GPS: Indendørs/udendørs? Bedre end radiose~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-02-04 22:44

Hvorfor virker GPS ikke indendørs (sagde TV)?

Når mobiltelefoner orienterer sig efter mobilsendemaster, hvad skal vi så
med GPS, udover på havet hvor der endnu ikke er mobilradiosendemaster på
bøjer ?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 08:36

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med GPS, udover på havet hvor der endnu ikke er mobilradiosendemaster på

Og i junglen, og i ørkenen osv?.. Telefonnettet er ikke bygget til at
positionere; at det så måske kan nogenlunde er en anden sag. Det har vidst
kun en nøjagtighed på et par 100 meter ? Og højdemåling er vidst heller ikke
muligt?

/Anders

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-02-04 08:58

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> positionere; at det så måske kan nogenlunde er en anden sag. Det har
> vidst kun en nøjagtighed på et par 100 meter ? Og højdemåling er

Kan man retningsbestemme, kan man også gøre det i tre dimensioner. Det er
ikke her problemet ligger.

GSM-nettet er ganske rigtigt ikke designet til at positionere. Hvorfor
skulle det dog være det? Hvad det kan for almindelig brug fortælle, hvilken
mobilmast du benytter i øjeblikket - hvilket ikke benhøver at være den
nærmeste!

Det kunne formodentlig uden de store vanskeligheder (ud over bøvlet med at
opsamle store datamængder) udvides til at registrere sendestyrken i forhold
til de mobilmaster du p.t. kan nå. Men det har stadig ikke noget med
afstanden at gøre. Den nærmeste mast kan sagtens være mindre end 50 meter
væk, men hvis der er et stort hus imellem, er det alligevel den mast, som
jeg har ftir udsyn til 500 m væk, der har den største sendestyrke.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Computerese Irregular Verb Conjugation:

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-02-04 12:03

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:c0a34u$14521b$1@ID-146708.news.uni-berlin.de...

> GSM-nettet er ganske rigtigt ikke designet til at positionere. Hvorfor
> skulle det dog være det?

SVJV kan man bruge retningsfølsomme antenner for at opnå
større kapacitet.

Mvh
Martin

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-02-04 13:01

Martin Larsen wrote:
> "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> SVJV kan man bruge retningsfølsomme antenner for at opnå
> større kapacitet.

Og det indebærer hvad, i forhold til de overvejelser som du nu har klippet
væk?

Lad mig gætte: En retningsbestemt antenne betjener et specifikt vinkelrum
(evt. med overlap for de antenner, der sidder på samme mast). *Hvis* man
registrerer gennem hvilken antenne masten modtager dit signal (og jeg ved
hverken om man kan eller gør det) så betyder det stadig kun det: At
vinkelrummet er blevet mindre end de 360 grader man ellers vílle operere
med. Men der er ingen eksats retning og der er stadig ingen afstandsmåling.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Life is what happens to you while you're busy making other plans. --

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-02-04 14:02

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:c0ahca$14ro8k$1@ID-146708.news.uni-berlin.de...

> Og det indebærer hvad, i forhold til de overvejelser som du nu har klippet
> væk?

Jeg kommenterer det du ser.
Det turde være indlysende at det vil medføre nøjagtigere
positionsbestemmelse. Man hører ofte at politi og
efterretningstjenester udnytter disse data.

Mvh
Martin

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-02-04 16:02

Martin Larsen wrote:
> [...]
> positionsbestemmelse. Man hører ofte at politi og
> efterretningstjenester udnytter disse data.

Ja. Men nu drejer diskussionen sig om mulighederne for at bruge
mobiltelefonernettet i stedet for GPS. I den sammenhæng er præcisionen af
GSM alt for lille til at være relevant.

Hvis det ikke er hvad *du* diskutterer behøver du såmænd ikke besvare mine
indlæg.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
A man sits in a museum somewhere and writes a harmles book about

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-02-04 04:00

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:c0as1b$152reo$1@ID-146708.news.uni-berlin.de...

> [...]
> GSM alt for lille til at være relevant.
>
> Hvis det ikke er hvad *du* diskutterer behøver du såmænd ikke besvare mine

Du spurgte hvorfor GSM skulle være designet til at positionere,
og jeg fortalte hvorfor.
Jeg svarer ikke alene for din skyld - vi er i en offentlig gruppe

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-04 09:38

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du spurgte hvorfor GSM skulle være designet til at positionere,
> og jeg fortalte hvorfor.

Hvad betyder GSM og er det et spørgsmål om tid for satelitter er umoderne
til stedbestemmelse, fordi der er mobilsendere overalt?

Fra : HKJ

Dato : 10-02-04 17:05

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in message

> Men der er ingen eksats retning og der er stadig ingen afstandsmåling.

Jo, alle GSM telefoner arbejde med afstand fra masten. Det er ikke en
nøjagtig afstand, men et afstands område.

Så du får en cirka retning og en cirka afstand, den aktuelle opløsning
afhænger af hvor tæt masterne står.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-02-04 17:34

HKJ wrote:
> [...]
> nøjagtig afstand, men et afstands område.
>
> Så du får en cirka retning og en cirka afstand, den aktuelle opløsning

Jeg bøjer mig. Kan du sige noget om hvor præcise disse angivelser er under
forskellige forhold?

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Fantasy is like alcohol - too much is bad for you, a little bit makes

Fra : HKJ

Dato : 10-02-04 17:46

> Jeg bøjer mig. Kan du sige noget om hvor præcise disse angivelser er under
> forskellige forhold?

Desværre ikke, jeg har ikke læst på specificationerne, men på et tidspunkt
havde jeg et program til en Nokia telefon der udlæste afstanden.

Grunden til at der skal bruges en afstand er at telefonen sender i
"timeslots" og disse skal rammes meget nøjagtigt og da radiobølger ikke er
uendelig hurtig, så skal der tages hensyn til deres hastighed.

Fra : HKJ

Dato : 10-02-04 18:14

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Desværre ikke, jeg har ikke læst på specificationerne, men på et tidspunkt
> havde jeg et program til en Nokia telefon der udlæste afstanden.

Alt kan findes på nettet.

http://www.gsmworld.net/nokia/netmonitor/glosor.shtml søger du efter
"Timing Advance"

Du kan også finde anvisning på at aktivere programmet, det findes åbenbart
på en del Nokia telefoner.

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 11-02-04 01:49

In article <c0b1te$1n1p$1@news.cybercity.dk>,
"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> Grunden til at der skal bruges en afstand er at telefonen sender i
> "timeslots" og disse skal rammes meget nøjagtigt og da radiobølger ikke er
> uendelig hurtig, så skal der tages hensyn til deres hastighed.

Hmm... 1 km tager lyset omkring 3 nS, det betyder vidst ikke det store
ift. timeslots i omegnen af mS'er

- stoffer

Fra : HKJ

Dato : 11-02-04 07:03

"Gustav Kristoffer Ek" <stoffer@perl.org> wrote in message

> Hmm... 1 km tager lyset omkring 3 nS, det betyder vidst ikke det store
> ift. timeslots i omegnen af mS'er

Jeg vil nu hellere regne med 1 m på 3 ns eller 1 km på 3 us.

Men du kan jo læse lidt mere på
http://www.gsmworld.net/nokia/netmonitor/glosor.shtml som giver mig ret.

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 11-02-04 15:14

In article <c0cgjr$6jj$1@news.cybercity.dk>,
"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> Jeg vil nu hellere regne med 1 m på 3 ns eller 1 km på 3 us.
>
> Men du kan jo læse lidt mere på
> http://www.gsmworld.net/nokia/netmonitor/glosor.shtml som giver mig ret.

Jeps, tanketorsk.

- stoffer

Fra : HKJ

Dato : 11-02-04 17:24

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in message

> Jeg bøjer mig. Kan du sige noget om hvor præcise disse angivelser er under
> forskellige forhold?

Egentlig bør man også opdele spørgsmålet i to:

1) Telefonen, den kender kun afstanden.

2) Sender masten, den ved hvilken antenne (dvs. cirka retning) og
sansynligvis også afstanden med bedre opløsning end telefonen.

Fra : Mathness

Dato : 12-02-04 02:01

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> writes:

> Egentlig bør man også opdele spørgsmålet i to:
>
> 1) Telefonen, den kender kun afstanden.

Den kender skam også masten og retning, samt en masse anden
information. Med en GSM telefon* og kort over ens teleabn. udbyders
master kan du lokalisere din position :)

* kræver "engineering menu", eller tilsvarende

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : HKJ

Dato : 12-02-04 07:08

"Mathness" <mathness@z42.NO.SPAM.dk> wrote in message

> Den kender skam også masten og retning, samt en masse anden
> information. Med en GSM telefon* og kort over ens teleabn. udbyders
> master kan du lokalisere din position :)
>
> * kræver "engineering menu", eller tilsvarende

At telefonen ved den er koblet på mast 345, siger ikke noget direkter om
positionen af den mast.

Vil du lige fortælle hvilken variable der siger noget om retningen, du kan
finde "engineering menu" på det link jeg har postet i et par andre indlæg.

Fra : Mathness

Dato : 13-02-04 22:18

> [...]

> finde "engineering menu" på det link jeg har postet i et par andre indlæg.

Nej, du er nød til at kende mastens position i forvejen, derfor at jeg
nævner at tele udbyderen har kort(list) over deres masters position
(nogle af dem give listen ud hvis man spørg pænt ;p )

Det er en del af CID. F.eks 23331 er mast nummer 333 på Fyn (2) i den
nordlig sektor ±60° (1). Står masten så i centrum af Odense, ved du nu
at du er nord for Odense centrum. Time advance har en nøjagtig hed på
ca. ±585m per bit, hermed kan man beregne en cirka afstand. Vil man
kende positionen bedre venter man på at mobilen måler på en af de
andre master, dermed mindskes det mulige område.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k