/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vanvid
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 21:10

Sidste år købte jeg en Mercedes med turbo-lader......fik bilen synet i
forbindelse med handelen.
Igen i år er jeg så til syn igen, og får at vide, at man ikke kan godkende
ikke-fabriksmonterede turboladere, fordi man ikke kan dokumentere, at de
overholder miljøkravene.
Sig mig, er de ravende sindssyge? Det kostede mig 10.000 at få pillet
turboen ud....og det mest groteske er sgu at det "er af hensyn til miljøet"
Min bare røv!
Hvis man virkelig ville gøre noget for miljøet, satte man den fuldstændig
sindssyge registreringsafgift ned til det, normale lande afkræver borgerne.
Så kunnne det være vi kom af med alle de gamle svinekasser........




 
 
Henrik B. (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-02-04 21:37

Henri Gath wrote:
:: Sidste år købte jeg en Mercedes med turbo-lader......fik bilen synet
:: i forbindelse med handelen.
:: Igen i år er jeg så til syn igen, og får at vide, at man ikke kan
:: godkende ikke-fabriksmonterede turboladere, fordi man ikke kan
:: dokumentere, at de overholder miljøkravene.

Der står ikke i reg-attesten (fra sidste) syn, at den er synet med turbo?
Hvis ikke, så er der nok ikke noget at gøre.

M.v.h.



Mogens... (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 09-02-04 21:40

On Mon, 9 Feb 2004 21:36:37 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>:: Igen i år er jeg så til syn igen, og får at vide, at man ikke kan
>:: godkende ikke-fabriksmonterede turboladere, fordi man ikke kan
>:: dokumentere, at de overholder miljøkravene.

Bilinspektionen i Rødovre?

>Der står ikke i reg-attesten (fra sidste) syn, at den er synet med turbo?
>Hvis ikke, så er der nok ikke noget at gøre.

Good point.
Det er de færreste, der tænker over at få den rette tekst lagt ind.
Det oplever man jo mere, når man importere selv. I dét tilfælde
hjælper man selv til med angivelsen (især ift. specielle biler)


/Mogens

Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 22:01


"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
news:4027ef4f$0$1642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Henri Gath wrote:
> :: Sidste år købte jeg en Mercedes med turbo-lader......fik bilen synet
> :: i forbindelse med handelen.
> :: Igen i år er jeg så til syn igen, og får at vide, at man ikke kan
> :: godkende ikke-fabriksmonterede turboladere, fordi man ikke kan
> :: dokumentere, at de overholder miljøkravene.
>
> Der står ikke i reg-attesten (fra sidste) syn, at den er synet med turbo?
> Hvis ikke, så er der nok ikke noget at gøre.

desværre. det tænkte jeg ikke over at få indføjet....regnede da ikke med at
en forhandler ville sælge mig noget, der ikke kan godkendes!



Torben E (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 09-02-04 21:53


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4027e913$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvis man virkelig ville gøre noget for miljøet, satte man den fuldstændig
> sindssyge registreringsafgift ned til det, normale lande afkræver
borgerne.
> Så kunnne det være vi kom af med alle de gamle svinekasser........

Og det mest vanvittige er nok at den sandsynligvis forurener mindre
med turboen på.

Torben E.



Henrik Mortensen (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 10-02-04 09:34


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4027f349$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4027e913$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvis man virkelig ville gøre noget for miljøet, satte man den
fuldstændig
> > sindssyge registreringsafgift ned til det, normale lande afkræver
> borgerne.
> > Så kunnne det være vi kom af med alle de gamle svinekasser........
>
> Og det mest vanvittige er nok at den sandsynligvis forurener mindre
> med turboen på.
>

Men det er ejeren af bilen der skal dokumentere det. Er dette ikke iorden
kan alt hvad der er monteret på en bil der har umiddelbar tilknytning til
motoren, og ikke er original, ikke synes. Så billige udstødningssystemer,
knfiltre osv er grundlag nok til at kræve en emissionstest og/eller en
støjmåling. De eneste der afholder SB fra at gøre det er at man ikke bruger
reglerne helt ud.

Men er der turbo, eller kompressor på, så kan det som udgangspunkt ikke
synes. Skjøønne lille verden.

Der er kræfter i DK der forsøger at få indført specialsyn ala dem man har i
Englang, og Sverige. Men det helt store problem er at der ikke er
tilslutning nok, for man er generelt (tilsyneladende) tilfreds med at biler
absolut ikke kan synes længere hvis der er noget som helst uoriginalt
monteret ifb m. motoren. Og der er ikke nogen politikere der frivilligt vil
søge at komme af med den trend at folk afmonterer og påmonterer turboer, og
endda hele drivlinier for at komme til syn, og monterer det hele samme aften
bilen er synet.
Med andre ord, hvis SB tolker reglerne som de er lagt ud, så kan Tom feks
godt afmontere sit fine udstødningssystem på mondeoen, hvis han ikke vil
stille med en akkrediteret støjmåling. TUV underkendes af SB iflg reglerne.
Selvom der foreligger en TUV godkendelse så kan man stadigt forlange en
støjmåling. katjiinngg siger kasse apparatet, et styk dummebøde,at betale
+7000dkr.

Og det sjove ved det er at 99.995% af den danske befolkning
synes(tilsyneladende) det er ok, eller ihvertfald ikke vil bakke op om at få
noget gjort ved det.

Henrik



Ukendt (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-04 17:55



> Med andre ord, hvis SB tolker reglerne som de er lagt ud, så kan Tom feks
> godt afmontere sit fine udstødningssystem på mondeoen, hvis han ikke vil
> stille med en akkrediteret støjmåling.

No problemos

Udstødningen er typegpdkendt af Ford (omend ikke til en 1.8)

Jeg kan sagtens dokumentere min støjmåler er kalibreret efter ISO 9001 med 1
års interval med reference til ECC. Desuden har jeg adgang til et
lydlaboratorium som ER akkrediteret hvis det vitterlig skulle være.

Men jeg har skam også læst med i diverse Knold&skat afgørelser så jeg vælger
selvfølgelig at afmontere det dobbelte udstødning før jeg skal til syn (skal
lige monteres først).
Jeg gider ikke det fis med at de mener der er tale om et identitetsskifte,
ikke på grund af skørter kofangere og spoiler men de taler om at hvis man
laver indgreb i udstødning, drivline og motor så skal der betales ny afgift.
Jeg skal knagme ikke betale for en mondeo mere fordi den skal have 2
afgangsrør på, de er totalt skingrende sindsyge.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



TKL (10-02-2004)
Kommentar
Fra : TKL


Dato : 10-02-04 15:38


> Og det mest vanvittige er nok at den sandsynligvis forurener mindre
> med turboen på.
>
> Torben E.


Hvorfor skulle den forurene mindre med turbo monteret? Turbo-biler kører jo
generelt på lidt federe blanding af hensyn til temperaturen. Eller forholder
det sig sådan, at en turbo-bil ved fx 100 km/t på motorvejen bruger mindre
brændstof end den samme bil uden en turbo monteret?

Thomas



Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 16:12

TKL wrote:
::: Og det mest vanvittige er nok at den sandsynligvis forurener mindre
::: med turboen på.
:::
::: Torben E.
::
:: Hvorfor skulle den forurene mindre med turbo monteret? Turbo-biler
:: kører jo generelt på lidt federe blanding af hensyn til
:: temperaturen. Eller forholder det sig sådan, at en turbo-bil ved fx
:: 100 km/t på motorvejen bruger mindre brændstof end den samme bil
:: uden en turbo monteret?

Dels det, p.g.a. det højere/bedre moment. Og desuden forbrænder en
turbomotor mere effektivt end en sugemotor = højere virkningsgrad.
Det er desuden heller ikke korrekt at en turbomotor kører med en federe
blanding.

M.v.h.



Niels Bengaard (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 10-02-04 19:39

> :: Hvorfor skulle den forurene mindre med turbo monteret? Turbo-biler
> :: kører jo generelt på lidt federe blanding af hensyn til
> :: temperaturen. Eller forholder det sig sådan, at en turbo-bil ved fx
> :: 100 km/t på motorvejen bruger mindre brændstof end den samme bil
> :: uden en turbo monteret?
>
> Dels det, p.g.a. det højere/bedre moment. Og desuden forbrænder en
> turbomotor mere effektivt end en sugemotor = højere virkningsgrad.
> Det er desuden heller ikke korrekt at en turbomotor kører med en federe
> blanding.

Uha da da.
Både benzin og diesel turbomotorer har lavere kompression end ikke
turbomotorer og forbrænder derfor ringere.
Turbomotorer kører, når der er turbotryk, med federe blanding end ikke
turbomotorer.

Nogle gange er verden modsat det man troede.

Niels



Torben E (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 10-02-04 19:56


"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4029256c$0$27466$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Uha da da.
> Både benzin og diesel turbomotorer har lavere kompression end ikke
> turbomotorer og forbrænder derfor ringere.

Men hvis turboen er eftermonteret er der sandsynligvis ikke ændret på
kompressionen, altså mindre forurening pga. større luftoveskud under last.

Og hvis der er ændret på komp. og du afmonterer turboen = mere forurening
end hvis den havde blevet på sin plads.

> Turbomotorer kører, når der er turbotryk, med federe blanding end ikke
> turbomotorer.

Ikke nødvendigvis, og slet ikke for en diesel.

Torben E



Niels Bengaard (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 10-02-04 20:03

> Men hvis turboen er eftermonteret er der sandsynligvis ikke ændret på
> kompressionen, altså mindre forurening pga. større luftoveskud under last.

Du glemmer at den kører federe blanding under last. Hvis ikke du øger
brændstofmængden med øget lyftmængde går det galt, så tændingsbanker motoren
og så er det hurtigt slut.

> > Turbomotorer kører, når der er turbotryk, med federe blanding end ikke
> > turbomotorer.
>
> Ikke nødvendigvis, og slet ikke for en diesel.

Jeg har ikke så meget forstand på diesel turbomotorer, men hvis de ikke
kører med fed blanding, hvorfor soder de så som bare pokker, når de får
tæsk?
En turbomotor kører generelt med fed blanding for at køle motoren.

Niels



Torben E (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 10-02-04 20:09


"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40292b00$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Du glemmer at den kører federe blanding under last. Hvis ikke du øger
> brændstofmængden med øget lyftmængde går det galt, så tændingsbanker
motoren
> og så er det hurtigt slut.

He he, hvordan vil du have en diesel til at tænde før toppunkt, der er jo
ligesom
ikke noget der kan brænde før dieselen sprøjtes ind.

>
> Jeg har ikke så meget forstand på diesel turbomotorer, men hvis de ikke
> kører med fed blanding, hvorfor soder de så som bare pokker, når de får
> tæsk?

For at hente de sidste 15 % effekt overfodrer de motoren

> En turbomotor kører generelt med fed blanding for at køle motoren.

Ja en benzin´er gør, diesel´en primært for at hente mere effekt.

Torben E





Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 20:02

Niels Bengaard wrote:
::: Dels det, p.g.a. det højere/bedre moment. Og desuden forbrænder en
::: turbomotor mere effektivt end en sugemotor = højere virkningsgrad.
::: Det er desuden heller ikke korrekt at en turbomotor kører med en
::: federe blanding.
::
:: Uha da da.
:: Både benzin og diesel turbomotorer har lavere kompression end ikke
:: turbomotorer og forbrænder derfor ringere.

Iflg. min lærdom, har en benzin(suge)motor en virkningsgrad omkring de
36-38%. En turbo omkring 40% Og en diesel omkring 45%.

:: Turbomotorer kører, når der er turbotryk, med federe blanding end
:: ikke turbomotorer.

Øøøhh nå, hvordan vil du så have at den skal overholde lambda-1, i
forbindelse med KAT'en?

M.v.h.



Niels Bengaard (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 10-02-04 21:10

> Iflg. min lærdom, har en benzin(suge)motor en virkningsgrad omkring de
> 36-38%. En turbo omkring 40% Og en diesel omkring 45%.

Er det opgivet ved maks ydelse eller normal kørsel?

> :: Turbomotorer kører, når der er turbotryk, med federe blanding end
> :: ikke turbomotorer.
>
> Øøøhh nå, hvordan vil du så have at den skal overholde lambda-1, i
> forbindelse med KAT'en?

Det krav har jeg ikke hørt før skal være gældende altid, men det er måske
der katten virker bedst.
Katten arbejder vel bare lidt mere ved maks ydelse end normal kørsel.

Niels



Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 21:56

Niels Bengaard wrote:
::: Iflg. min lærdom, har en benzin(suge)motor en virkningsgrad omkring
::: de 36-38%. En turbo omkring 40% Og en diesel omkring 45%.
::
:: Er det opgivet ved maks ydelse eller normal kørsel?

Ved jeg sgutte.

::: Øøøhh nå, hvordan vil du så have at den skal overholde lambda-1, i
::: forbindelse med KAT'en?
::
:: Det krav har jeg ikke hørt før skal være gældende altid, men det er
:: måske der katten virker bedst.
:: Katten arbejder vel bare lidt mere ved maks ydelse end normal kørsel.

Lambda-1 = 14 dele luft og én del benzin. Det er dér katalysatoren arbejder
optimalt. Og en kat kan ikke "arbejde mere". Den kræver det optimale
blandingsforhold, for at have nogen effekt.

M.v.h.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste