ved. Musikken har udviklet sig konstant de
sidste mange tusind år.. Hvorfor skulle det stoppe nu ????

Lars Bernau

"Diskussioner bliver tit ødelagt af folk, der ved, hvad de taler om"
-K. Schumacher

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-04-01 21:49

"Troels Fibæk Bertel"
> Jeg synes du har fat i en interessant problematik dér!

Også jeg. Og ofte lader det til, at snak om manglende fornyelse ofte
er en fattig måde at sige på, at kompositionerne og fremførelserne sim-
pelthen ikke er gode nok og velfungerende nok.

> Men alt dette er vel kun form? Bagved er det vel stadigvæk den gode
> komposition eller den gode melodi, der bærer de gode numre uanset form.

I bund og grund enig.

--
Peter Brandt Nielsen
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 24-04-01 00:25

"Troels Fibæk Bertel" wrote:

> Men alt dette er vel kun form? Bagved er det vel stadigvæk den gode
> komposition eller den gode melodi, der bærer de gode numre uanset form.

Næh, hov! Formen kan sagtens have stor betydning. Jeg var enormt imponeret
over Koxbox' "Dragon Tales" - det var da det mest syntetiske, jeg havde hørt,
og langt hen ad vejen en kvalitet i sig selv. Det er nok en smagssag, om form
og indhold (hvis de overhovedet kan adskilles) går op i en højere enhed.
"Heartbreak Hotel" med Koxbox som backing group ville nok være svær at
sluge for mange Elvis fans.

Ulrik Magnusson

--
What the world needs now is programs that WORK, not ones that don't
work, but don't work 5% faster.

Fra : Peter

Dato : 26-04-01 21:35

> [...]
> Technofetichisten Peters indlæg.)
> Udvikling skal til for enhver pris og udvikling fordrer ny teknologi.

Hørt!

Jeg takker og bukker
Man kan vist godt kalde mig Technofetichist/ nørd osv.
Tilbage i 70'erne, da jeg gik i folkeskole osv. hørte jeg stik imod alle mine klassekammerater
også elektronisk musik såsom Kraftwerk, Jean Michel Jarre, Space m.m. Det hænger nok også
sammen med min brændende interesse for alt der er futuristisk præget, såsom Science fiction,
computere osv. Techno (undergrund altså) er meget futuristisk orienteret. Jeg glemmer ikke da
jeg i 1997 var til Mayday, et techno arrangement i Westphallenhalle, Dortmund for ca. 25.000
deltagere (www.mayday.de). Der var en gruppe ved navn Tyrel Corp. Dette navn ringer sikkert kun
for de færreste, men hvis jeg nu nævner Science-Fiction kult-filmen Blade Runner, der
selvfølgelig blev vist klip fra på storskærme, så ringer det nok. Tyrel Corp. i filmen var det
firma der fabrikerede replikanter/ menneskelige androider i år 2019. Denne oplevelse ramte
total plet hos mig. Det var bare for genialt!
Når man snakker om musikkens udvikling i fremtiden og når jeg hører meget af det der kaldes pop
osv. idag, såsom Aqua, Scooter o.lign som jeg egentlig ikke syntes om, så er denne type og
meget andet kraftigt inspireret af hvorledes Techno'en (undergrund) lød omkring 1992-93.
Dengang var det bare for vildt og endnu mere grænseoverskridende for menigmand, men ikke desto
mindre er der kommet elementer frem i den kommercielle musik der stammer fra Techno'en.
Jeg er overbevist om at kreative mennesker der gerne bryder dagens normer for kunst i dette
tilfælde musik, og selvfølgelig i særdeleshed Techno, med tiden inspirerer andre.
Disse mennesker er kreative med nærmest en form for kærlighed til det de laver, og ikke for at
tjene penge. Ud over techno hører jeg faktisk noget klassisk musik også, der har jo også været
nogle enestående geniale og kreative kunstnere igennem tiderne.
Det var så mit input, jeg kunne dog fortsætte længe endnu.

mvh Peter

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 23-04-01 21:36

Gergen wrote:

> [...]
> rockplader skal bidrage med noget nyt. Det får mig dog bare til at tænke:
> hvor meget nyt kan der snart opfindes indenfor musik?

Man kan vel godt argumentere for at efter John Cages "4.33" er det umuligt at
lave noget virkelig nyt. Man kan på den anden side også sige at _al_ musik
er nyt, i om med at situationen, det opleves i, altid er ny.

> Alle muligheder er vel snart optømt, og er man et nyt band, vil man jo
> aldrig kunne undgå at lyde som et andet band på en eller anden måde.

Det er nok op til bandet - men de fleste prøver at lyde ligesom andre, da
dette giver mest succes hos lytterne og pladeselskaberne. Derfor er min
egen komposition, "Skid!" (Varer 16 timer, 3 minutter og 55 sekunder,
og består af den tone, der får ringmusklen til at udvide sig.), heller aldrig
kommet længere end til tegnebrættet. Man kan altid lave noget nyt,
hvis man vil. Spørgsmålet er vel, om man tør stille spørgsmålstegn ved
den definition af "musik", der dominerer i øjeblikket. "Nyskabende" grupper
laver som regel heller ikke noget "nyt", men trækker bare en lille smule i
definitionen af musik.

Ulrik Magnusson

Fra : nikolaj borg

Dato : 23-04-01 21:59

"Ulrik Magnusson" <ulrikm@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> lave noget virkelig nyt. Man kan på den anden side også sige at _al_ musik
> er nyt, i om med at situationen, det opleves i, altid er ny.

Jeg læste en artikel af Arthur C. Clarke, hvor han skriver, at en ting der
ikke vil udvikle sig yderligere er musiken. Han mener, den toppede med
Greensleeves, mener jeg det var. Det er jo interessant, at en mand der
ellers er så fremtidsliderlig kan finde på at sige sådan noget.

> [...]
grupper
> laver som regel heller ikke noget "nyt", men trækker bare en lille smule i

Ja, der er vel en årsag til, at ihvertfald 95% af al moderne musik går i 4/4
(dette er min påstand, kan ikke umiddelbart underbygge det). Begrebet genre
dækker vel næsten over, at noget minder om noget andet. Så kan man jo sætte
sig ned og lure på alle de "nye" genrer, der dukker op. Der er vist dukket
mange genrer op indenfor den elektroniske musik i de senere år, men jeg ved
ikke, om det kan betragtes som nyskabelse eller forskellighed eller bare et
behov for konstant at opfinde nye genrer (jeg har hørt DJ's på radioen
udtale sig kritisk om genre-inflationen; en enkelt sagde noget i stil med,
at der ikke skulle meget mere end to mand til, før de fik deres egen genre).

Og så har vi jo hele den "alternative" scene. Jeg går ud fra, at der for
alle genrer er noget, der er alternativt, men det betyder vel først og
fremmest, at de lyder anderledes end det, der sælger. Jeg vil umiddelbart
passe på med at sætte lighedstegn mellem alternativt og nyskabende. For mig
er der ikke umiddelbart så meget nyskabende i at spille hurtigere, tungere,
højere, skævere, etc. end de andre. Men så igen; måske er det mig der er ved
at blive gammel

Til sidst er der jo hele spørgsmålet om, hvorvidt den elektroniske musik er
nyskabende. Jeg skal ærligt erkende, at det ikke er den musik, jeg lytter
mest til, men jeg har da fra tid til andet hørt nogle ganske interessante
ting inden for genren, jeg vil fristes til at kalde nyskabende. At mange af
dem så tydeligvis henter de nyskabende elementer fra jazzen er så en anden
side af sagen. Jeg vil dog på ingen måde kalde den elektroniske musik
nyskabende som helhed; men det går jeg ikke ud fra, der er nogen der vil (?)

/Nikolaj

Fra : Michael Thomsen

Dato : 24-04-01 19:36

Når musik-kendere og kritikere taler om 'fornyende' musik, tror jeg at de
ofte refererer til den del af musik-scenen, hvor man er MEGET bevidste om
hvad andre beslægtede grupper/kunstnere fortager sig og prøver at bygge
videre på det de andre laver. (eksempelvis navne som Radiohead, Beastie
Boys, Beck, Madonna, Portishead, Basement Jaxx, Massive Attack, DJ Shadow,
Mogwai + en masse andre)

Dette 'samarbejde' skaber ofte en interessant dynamik, hvor lyden på
plade-udgivelser ændrer sig/udvikler sig gradvist år for år, i stedet for at
stå stille, som den (stort set) gør inden for relativt traditionelle genrer
som blues og country.

Det er ikke altid at denne måde at arbejde på (altså sådan nærmest 'på
tværs' af grupperne) resulterer i musik der er fornyende eller specielt god,
men andre gange fungerer det, og der opstår nye genrer eller i det mindste
ideer som ikke ellers ville være opstået.

Man kan vel sammenligne den dynamik der i de bedste øjeblikke opstår når man
arbejder på denne måde, med den dynamik der var mellem John Lennon og Paul
McCartney. Når de lavede solo-plader var deres musik ofte middelmådig, men
når de byggede videre på hinandens ideer, var de genier, der bragte
pop-musikken videre fremad hver gang de lavede en plade.

Forskellen er bare at når inspirationen/dialogen er noget der opstår mellem
grupperne i stedet for mellem medlemmerne i de enkelte grupper, er de ikke
afhængige af om der nu også tilfældigvis er dumpet to musikere/idemænd i
Lennon/McCartney-klasse ned i den samme gruppe. .. . .

Michael