Program til at scanne for trådløse net ??
Fra : Jan

Dato : 09-02-04 22:21

Hejsa

Så Station2 sidste mandag og så hvordan man scannede efter trådløse netværk.
Hvilket program bruger man til det - kunne da være sjovt at se om der var
sådan nogen der hvor man bor osv...

Jan

Fra : b.s.

Dato : 09-02-04 22:33

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
netværk.
> Hvilket program bruger man til det - kunne da være sjovt at se om der var

Jeg bruger Net Stumbler - http://www.netstumbler.com/ - dog kan wireless
networks med broadcast disabled ikke ses.

MVH / B.S.

Fra : lomamito

Dato : 09-02-04 22:47

TV2 skulle aldrig have sent det indslag, nu skal mange
lige pludselig ud og scanne for trådløse net.

Fra : Søren Blom

Dato : 10-02-04 02:11

"lomamito" <lomito@FJERNESsol.dk> skrev
> TV2 skulle aldrig have sent det indslag, nu skal mange
> lige pludselig ud og scanne for trådløse net.

Sådan er det jo hver gang der bliver gjort opmærksom på et problem eller
andet, f.eks. den gang med et par sportstasker med et par millioner kroner
der var forsvundet, aldrig før havde så mange mennesker gået tur i netop det
område hvor de var forsvundet fra.

Man må bare håbe at dem med trådløst netværk igennem TV2 er blevet gjort
opmærksom på problemet, så de får sikret deres netværk.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-04 08:43

On Mon, 9 Feb 2004 22:46:46 +0100, "lomamito"
<lomito@FJERNESsol.dk> wrote:

> TV2 skulle aldrig have sent det indslag, nu skal mange
> lige pludselig ud og scanne for trådløse net.

Det er ikke dem der fortæller om det, der er problemet.

Det er derimod et problem, at der er så utroligt mange, der køber
noget skodudstyr uden ordentlig sikkerhed i Netto (or whatever)
og/eller sætter det op som ren plug-and-play (altså uden bare at
overveje sikkerheden).

"Altså, når nu det virkede som det rene plug-and-play for dig,
hvilken form for magi tror du så, der vel forhindre din nabo i at
gøre det samme?". Grr.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 10-02-04 22:50

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> noget skodudstyr uden ordentlig sikkerhed i Netto (or whatever)
> og/eller sætter det op som ren plug-and-play (altså uden bare at

Jeg kender flere som helt er stoppet med at købe adgang til hot spots
fordi der altide findes et trådløst netværk i nærheden som står pivåbent
som man kan køre VPN igennem.

Selv i lufthavne m.m.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Jens

Dato : 10-02-04 23:43

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Jeg kender flere som helt er stoppet med at købe adgang til hot spots
> fordi der altide findes et trådløst netværk i nærheden som står pivåbent
> som man kan køre VPN igennem.

Nu har jeg aldrig betalt for adgang til et hotspot, men jeg sidder ofte og
surfer gratis på en andens forbindelse, når jeg i min pause mellem
kundebesøgene nyder min madpakke. Søger man efter trådløse netværk kan man
i en større by hurtigt finde 10-20 åbne netværk indenfor en radius af en
kilometer.
Forbavsende mange tilhører et eller andet (lille) firma, hvor det sikkert
er chefens søn eller naboens søn der har opsat det.

> Selv i lufthavne m.m.
Det skulle ikke undre mig. Hvorfor skulle det være så anderledes end andre
steder ?

Jens

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 11-02-04 06:56

On 10 Feb 2004 23:42:37 +0100, "Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk>
wrote:
>Nu har jeg aldrig betalt for adgang til et hotspot, men jeg sidder ofte og
>surfer gratis på en andens forbindelse, når jeg i min pause mellem
>kundebesøgene nyder min madpakke.

Stjæler du også biler, tv og andet udover båndbredde ?
Når du er på dine tyvetogter.
Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-02-04 10:42

"lomamito" <lomito@FJERNESsol.dk> skrev i en meddelelse
> TV2 skulle aldrig have sent det indslag, nu skal mange
> lige pludselig ud og scanne for trådløse net.

Og det skulle være argument for at undelade at advare
befolkningen ??
Tror da nok der er mange med trådløst net der har lært lidt
og skyndt sig at få fat i "fætter nørd" for at sikre sig at tingene er
iorden.
--
Peter J

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 10:46

Hvad hvis man har et 3com kort - så virker det der netstumbler vist ikke
eller...........

Ham Selv

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-02-04 11:02

Myself wrote:
> Hvad hvis man har et 3com kort - så virker det der netstumbler vist ikke
> eller...........

Fordi?

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 11:13

Synes bare jeg kan læse det på deres hjemmeside - men tager måske fejl.....

Him Self

Fra : Tommy

Dato : 10-02-04 13:34

On Tue, 10 Feb 2004 10:45:35 +0100, "Myself" <fsfs> wrote:

>Hvad hvis man har et 3com kort - så virker det der netstumbler vist ikke
>eller...........

Mjohh.. det kan godt bruges til at finde net-værk med i hvert fald.
Der er vist en masse konfiguration som net-stumbler kan lave som
_ikke_ virker på et 3com kort. Men det er godt nok ikke fordi jeg har
arbejdet ret meget med net-stumbler så tag min udtalelse med et gran
salt :)
--
Tommy - Hader DU en reklame? --> http://www.hadereklamer.dk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 10-02-04 13:39

Hej
Trådløs netværk er smart, man slipper for besværet med at trække ledninger,
og man kan hurtigt flytte en computer til et andet rum. Når det så er sagt,
så er alt det smarte også forsvundet.

Om man kan gøre et trådløst netværk sikkert? Nej, men man kan gøre det mere
besværligt for uvedkommende at bryde ind på det.

Pludselig har man fået noget ind fra f. eks. Internettet der i første omgang
virker harmløst, men som måske stiller om på nogle af de
sikkerhedsparametre der skulle beskytte mod uvedkommendes adgang til det
trådløse net. Er man ikke nørd og kan gennemskue bruddet på sikkerheden, ja
så står man pludselig med et åbent net med adgang for alle. På et sådant
netværk lægger man ikke sin nøglefil, og man bør hele tiden overveje om det
man lægger på sin computer nu også rent sikkerhedsmæssigt hører hjemme på
den.

Tysk TV viste i sommerferien 2003, hvordan en ung mand på sin knallert45
kørte rundt i en af de tyske storbyer for at skanne for trådløse netværk.
Den unge mand gjorde det heldigvis med det formål at advare den/de
pågældende virksomheder om at deres netværk var som en åben bog og det kom
selvfølgelig bag på mange virksomhedsejere.

Antallet af folk der tager ud for at skanne for disse net vil selvfølgelig
stige efter udsendelsen i TV, men nu ved folk da i det mindste at deres
trådløse net er som en åben bog, og vil blive ved med at være det for alle
de ejere der ikke selv er i stand til at opretholde sikkerhedsniveauet men
må have hjælp fra en "NØRD".

Med den popularitet som det trådløse netværk har fået både hos erhvervslivet
og hos private, kan det jo undre at man ikke forlængst er begyndt at
skramble det signal der kommer fra antennen, en teknik som bliver anvendt af
militæret og mange andre steder hvor man sætter sikkerheden højt. Folk
sender E-mail hvor teksten er kodet og kun kan læses af modtageren der
ligger inde med den rigtige kode. Intet ville være nemmere end at gøre det
samme med antennesignalet.
mvh
Kurt

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-04 16:12

On Tue, 10 Feb 2004 13:38:41 +0100, "Kurt Pedersen"
<kurt_birgit@pedersen.mail.dk> wrote:

> Om man kan gøre et trådløst netværk sikkert? Nej

Det er basalt set noget sludder at snakke om "sikkert" i samme
sætning som netværk og kommunikation, og så er det ligegyldigt om
det er trådløst eller kablet.

Man kan derimod med rimelighed tale om "sikkert *nok*", og hvad
det er, afhænger selvfølgelig af, hvad man vil beskytte sig mod.

> Med den popularitet som det trådløse netværk har fået både hos
> erhvervslivet og hos private, kan det jo undre at man ikke for-
> længst er begyndt at skramble det signal der kommer fra antennen

Man har brug kryptering på wireless i umindelige tider. Det kan
gøres mere (WPA) eller mindre (WEP) sikkert, men som minimum
kræves det jo, at man slår det til.

Problemet er først og fremmest, at folk ikke slå noget sikkerhed
til overhovedet, for det giver den slags historier som den
Station2 fortalte. Det næste er selvfølgelig, at man ikke skal
benytte en død sikkerhedsmodel som WEP.

-A

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 10-02-04 20:40

Hej Asbjørn
Kald det WPA eller WEP men det er først når uvedkommende ikke kan erkende
om det er et tv-, radio- eller netværkssignal der kommer fra antennen, at
et trådløs net bliver lige så sikkert som et med kabel.
mvh
Kurt

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-04 00:00

On Tue, 10 Feb 2004 20:40:04 +0100, "Kurt Pedersen"

Det er simpelthen noget sludder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/