Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
stjernekikkert.
Fra : Sandie & René

Dato : 09-02-04 21:05

Hej.
Undskyld hvis det ikke er den rigtige nyhedsgruppe

Vi er netop flyttet fra indre København til landet

Her til aften lægger vi rigtig mærke den helt klare stjernehimmel og alle
stjernerne.

Hvis vi vil kigge nærmere på dem, talte vi om at investere i en
stjernekikkert - men hvad skal man se efter ?
Hvad er pris niveau´et ?

Bedste hilsner

René

Fra : Tensharp

Dato : 09-02-04 21:39

Se fx. her
http://www.2astro.dk/
eller
http://www.astro-optics.suite.dk/

Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-02-04 01:12

On 2004-02-09, Sandie & René <diamant@FJERNprivat.dk> wrote:
> [...]
> stjernerne.
>
> Hvis vi vil kigge nærmere på dem, talte vi om at investere i en
> stjernekikkert - men hvad skal man se efter ?

Du skal nok op i 1500 kr. Jeg har selv et 90mm Maksutov, 1250mm
focal længde. Stativet er meget vigtigt. Hvis det er for spinkelt,
som i supermarkederne, så kan kikkerten være nok så god.

Skal tage 1.25" objektiver, og det er smart hvis det har T-2 gevind
hvis du engang vil tilslutte kameraet.

Alt over åbningsdiamet som forstørrelse er som regel urealistisk.
Dvs et 90mm kan klare 90x forstørrelse. 1.5x så meget hvis det er godt.

Generelt skal du også se om du ikke kan få et objektiv der giver
20-40x forstørrelse. Plössl objektiver har en rimelig pris og
kvalitet (det er en teknink og ikke et mærke). Og så et
75x objektiv så du kan se jupiters måner, og saturns ringe.

Men generelt så stor en åbning som muligt. Det skal være en
lightbucket som amerikanerne siger.

Fra : Thomas

Dato : 10-02-04 12:45

Prøv at sprøge dem her. De véd besked.