css hjælp
Fra : Lars

Dato : 09-02-04 22:32

Hej,

Jeg har de sidste dage arbejdet på at lade css styre formatering
af tekst på mine html sider.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde fejlen på denne
side:?

Hjemmeside:
http://www.nflturnering2004.frac.dk/standings.htm

CSS kan ses her:
http://www.nflturnering2004.frac.dk/style/standings.css

Når man kører musen over de forskellige hold ændrer tabellens
kolonnebredde sig kun på de tre følgende hold, hvilket den ikke
skal. Hvorfor?

Indianapolis Colts
Jacksonville Jaguars
Philadelphia Eagles

Pft.

Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-04 22:52

Lars <not@available.com> skrev :

>Når man kører musen over de forskellige hold ændrer tabellens
>kolonnebredde sig kun på de tre følgende hold, hvilket den ikke
>skal. Hvorfor?

Det har sikkert noget at gøre med , at du skifter til fed tekst,
hvorved, teksten kommer til at fylde mere.

Så løsningen er vel at gøre cellen lidt bredere.
--
Knud

Fra : Lars Christensen

Dato : 09-02-04 23:09

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
tekst,
> hvorved, teksten kommer til at fylde mere.
>
> Så løsningen er vel at gøre cellen lidt bredere.

Tak for forslaget Knud.

Jeg har allerede prøvet at øge både tabellens og den først
kolonnes bredde. Først ved en kolonnebredde på 430 (mod de
nuværende 230) og en tabelbredde på 8550 (mod de nuværende 650)
lykkedes det at får kolonnerne til at blive stående og det kan
simpelthen ikke passe.

Hvis man kører musen over holdet Tampa Bay Buccaneers (som
faktisk er det hold med det længste navn) ændrer kolonnebredden
sig ikke.

Der må være en anden årsag???

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-04 17:05

Lars Christensen skrev:

> Hvis man kører musen over holdet Tampa Bay Buccaneers (som
> faktisk er det hold med det længste navn) ændrer
> kolonnebredden sig ikke.
>
> Der må være en anden årsag???

Prøv at validere din side. Du har en } for meget i din css-fil og
et </p> for meget i html-koden. Det er ikke sikkert at det løser
problemet, men det er hurtigt at prøve det.

Se evt.
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Christensen

Dato : 10-02-04 23:23

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> et </p> for meget i html-koden. Det er ikke sikkert at det løser
> problemet, men det er hurtigt at prøve det.

Hej Jens,

Tak for dine kommentarer. Håber du kan se at jeg langsomt bevæger
mig langsomt i af 100% css-styret layout. Jeg kan ikke finde det

Jeg har nu forsøgt at validere siden og resultatet kan ses ved at
følge dette link:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.nflturnering2004.
frac.dk%2Fstandings.htm

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe mig med, så jeg
kan få valideret siden 100%.

1)
Iflg. HTML 4.01 strict reglerne kan jeg ikke anvende koden <center>
til at centrere mit billede øverst på siden. Hvordan centrerer jeg
billedet og overholder reglerne?

2)
Jeg anvender koden <br> til at lave et linieskift, men det er heller
ikke
tilladt. Hvordan gør jeg det i overensstemmelse med reglerne?

3)
Valideringstjekket bryder sig heller ikke om brug af <width>
indenfor <td> parameteren eller "align" indenfor <table>
parameteren. Kan du fortælle mig hvorfor og hvordan jeg løser
problemet?

På forhånd tak.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-04 23:36

Lars Christensen skrev:

> [...]
> bevæger mig langsomt i af 100% css-styret layout. Jeg kan ikke
> finde det </p> du siger er for meget i html-koden, kan du pege

Nej - så vidt jeg kan se er der lavet flere ting om - den fejl er
nok væk nu.

> Iflg. HTML 4.01 strict reglerne kan jeg ikke anvende koden
> <center> til at centrere mit billede øverst på siden.

Center er forældet og afløst af div. I transitional-doctyper kan du
skrive <div align="center">, men i strict skal al visningskode
(bl.a. alle align-parametre) skrives som css: <div style="text-
align: center">. Text-align centrerer inline-indhold, også
billeder.

> Jeg anvender koden <br> til at lave et linieskift, men det er
> heller ikke tilladt.

Jo - men der skal være noget udenom. I strict-dokumenter kan du
ikke bare skrive tekst direkte under body - du skal bruge koder der
tillader tekst/inline-indhold. For tekst er det normalt <p>

nødvendigt. Begge dele er blok-elementer så tabellen vil
normalt altid starte under center-blokken (~ på en ny linje). Hvis
afstanden er for lille, justerer du med css - med margen eller fyld
(padding) på enten tabellen eller blokken ovenover. Se html.dk's
css-tutorial om boksmodellen.

> Valideringstjekket bryder sig heller ikke om brug af <width>
> indenfor <td> parameteren eller "align" indenfor <table>
> parameteren.

Som nævnt højere oppe er alle visningskoder og -parametre forbudt i
strict. <h1> er en semantisk kode for en overskrift, men <h1
align="center"> er en overskriftskode hvor noget af formateringen
(nemlig en centrering) også er skrevet i html-koder.

Mål (width/height) og justeringer (align/valign) er nogle af de
ting der i strict skal (og i alle andre dokumenttyper bør) skrives
som css-koder. Align svarer til css-koden text-align og
width/height hedder det samme i css-regi (husk blot at css-værdier
skal angives med enheder).
--
Jens Gyldenkærne Clausen