Malawi cliclide spørgsmål ?
Fra : Peter Calum

Dato : 23-04-01 17:06

Hej gruppe

Jeg har købt et 420 l akvarie (det med ridserne) med bla 10 malawi ciklider,
som jeg ikke
kender arten på. Hannerne er klart gule med sort ryg og bug finner, hunnerne
er gule og
kun med sort rygfinne.

De sidste dage har der været meget livlig aktivtet, en af hannerne har
gravet et kæmpe hul
under en sten, og har været meget interresseret i det modsatte køn.
Og nu synes jeg at en af hunnerne er blevet noget tyk under hovedet, det
kniber nærmest
med at lukke munden..Er det det jeg tror det er ?? Og hvad gør jeg nu ??

Hilsen
Peter, Næstved

Fra : Aardvark

Dato : 23-04-01 20:39

Det er 'Golden Spec'

Kan ikke huske den korrekte latinske betegnelse.
En herlig fisk...har selv 6 stk, gående sammen med 3 stk. Frontosa.
Meget aktiv fisk...og meget lidt aggressiv.

/Brian

Fra : Peter Calum

Dato : 24-04-01 21:01

Tak for svarene, jeg er også selv nået frem til Labidochromis Caruleus. Jeg
har tænkt mig at flytte
hunnen med "fåresyge" til et mindre akvarium om ca 14 dage, og så håbe på
unger.
Brian har ret, det er faktisk nogle meget interessante fisk, jeg er meget
glad for.

Hilsen
Peter

Fra : Tina

Dato : 23-04-01 20:35

Det er det du tror det er ja, det lyder for mige til at være fiskene
Labidochromis Caruleus prøv at tjekke dem på nedstående link.

http://www.ortenau-markt.de/cichlid/

Mvh Tina

Fra : Aardvark

Dato : 23-04-01 20:53

Ja ! Det var navnet ! Men..som sagt...'Golden Spec' bliver den populært
kaldt ;-D

/Brian

Fra : Benjamin.EMK

Dato : 03-05-01 10:54

"Aardvark" skrev d. 23-04-01 20:53 dette indlæg :
> Ja ! Det var navnet ! Men..som sagt...'Golden Spec' bliver den populært
> kaldt ;-D
>
> /Brian
>
> Tina <tina@tk.k-net.dk> wrote in message

MVH

Benjamin.emk

http://www.kandu.dk/

Fra : Aardvark

Dato : 03-05-01 19:38

Ang. 'Golden Spec', 'L.Caruleus (kært barn, mange navne).

Jeg har ligeledes end (ung) hun med æg/unger...
Vil lige høre om nogle kender til forløbes på sådan en
'ventetid'...dvs...hvor lang klække tid osv osv

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-05-01 21:22

> Ang. 'Golden Spec', 'L.Caruleus (kært barn, mange navne).
>
> Jeg har ligeledes end (ung) hun med æg/unger...
> Vil lige høre om nogle kender til forløbes på sådan en
> 'ventetid'...dvs...hvor lang klække tid osv osv

De fleste for ikke at sige alle Malawi ciklider har en
"klække" tid på ca. 21 dage.
Hunnen kan godt tage ungerne i munden efter den tid,
men efter et par dage vil ungerne ikke med ind mere.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-05-01 07:57

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> De fleste for ikke at sige alle Malawi ciklider har en
> "klække" tid på ca. 21 dage.
> Hunnen kan godt tage ungerne i munden efter den tid,
> men efter et par dage vil ungerne ikke med ind mere.

Nej, det er egentligt interessant at se, hvordan mundrugning fungerer
forskelligt. Hos de fleste af vores Malawi- og Tanganyikacichlider virker
det mest som om fiskene de facto er ungefødende - blot med den krølle at
æggene udvikler sig i en strubepose.

Tager man i stedet f.eks. en Tilapia-art (eller vores almindelige lille
multicolor) ser man en helt anden form for mundrugeri. Her er ungerne langt
mindre "færdige" når de slippes ud første gang. Til gengæld er hunnen aktiv
yngleplejer i meget længere tid. Ved enhver faresituation og ved "sovetid"
smutter hele flokken ind i munden på moderen og det bliver de ved med gennem
længere tid. Til sidst kan de dårligt være der længere, men selv efter at
hunnen er holdt op med at åbne munden kan man se nogle af ungerne ihærdigt
forsøge at kæmpe sig ind.
Jeg kan kun anbefale at prøve at have f.eks. Tilapia mosambicus (en stor
sort fisk med en brandrød rygfinne) hvis man kan finde den (den opdrættes
som spisefisk). Man drukner i uafsættelige unger, men yngleadfærden er meget
interessant - interessantere end vores normale afrikanske mundrugere. Og så
kan man jo altid æde den bagefter

mvh
Jan

Fra : Aardvark

Dato : 04-05-01 11:34

Tak for svarene.
Jeg har selv ynglet Lille Mundruger (Multicolor) og ja...ungerne er stortset
larver når de klækkes....
Men jeg ser da frem til, at min Golden Specs yngel er langt mere
udviklede...hvis hunnen da når at klække dem.
Hun ser dog ikke ud til at have ret mange, da hendes mund ikke er særligt
udspilet.

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-05-01 12:33

> [...]
> udviklede...hvis hunnen da når at klække dem.
> Hun ser dog ikke ud til at have ret mange, da hendes mund ikke er særligt

Da det er første gang hun har æg, skal du heller ikke regne med det storew
kuld, 6-10 stykker er fint.
Når æggene lige er lagt og hunnen har taget dem i munden, ser det
voldsommere ud, end efter en uges tid.
Hunnen gumler jo på æggene og får dem lagt så de ligger bedst muligt og
fylder mindst.
Først når det er tid for hunnen at lukke dem ud, begynder de at fylde
meget igen.

Carsten

Fra : Peter Calum

Dato : 04-05-01 19:37

Hej Alle

Sidste nyt om min Labidochromis Caruleus med æg/larver.. Jeg har i dag
flyttet hende alene over i et
60 l . Hvor det svært at fange sådan nogle drønnerter, men så blev akvariet
jo renset, jeg måtte have lavasten og planter op.. Man skal IKKE tage hunnen
ud af vandet, så smider hun larverne, her en 4-5 stykker. Jeg kunne se liv i
de små, så jeg hældte hunnen og larver over, og nu ser det faktisk ud som
hun taget dem i munden igen. Spændende hvad der kan komme ud af dette.

Hilsen
Peter, Næstved

Fra : Aardvark

Dato : 05-05-01 20:34

Hehe...du er længere fremme end jeg...og ja....de er f(¤/=")")¤ svære at
fange...måtte oxo pille alt op...

Fra : Peter Calum

Dato : 06-05-01 15:43

Sidste nyt

Jeg fik lige lidt eksperthjælp i går. Labidochromis Caruleus går ca 21 dage
med æg/larver,
så det bedste er et flytte hunnen efter 19 dage. Skulle det ske at hun
smider ungerne, kan de
godt klare sig alligevel.