Husorden mht husdyr
Fra : Vibeke

Dato : 10-02-04 13:59

Hejsa,
jeg sidder lige og er igang med at skrive et forslag til vores husorden i
vores ejerlejlighedsforening og er igang med husdyr-afsnittet.
Var der ikke på et tidspunkt noget snak om noget lign. herinde. Eller i
hvert tilfælde forslag til ændringer af husorden eller lig. Jeg troede
egentlig jeg kunne finde det på hjemmesiden, men det kunne jeg ikke
umiddelbart.
Kan I hjælpe mig? Jeg har jo trods alt 3 udekatte, og vil jo gerne formulere
noget så det stiller mig selv godt ;)

Mvh
Vibeke

Fra : Vibeke

Dato : 10-02-04 14:12

> jeg sidder lige og er igang med at skrive et forslag til vores husorden i
> vores ejerlejlighedsforening og er igang med husdyr-afsnittet.

Jeg havde tænkt på noget i retning af dette:

Husdyr må holdes, hvis de ikke er til gene for andre beboere inde og ude,
ved støj eller lugt.
Der må ikke lægges foder ud til vilde katte eller fodres fugle fra altanen.
Hvis der holdes inde/ude-katte skal de være neutraliserede og have egen
indgang til bolig så den ikke er til gene ved indgangsdøre.
Tilladelse til at holde hund kan undtagelsesvis gives, hvis det ikke er til
gene for andre beboere.

Forslag modtages meget gerne :)

/Vibeke

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 10-02-04 14:32

Hej

Jeg har boet på et kollegiet i Odense (over 500 lejemål), hvor jeg sad som
næstformand i afdelingsbestyrelsen. Der udformede jeg et ordensreglement,
som er til kæledyr.

Du kan kigge lidt på det og tage hvad du kan bruge.

Sådan generelt, så skal man kalde det kæledyr og ikke specificere ud om det
skal være kat/hund eller andet - det giver mange problemer og kan skabe små
konflikter med lovgivningen - man skal bare opbygge et ordensreglement, som
gælder for både katte og hunde.

De boligselskaber, som har lavet specifikke og katte og fx udelukket hunde,
har ikke andet end problemer (men man kan jo godt lave det, så det
favoriserer kattene ).

Det regelsæt jeg har smidt forneden blev godkendt af beboerne og vores
administrationsselskab, som er et boligudlejningsfirma.

Men tag hvad du kan bruge og omformuler.

Mvh

Jakob

Ordensreglement for kæledyr

§ 1 Tilladelse:

Stk. A:

Der kan opnås tilladelse til at holde én kat / hund eller lign. pr.
boligenhed.

Stk. B:

Hunde skal, inden tilladelsen gives, være ansvarsforsikrede i henhold til
gældende dansk lovgivning.

Stk. C:

For at opnå en tilladelse for hunde, skal der vedlægges en kopi af policen
for hundeforsikringen.

§ 2 Ansvar:

Stk. A:

Katte skal være kastrerede / steriliseret senest 3 måneder efter indflytning
samt øremærket.

Stk. B:

Hunde og katte skal være øremærket.

Stk. C:

Hunde skal, når de færdes på kollegiets områder, føres i snor. Hunde skal
være forsynet med både ejers navn og adresse.

Stk. D:

Ekskrementer skal fjernes, når det efterlades på kollegiets områder.

Stk. E:

Det pålægges alle, der holder kæledyr, at sørge for at dyrenes ekskrementer
er forsvarligt indpakket, før det smides i containerne.

Stk. F:

Hvis kæledyret ikke holdes i helbredsmæssig forsvarlig stand, eller det
udsættes for unødige lidelser eller overlast, vil afdelingsbestyrelsen
anmelde den pågældende ejer for dyremishandling.

Stk. G:

Kæledyrsejerne vil til enhver tid kunne drages til ansvar for deres dyrs
handlinger.

§ 3 Mislighold:

Stk. A:

Kæledyr, der gentagne gange er til gene for kollegiets beboere, kan efter
klager til afdelingsbestyrelsen, blive fjernet på ejerens regning. Herunder
gælder også støj som gøen og larm.

Stk. B:

I tilfælde af overtrædelse af kæledyrsaftalen, kan afdelingsbestyrelsen til
enhver tid opsige aftalen, og ejeren er herefter pligtig til indenfor 14
dage, at få fjernet sit kæledyr fra kollegiets ejendom.

Stk. C:

Holdes kat / hund uden forudgående tilladelse betragtes det som et
væsentligt brud på dette ordensreglement.

Stk. D:

Grov mislighold af disse ordensregler kan medføre opsigelse af lejemålet.

Fra : Ann K

Dato : 10-02-04 15:58

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse

Jeg klipper, snipper og hakker i Jakobs indlæg...

> Ordensreglement for kæledyr
>

> § 1 Tilladelse:
>

> Stk. A:
>
> Der kan opnås tilladelse til at holde én kat / hund eller lign. pr.
> boligenhed.

Dårlig ide... Her tænkes på at mange efterhånden har fundet ud af at katte
har godt af at have selskab af en artsfælle... Tilladelsen må derfår give
mulighed for at have flere (kæle)dyr

> Stk. B:
>
> Hunde skal, inden tilladelsen gives, være ansvarsforsikrede i henhold til
> gældende dansk lovgivning.

Det er splatumuligt at forsikre en hund _inden_ man får den!!! Bla fordi
forsikringen vil se registreringspapirer på hunden... noget man jo ikke kan
få inden anskaffelsen
Sæt i stedet en frist indenfor hvilken hundeejeren skal kunne fremvise
dokumentation for at forsikringen er søgt hos et forsikringsselskab - fx 4
ugers frist.

> Stk. C:
>
> For at opnå en tilladelse for hunde, skal der vedlægges en kopi af
policen
> for hundeforsikringen.

Igen... omformuler til at tilladelsen er betinget af fremvisning af
ansøgning om forsikring indenfor en given frist.

> § 2 Ansvar:
>

> Stk. A:
>
> Katte skal være kastrerede / steriliseret senest 3 måneder efter
indflytning
> samt øremærket.

Der bør tages forbehold for hunde-/katteopdrættere... en eller anden
formulering om fx at tilladelse til opdræt kan gives med et max antal dyr
(fertile såvel som kastrater for kattes vedkommende)... tilladelsen gælder
så længe opdrætteren kan bevise sit medlemsskab af en FiFé anerkendt
hovedklub eller DKK.
Dog kan der komme endnu en § hvor det slås fast, at katte som skal være
fritløbende skal være kasrerede!

> Stk. B:
>
> Hunde og katte skal være øremærket.

Rigtig mange ørermærker _ikke_ deres hunde!!! Bla mig selv... øremærkning
af hvalpe foregår uden bedøvelse og er dermed smertefuldt... sæt i stedet
krav om øremærkning/lysketatovering eller chipsmærkning... det kan alle
opfylde!
Forlang at se en kopi af hundens registrering i dansk hunderegister (denne
registrering er forøvrigt lovpligtig). Sæt samme frist som ved ansøgning om
ansvarsforsikring...
OBS! Grunden til at jeg sætter en 4 ugersw frist er at det kan tage nogen
tid inden man får papirerne fra DH og kan søge om forsikringen...

> Stk. C:
>
> Hunde skal, når de færdes på kollegiets områder, føres i snor. Hunde skal
> være forsynet med både ejers navn og adresse.

Hundeloven foreskriver at hunde skal være iført skilt med ejers navn og
adresse... Hvad med at forlange det samme for fritløbende katte?

> Stk. D:
>
> Ekskrementer skal fjernes, når det efterlades på kollegiets områder.

En stor selvfølge!!! Men hvad så med kattenes ekskrementer? En l*** ligner
en l*** - og er lige hamrende irriterende om det er en hund eller kat som
har lagt den! ;)

> Stk. E:
>
> Det pålægges alle, der holder kæledyr, at sørge for at dyrenes
ekskrementer
> er forsvarligt indpakket, før det smides i containerne.

Selvfølge! Desværre gør de færreste det...

> [...]
> udsættes for unødige lidelser eller overlast, vil afdelingsbestyrelsen
> anmelde den pågældende ejer for dyremishandling.

Det burde ikke være nødvendigt at blive skrevet... men jeg kan godt lide at
det står der alligevel!

> Stk. G:
>
> Kæledyrsejerne vil til enhver tid kunne drages til ansvar for deres dyrs
> handlinger.

Hvordan vil man bevise at det er kat A som har kradset dørpanelet til Kat
B's hoveddør i stykker???
Ja - jeg spiller lige Djævlens advokat her
Måske skulle man omformulere til et eller andet ang lejlighedens stand ved
fraflytning?

> [...]
>
> Kæledyr, der gentagne gange er til gene for kollegiets beboere, kan efter
> klager til afdelingsbestyrelsen, blive fjernet på ejerens regning.

Præcisering er ønskeligt! hvad sker der med dyret... hvor mange gange er
"gentagne"... hvad er støj og gøen... osv.

> [...]
> enhver tid opsige aftalen, og ejeren er herefter pligtig til indenfor 14
> dage, at få fjernet sit kæledyr fra kollegiets ejendom.

Giv i stedet 4 uger... de fleste kan nå en omplacering på den tid.

> Stk. C:
>
> Holdes kat / hund uden forudgående tilladelse betragtes det som et
> væsentligt brud på dette ordensreglement.

Er det så lig med "grov misligholdelse af disse ordensregler" jvf stk D???

> Stk. D:
>
> Grov mislighold af disse ordensregler kan medføre opsigelse af lejemålet.

Præcisering er igen nødvendigt...

Ellers rigtig gode regler... de fleste ville kunne have dyr under se
betingelser

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Vibeke

Dato : 10-02-04 16:12

Ja jeg klipper lige det hele væk.
Generelt syntes jeg reglerne er ALT for omstændige og unødvendige. Her har
vi kun 15 ejermål, så reglerne er nok lige i overkanten af hvad vi har brug
for.
Men lidt stumper kan jeg da bruge. Blandt andet den der med at dyrene skal
bære ejernes navn og adresse.

Men kom endelig gerne med mange flere forslag... det er jo nemmere at skære
væk end selv at finde på :)

/Vibeke

Fra : Ann K

Dato : 10-02-04 18:52

Hej Vibeke.
Regler ang husdyrhold SKAL være omstændelige og præcise!!! Uanset, hvor
mange, der bor i den pågældende ejer/boligforening og uanset, hvor gode
venner man er på tidspunktet for reglernes tilbliven! Det ideelle er, at
der ikke er nogen muligheder for, at den enkelte kan tolke reglerne, som
man selv vil...
For lige pludselig en dag flytter ens gode naboer, som aldrig har haft
problemer med ens dyr - og ind flytter i stedet hr/fru Brokkesen

Og så kan det nemt være for sent for Mis eller Fido

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-02-04 16:25

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiddelbart.
> Kan I hjælpe mig? Jeg har jo trods alt 3 udekatte, og vil jo gerne

Sidst vi var til generalforsamling lykkedes det mig at få truimfet igennem
at man må have to katte istedet for en.
Her er det jeg fremlagde:
Ændringsforslag vedr. reglement om husdyr: 2 katte i stedet for 1

* Der må holdes 2 katte pr. lejemål, såfremt dette er registreret hos
boligselskabet.

* Der skal i hvert tilfælde søges tilladelse i boligselskabet

* Kattene skal være øremærkede. Dette skal også registreres.

* Kattene skal være neutraliserede. Dette skal dokumenteres hos
boligselskabet

* Kattene må ikke være til gene for andre beboere, hverken ved lugt, støj
eller andet.

* Kattene må ikke færdes udendørs.

* Beboeren skal rette sig efter de henstillinger, som gives af afdelingens
driftpersonale og

andre tilsynsførende

* Der opkræves 30 kr pr. måned pr. kat

* Beboeren er indforstået med, at tilladelsen ophæves, såfremt reglerne ikke
overholdes og

skal for egen regning fjerne kattene.

Da der er tale om indekatte, vil naboerne næppe bemærke om der er flere
katte, der er trygge i hinandens selskab. Det skal samtidig nævnes, at to
katte laver mindre larm end éen gør, fordi de har selskab og ikke keder sig.

Grunden til, at jeg nævner øremærkning er, at det vil gøre det lettere at
finde kattenes ejer, hvis de ikke følger reglerne om at det er INDE katte
der er tilladt. Dette er samtidig en forbedring af de nuværende regler. Og
med hensyn til neutralisering gør det at eventuelle lugtgener formindskes.
Det er også en forbedring og begge dele gør, at kattene ikke bliver til gene
for de øvrige beboere. Derfor mener jeg, at folk sagtens kan stemme ja til
dette forslag selv om de ikke har kat. Og især dem der er træt af at have
fremmede katte til at gå rundt i deres haver burde stemme ja, da det vil
blive sværere for folk at lukke deres kat ud.

Jeg vil gerne have lavet reglerne om, da jeg mener, at en ene- inde- kat har
let ved at komme til at kede sig og dermed har større risiko for at udvikle
adfærdsforstyrrelser. Og vi mennesker har det jo også bedst når vi får lov
til at snakke med andre af vores egen art, så hvorfor skulle katte ikke have
samme mulighed? Når nu kattene skal holdes inde, kan det jo ikke genere
andre beboere om der er 1 eller 2

Nu ved jeg godt at du skriver at dine katte er udekatte, men du kan jo se om
du kan bruge noget af det. Her gik forslaget da igennem

Linda

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-02-04 17:48

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4028f7c9$0$2800$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> katte, der er trygge i hinandens selskab. Det skal samtidig nævnes, at
> katte laver mindre larm end éen gør, fordi de har selskab og ikke keder

Du mener altså at én kat, der keder sig larmer mere end to katte, der holder
hinanden ved selskab?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-02-04 19:50

In article <40290b40$0$17623$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Brian
Axelgaard <5505094m001@stofanet.dk> wrote:

> Du mener altså at én kat, der keder sig larmer mere end to katte, der holder
> hinanden ved selskab?

Njah ligefrem larm...
Men jeg ville nok mene at risikoen for at noget bliver ødelagt eller
katten bliver urenlig i frustration, er en del større med en enlig kat,
der keder sig end med to katte der hygger sig sammen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-02-04 21:00

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> katten bliver urenlig i frustration, er en del større med en enlig kat,
> der keder sig end med to katte der hygger sig sammen

Det var nemlig lige det jeg tænkte på :) jeg vil da mene at to katte til en
hver tid vil larme mere end en kat.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-02-04 22:30

In article <4029383c$0$24828$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Brian
Axelgaard <5505094m001@stofanet.dk> wrote:

> Det var nemlig lige det jeg tænkte på :) jeg vil da mene at to katte til en
> hver tid vil larme mere end en kat.

Hæ - tjah, men jeg synes ikke at kastrerede katte normalt støjer. Så
hvis én kat ikke støjer, kan man da godt sige at to støjer dobbelt så
meget
Støj er ikke noget jeg overhovedet forbinder med katte, der er
kastrerede. Højst et bump, når de hopper ned fra kradsetræet
Derfor ville mine argumenter gå på, om lejligheden tog skade, fordi det
kunne være en reel mulighed med en frustreret (ene)kat.

Jeg har en af de absolut mest "støjende" racer (2 siamkatte,
snakkehoveder), men man kan ikke høre dem f.eks. nedenunder. Men
overboens gravhund, _den_ kan høres i hele huset når den gør...

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-02-04 22:30

"Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig.
>
> Du mener altså at én kat, der keder sig larmer mere end to katte, der

Kan kun sige at Teddy er blevet mere rolig efter jeg har fået en kat mere.
De leger selvfølgelig og det larmer da, men før gik han konstant og brægede

Linda

Fra : Jokerman

Dato : 10-02-04 19:21

> [...]
> umiddelbart.
> Kan I hjælpe mig? Jeg har jo trods alt 3 udekatte, og vil jo gerne

Du kan komme i nogle problemer hvis nogle af de andre beboere er allergiske
overfor kattehår. Jeg har tidligere siddet i en boligforening hvor der år
efter år var forslag om tilladelse af indekatte. Men beboermødet afslog det
hele tiden og den primære grund, og det er altid afgjorde det var en mor der
kunne fortælle at hvis bare naboen havde indekat slog hendes børn ud. Og det
selv om der ikke var nogen kontakt. Om hendes børn bare var hyper allergiske
er ikke til at vide, men problemet er til stede og det især i forbindelse
med menneskers bolig. der er en vis rimelighed i at man skal kunne holde ud
at bo i sit eget hjem. Dette var bare for at gøre dig opmærksom på et af de
problemer du kan komme ud for ved at lave en husorden omkring kattehold.

Held og lykke
Jokerman

Fra : Vibeke

Dato : 10-02-04 19:41

> [...]
de
> problemer du kan komme ud for ved at lave en husorden omkring kattehold.

Ja okay, men nu har vi jo på nuværende tidspunkt lov til at have udekatte,
husordenen skal bare omskrives - sammen med vedtægterne. Og man køber vel
næppe en lejlighed et sted hvor man må have kat hvis man har hyperallergiske
børn?
Endvidere har der også været snak om - på generalforsamlingen - at hvis der
sker ændringer mht udekatte, så bliver det for tilflyttere, da folk egentlig
har den generelle holdning at hvis man har købt en bolig et sted - med
bestemt vilkår - så kan man ikke pludselig ændre forholdene så det vil
betyde at folk skal flytte. Det ville det jo også være dybt uansvarligt.

Men reelt set så syntes jeg da at man skal tage hensyn til sine naboer, men
fordi en mor har hyperallergiske børn så kan jeg ikke se hvorfor det skal
"gå ud over" en hel boligforening. Så kan børnene vel heller ikke gå på en
skole hvor der er børn der har katte - eller tage bussen. Eller må man så
heller ikke have kat hvis man skal køre i bus eller gå i skole?

Men det kan godt være det bare er mig som er for uforstående.

Endvidere forstår jeg den heller ikke helt - for jeg troede at sådan noget
med allergi overfor katte havde noget med skæl at gøre? Og hvis der ingen
kontakt er så burde det da kunne ske?

/Vibeke