Scalarer
Fra : Martin Schou

Dato : 09-02-04 19:18

Hej NG
Så fik jeg fisk i mit nye (brugte) akvarie på 200 L.
En håndfuld (10) sort neon og 2 scalarer (ville godt have haft flere men det
var de sidste fra butikken)
Jeg er helt nybegynder så skal lige høre om scalarer normalt er meget
generte? Det er mine i hvert fald.
Men det kan vel være at de bliver lidt mindre generte når de har boet her et
stykke tid.

Jeg har købt nogle flotte rødder. Jeg har vasket dem i brusebadet (kun vand
selvfølgelig).
Kan jeg godt putte dem i med det samme ?
Jeg kan alligevel ikke lægge dem i vand først da de er ret store og jeg har
intet badekar ;)
Men hvad synes I?

Martin

P.S. kan mine fisk godt leve af flagefoder alene ? Kan de få lidt godbidder
af og til og hvad ?
Nå håber jeg ikke jeg er helt på herrens mark hvilket jeg da heller ikke
regner med da jeg selvfølgelig har sat manden i dyrehandlen ind i sagerne.

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 19:24

Hej!

Tillykke med dit akvarie.

En god ide er at hælde kogende vand over trærødderne, det får en del farve
til at trække ud, samtidig får du lige renset det værste skidt af..........
Det er altid en god ide at koge tingene inden man putter dem i, for at dræbe
bakterier.

Hvis man ikke sælder kogende vand, eller vander trærødderne ud, trækker en
stor del af farven ud i vandet, og det kan blive meget mørkt og se på.

Scalarerne skal nok komme frem, de skal lige have lidt tid til at vænne sig
til de nye omgivelser.

Held og lykke med det

Mvh
Kennet

Fra : Frank Gregersen

Dato : 09-02-04 19:57

> Det er altid en god ide at koge tingene inden man putter dem i, for at
dræbe
> bakterier.

Nej, det er absolut ikke nødvendigt at koge noget som helst inden det kommer
i akvariet, hverken grus, rødder og sten. Det er gammel overtro! Man skal
selfølgelig skylle tingene uden sæbe, som Martin har gjort, men koge, nej.
Man kan lægge rødderne i en spand med vand i nogle døgn og evt koge dem, men
idet er ikke på grund af bakterier.
MVH Frank Gregersen

Fra : Martin Schou

Dato : 09-02-04 19:59

> [...]
> Man kan lægge rødderne i en spand med vand i nogle døgn og evt koge dem,

Så tror jeg altså ikke jeg gider bøvle med at hælde kogende vand på, når jeg
ikke rigtig har noget at have rødderne i imens.
:)
Martin

Fra : sorenpa

Dato : 12-02-04 15:12

Jeg har nu rigtigt gode erfaringer med at koge rødder, ikke for at dræbe
bakterier med jeg syntes at det er hurtigt at få den til at synke og de
farver ikke vandet så meget !..
Mvh søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-02-04 20:03

"Poulsen" <*> wrote in message

> af.......... Det er altid en god ide at koge tingene inden man putter
> dem i, for at dræbe bakterier.

Nej, det er ganske overflødigt! Børst dem med en børste, så overfladisk
skidt fjernes - desinfektion er godt i operationsstuer og ved forbindinger -
ikke i forb. med akvarier.

vh
Jan

Fra : Brichardi

Dato : 09-02-04 20:42

> P.S. kan mine fisk godt leve af flagefoder alene ? Kan de få lidt
godbidder
> af og til og hvad ?

Scalarer og neonfisk er glade for tørfoder, men forkæl dem ofte med levende
Myggelarver eller Dafnier. De kan købes hos de fleste akvariehandlere.
Forkæl dem ogse med frysetørret foder a la røde myggelarver mv. Det har din
akvarieforhandler også.

Fra : Aardvark

Dato : 09-02-04 23:10

"Martin Schou" <fake@made.up> wrote in

> [...]
> Nå håber jeg ikke jeg er helt på herrens mark hvilket jeg da heller
> ikke regner med da jeg selvfølgelig har sat manden i dyrehandlen ind i

Hvis Scalarerne er store nok...vil de nok komme frem snart..for at spise
af dine Neon Scalare har forbavsende store munde, og er forbavsende
hurtige.
Det med at skolde træ rødder, er en ren religion hérinde...personligt
skolder jeg dem inden jeg putter i mine akvarier...men smag og behag...

Men tillykke med akvariet

/Aard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-02-04 11:12

Aardvark skrev i et indlæg på usenet:
> Hvis Scalarerne er store nok...vil de nok komme frem snart..for at
> spise af dine Neon Scalare har forbavsende store munde, og er
> forbavsende hurtige.

Ja - forhåbenlig har neon'erne lidt størrelse

En fuldvoksen scalare er meget glad for en ung neon.

Men ellers er flagefoder OK.

> Det med at skolde træ rødder, er en ren religion hérinde...personligt
> skolder jeg dem inden jeg putter i mine akvarier...men smag og
> behag...

Jeg gjorde det også tidligere, da jeg lærte, at "det skulle man gøre" -
men de senere år har jeg ikke gjort det, og det har ikke givet
problemer, men det skader da sikkert ikke.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Li Lo

Dato : 11-02-04 03:00

hejsa *S*

Jeg har haft akvarie i mange år og ofte haft scalarer og jeg syndes hurtig
de bliver trykke, mine har altid for vane med at tigge om mad når jeg er i
nærhende af akvariet. hvilket mine forælders også gør... jeg syndes det er
en utrolig sød og læt fisk at ha med at gøre og så pynter de *S*

Venlig hilsen Lise Lotte