"Ulrik Magnusson" <ulrikm@yahoo.com> wrote in message
news:3AE49242.ADBCE69D@yahoo.com...
> Man kan vel godt argumentere for at efter John Cages "4.33" er det umuligt
at
> lave noget virkelig nyt. Man kan på den anden side også sige at _al_ musik
> er nyt, i om med at situationen, det opleves i, altid er ny.
Jeg læste en artikel af Arthur C. Clarke, hvor han skriver, at en ting der
ikke vil udvikle sig yderligere er musiken. Han mener, den toppede med
Greensleeves, mener jeg det var. Det er jo interessant, at en mand der
ellers er så fremtidsliderlig kan finde på at sige sådan noget.
> Det er nok op til bandet - men de fleste prøver at lyde ligesom andre, da
> dette giver mest succes hos lytterne og pladeselskaberne. Derfor er min
> egen komposition, "Skid!" (Varer 16 timer, 3 minutter og 55 sekunder,
> og består af den tone, der får ringmusklen til at udvide sig.), heller
aldrig
> kommet længere end til tegnebrættet. Man kan altid lave noget nyt,
> hvis man vil. Spørgsmålet er vel, om man tør stille spørgsmålstegn ved
> den definition af "musik", der dominerer i øjeblikket. "Nyskabende"
grupper
> laver som regel heller ikke noget "nyt", men trækker bare en lille smule i
> definitionen af musik.
Ja, der er vel en årsag til, at ihvertfald 95% af al moderne musik går i 4/4
(dette er min påstand, kan ikke umiddelbart underbygge det). Begrebet genre
dækker vel næsten over, at noget minder om noget andet. Så kan man jo sætte
sig ned og lure på alle de "nye" genrer, der dukker op. Der er vist dukket
mange genrer op indenfor den elektroniske musik i de senere år, men jeg ved
ikke, om det kan betragtes som nyskabelse eller forskellighed eller bare et
behov for konstant at opfinde nye genrer (jeg har hørt DJ's på radioen
udtale sig kritisk om genre-inflationen; en enkelt sagde noget i stil med,
at der ikke skulle meget mere end to mand til, før de fik deres egen genre).
Og så har vi jo hele den "alternative" scene. Jeg går ud fra, at der for
alle genrer er noget, der er alternativt, men det betyder vel først og
fremmest, at de lyder anderledes end det, der sælger. Jeg vil umiddelbart
passe på med at sætte lighedstegn mellem alternativt og nyskabende. For mig
er der ikke umiddelbart så meget nyskabende i at spille hurtigere, tungere,
højere, skævere, etc. end de andre. Men så igen; måske er det mig der er ved
at blive gammel
Til sidst er der jo hele spørgsmålet om, hvorvidt den elektroniske musik er
nyskabende. Jeg skal ærligt erkende, at det ikke er den musik, jeg lytter
mest til, men jeg har da fra tid til andet hørt nogle ganske interessante
ting inden for genren, jeg vil fristes til at kalde nyskabende. At mange af
dem så tydeligvis henter de nyskabende elementer fra jazzen er så en anden
side af sagen. Jeg vil dog på ingen måde kalde den elektroniske musik
nyskabende som helhed; men det går jeg ikke ud fra, der er nogen der vil (?)
/Nikolaj