Sikkerhed på trådløst netværk (igen igen)
Fra : Anders Sørensen

Dato : 09-02-04 23:45

Hej

Jeg sidder lige og filosoferer over et par ting angående trådløse
netværk:

Ham i TV2 der "brød ind" på en anden computer og overførte 1 kr. fra
den andens homebank, må jo kunne få fat i det directory hvor
nøglefilen er, men kan det lade sig gøre hvis ikke det directory er
delt?
Med andre ord: Er det ikke kun de ting på harddisken som er delte der
kan kopieres af en udefra kommende?
Jeg kunne da f.eks. ikke drømme om at dele en mappe hvori min nøglefil
ligger.

Er man 100% sikker hvis man bruger WPA?

WPA kan vel ikke bruges i ældre Windowsversioner end 2000/XP, men kan
det slås til selvom man både har Windows 98 og XP computere på
netværket?

Hvis man bruger en trådløs router med indbygget 10/100 Mbit/s switch,
er det så alt som er tilkoblet routeren både kablet og trådløst som er
i fare for "indbrud"?

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Jan Bachman

Dato : 10-02-04 00:45

> [...]
>den andens homebank, må jo kunne få fat i det directory hvor
>nøglefilen er, men kan det lade sig gøre hvis ikke det directory er
Nej, ikke uden videre. Det kræver en anden brist, f.eks. mangelfuld
opdatering af Windows.

>Med andre ord: Er det ikke kun de ting på harddisken som er delte der
>kan kopieres af en udefra kommende?
Jo, men husk på at 2000/XP som udgangspunkt har alle drev delt som C$,
D$, E$ osv. Det er de færreste opmærksomme på. Her skal bare gættes et
adm. password, hvilket tit bare er blankt, så er der fri adgang til
alle filer.

>Er man 100% sikker hvis man bruger WPA?
Trådløs kommunikation bliver aldrig sikker, da alle jo har fri adgang
til signalet. Du er godt stillet med WPA. Bedre end med WEP.

>WPA kan vel ikke bruges i ældre Windowsversioner end 2000/XP, men kan
>det slås til selvom man både har Windows 98 og XP computere på
>netværket?
WPA burde da virke fint under 98.

>Hvis man bruger en trådløs router med indbygget 10/100 Mbit/s switch,
>er det så alt som er tilkoblet routeren både kablet og trådløst som er
>i fare for "indbrud"?
Ja, hele molevitten.

/Jan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-02-04 03:32

On Tue, 10 Feb 2004 00:44:40 +0100, Jan Bachman <ymerdyr@image.dk>
wrote:

> [...]
>D$, E$ osv. Det er de færreste opmærksomme på. Her skal bare gættes et
>adm. password, hvilket tit bare er blankt, så er der fri adgang til

Er det nu også rigtigt?
Er det ikke sådan, at XP default er sat til ikke at acceptere
udefrakommende login, hvis ikke det er med password?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jan Bachman

Dato : 10-02-04 18:16

>Er det nu også rigtigt?
>Er det ikke sådan, at XP default er sat til ikke at acceptere
>udefrakommende login, hvis ikke det er med password?
Det skal jeg ikke kunne sige.

/Jan

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-02-04 06:43

> [...]
> den andens homebank, må jo kunne få fat i det directory hvor
> nøglefilen er, men kan det lade sig gøre hvis ikke det directory er

Hvornår var dette i TV2 ?

--
Kind Regards/venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Aggeboe

Dato : 10-02-04 08:20

> Hvornår var dette i TV2 ?

Station 2: Mandag den 2/2 kl. 22.45
http://station2.tv2.dk/arkiv/visvideo.php?id=973

/Aggeboe

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-02-04 09:42

> Station 2: Mandag den 2/2 kl. 22.45
> http://station2.tv2.dk/arkiv/visvideo.php?id=973
>
> /Aggeboe

Jeg så selv det fra Station 2 og der var da ingen, der overførte 1 kr via
homebanking - så jeg må enten have været ude efter kaffe der, eller også er
det kommet i TV avisen, som en opfølger til den station 2 udsendelse.

Fra : Aggeboe

Dato : 10-02-04 11:15

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> homebanking - så jeg må enten have været ude efter kaffe der, eller også er
> det kommet i TV avisen, som en opfølger til den station 2 udsendelse.

Den tidlige udsendelse (kl. 20.50) indeholdt kun små "teasere" omkring
trådløs sikkerhed og her blev klippet med "sikkerhedseksperten", der
overførte 1 kr fra Johannes Langkildes konto til sin egen ikke vist.

Men klippet blev vist i udsendelsen kl. 22.45!

/Aggeboe

Fra : VET

Dato : 10-02-04 11:45

Det lyder til at I ved noget om WPA. Er det sådan at man kan have et WLAN
kørende med WPA og så have en enkelt enhed kørende WEP i samme net vel og
mærket.
Jeg mener at have hørt noget med at det kan lade sig køre, blot skifter
koden ikke automatisk, men man er formodentlig stadig bedre beskyttet end
ved at lade alle køre WEP.
Kommentarer udbedes.
Jeg mener nu også jeg så noget med en krone!!!!!!
Vh Jens

Fra : Tommy

Dato : 10-02-04 13:47

On Tue, 10 Feb 2004 11:44:33 +0100, "VET" <vet@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Jeg mener at have hørt noget med at det kan lade sig køre, blot skifter
>koden ikke automatisk, men man er formodentlig stadig bedre beskyttet end

Hvorfor?

Nå. Kommentar til side :) Umiddelbart ville jeg tro at du i så fald
skal have fat i en wireless router der kan håndtere at køre 2
krypterings-standarder samtidigt. Findes en sådan mon? Alternativt
skal du have en enhed imellem din WEP-enhed og dit WPA netværk således
WEP'en connecter til denne mellemenhed der så kommunikerer videre en
på WPA-nettet.
--
Tommy - Hader DU en reklame? --> http://www.hadereklamer.dk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : VET

Dato : 10-02-04 22:34

Hej
Formålet er at jeg gerne vil køre WPA for sikkerhedens skyld, men at jeg
også gerne vil kunne bruge min IPAQ 5500 på nettet og den er jeg ikke sikker
på kan køre WPA.
Vh Jens

Fra : Anders Sørensen

Dato : 10-02-04 12:51

Den Tue, 10 Feb 2004 06:42:40 +0100, skrev "Dr.Ralph"
<dr.ralph@removesol.dk>:

>Hvornår var dette i TV2 ?

Onsdag i sidste uge, du kan stadig se det på www.tv2.dk i venstre side
vælger du "Vælg video" -> TV2 Nyhederne -> Onsdag kl. 22.00 -> Nemt at
bryde ind i netbanker.

Jeg ved ikke om de gemmer mere end en uge tilbage på websiden, men i
dag kan du i hvert fald se den.