Fælge - letvægt eller ej?
Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-02-04 23:14

Hejsa,

Her til sommer skulle jeg gerne have alufælge på Unoen. jeg er lidt i et
dilemme omkring hvad det skal være. Originalt kører bilen på 175/60-13.

Hvis jeg skal have 15" bliver det 195/45-15 som er 3.3% større end de
originale og hvis jeg skal have 16" bliver det 195/40-16. De er 4.1% større
end de originale.

Der er ingen tvivl om at bilen bliver langsommest på 16", men hvor meget vil
jeg miste sammenlignet med 15"? Er der evt. noget at vinde hvis jeg tager
letvægtfælge som OZ Superleggera eller Dotz Estoril?

Kort sagt: Hvad skal jeg vælge?

--
Claus Fabritius
Livet er dyrt for unge med såkaldte specialbiler

Fra : Mikael Andresen

Dato : 09-02-04 23:15

en OZ superleggera er så vidt jeg ved den eneste ægte letvægtsfælg, men
prisen er derefter. Jeg gik fra 16 x 7 til 18 x 7. de små var AEZ og de
store var OZ Superleggera.... min Golf 3 TD blev faktisk lidt hurtigere i
acc med 18" og det tror jeg skyldes dels vægten dels større rulle omkreds

Mvh. mikael

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-02-04 23:33

"Mikael Andresen" <mikaelandresen@fjernstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> acc med 18" og det tror jeg skyldes dels vægten dels større rulle omkreds

Større rulleomkreds taler for dårligere accelleration, så det kan godt være
at vægten betyder noget mere end forventet. Dotz Estoril skulle også være en
rigtig letvægtsfælg, men om den er lige så let som Superleggera ved jeg
ikke. Prisen er dog noget lavere end OZ's men det behøver jo ikke at være en
dårlig ting. Den ser dog heller ikke helt lige så godt ud, men et par 1000
kroner på 4 fælge er vel også værd at tage med.

Fra : Gismo

Dato : 09-02-04 23:50

Claus Fabritius wrote:

> Større rulleomkreds taler for dårligere accelleration, så det kan
> godt være at vægten betyder noget mere end forventet.

Hvad vejer en letmetal fælg mindre end en stål fælg ca.?

Gismo.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-02-04 23:58

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad vejer en letmetal fælg mindre end en stål fælg ca.?

Jeg ved faktisk ikke hvad en stålfælg vejer, men jeg ved at en 15"
Superleggera vejer 4.9 kg.

Fra : Jonas R.

Dato : 10-02-04 09:26

Til sammenligning kan jeg sige at Enzo O 15x6.5" fælg vejer ca 16 kg så det
er da en del vægt man sparer...

/jonas

Fra : Fabritius

Dato : 10-02-04 11:07

"Jonas R." <mailto:corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Fælge - letvægt eller ej?"

> Til sammenligning kan jeg sige at Enzo O 15x6.5" fælg vejer ca 16 kg så det
> er da en del vægt man sparer...

Er det for 4, vægten af et enkelt med dæk, eller...? Det lyder da helt vildt at en
Enzo O skulle være så meget tungere.

Kunne være at jeg skulle smutte en tur i den nærmeste tilbehørsforretning med en
vægt og finde ud af hvor meget vægt det egentlig er man sparer.

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)

Fra : Verner Johnsen

Dato : 10-02-04 22:07

On Tue, 10 Feb 2004 09:26:00 +0100, "Jonas R."
<corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote:

>Til sammenligning kan jeg sige at Enzo O 15x6.5" fælg vejer ca 16 kg så det
>er da en del vægt man sparer...

Det er da vist med dæk ?

Jeg har tre sæt hjul til min SAAB,

5½"x15" stålfælg monteret med 195/65x15" vinterdæk vejede 16,5 kg.
Hertil kommer ca 0,5 kg navkapsel - I alt ca 17 kg.

Bilen har normalt været monteret med 6"x15" alufælge (original
SAAB/Ronal).
Med påmonterede dæk 195/65x15" vejede disse 15,3 kg.

Det vil sige, at ved disse to sammenlignelige hjulstørrelser vejer
alufælgen + dæk kun en smule mindre end "stålhjulet", og en del af
forskellen kan tilskrives at vinterdækkene er ret nye, og
sommerdækkene synger på sidste vers.
Jeg er dog ikke i tvivl om, at der findes andre (og dyrere)
letmetalfælge, som er en del lettere end mine.

Når vinteren er omme skal der køres med 7"x17" alufælge (Wheeltech -
Motiv) påmonteret 215/45x17 dæk.
Her er vægten oppe på 19,1 kg.
Ja, hvor tåbelig kan man være

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : René Lønstrup

Dato : 10-02-04 23:26

Verner Johnsen wrote:
> [...]

> Jeg er dog ikke i tvivl om, at der findes andre (og dyrere)
> letmetalfælge, som er en del lettere end mine.

Jeg kan så nævne at mine sommerhjul, 7"x17" OZ Crono Evolution med 205/40-17
dæk, svjh vejer ca. det samme som dine 15" aluhjul.
Om det så er en dyr fælg eller ej, afhænger vel af hvad man sammenligner
med. Jeg gav 7000kr for fælgene (4 stk eks. dæk), hvilket jeg ikke syntes er
så galt (jeg havde kigget på andre der var over dobbelt så dyre)...
Btw, OZ Superleggera er vist et sted imellem 0.5-1 kg lettere i den
størrelse

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 09:49

> [...]
>
> Hvis jeg skal have 15" bliver det 195/45-15 som er 3.3% større end de
> originale og hvis jeg skal have 16" bliver det 195/40-16. De er 4.1%

215/35-16? De er 3 % større end din std hjulmontering...

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A 2,5i V6 24v CDX Sedan '94

Fra : John Sahl

Dato : 10-02-04 09:57

Bjørn wrote:
> 215/35-16? De er 3 % større end din std hjulmontering...

De kan ikke være der i bredden desværre...

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk