Guide til biografer i København
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-02-04 17:06

Hejsa

Jeg er lige flyttet til københavn, og er lidt lost i det store udbud
af biografer, jeg pludselig har fået adgang til.

Det kunne derfor være fedt, hvis der var en der gad, at give en hurtig
guide til biograferne.

Hvilken biograf er bedst til smalle film?
Hvilken en til mainstream-film?
Hvor finder jeg de bedste sæder?
Største lærred?
Bedste lyd og lærred?
Er priserne ens?
Hvilken er mest hyggelig?

Mvh. Jesper

Fra : -V-

Dato : 09-02-04 17:23

Jesper Nielsen wrote:
> Hvilken biograf er bedst til smalle film?
> [...]

Det korte svar (og korrekt for mindst 3-4 af dine spørgsmål) er "Empire".

-V-

Fra : Mark Høserich

Dato : 09-02-04 17:42

"Jesper Nielsen" <jesni@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> guide til biograferne.
>
> Hvilken biograf er bedst til smalle film?
Husets biograf
Vester Vov vov
> Hvilken er mest hyggelig?
de samme..

Fra : Jan Lund Thomsen

Dato : 09-02-04 18:22

On Mon, 9 Feb 2004 17:41:55 +0100, Mark Høserich wrote:

>Husets biograf
>Vester Vov vov

Cinemateket (www.cinemateket.dk). 30 kr pr forestilling (50 kr for
ikke-medlemmer), velopdragent publikum, og ingen reklamer.

For mig er biografens største force at de viser nyere og ældre film i en stor
pærevælling. F.eks. skal jeg i denne måned derind og (gen)se Roger & Me, Atomic
Cafe, og Den Tredie Mand.

--Jan

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-02-04 18:59
Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-02-04 20:35

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> af biografer, jeg pludselig har fået adgang til.
>
> Det kunne derfor være fedt, hvis der var en der gad, at give en hurtig

http://www.biografinfo.dk er et godt sted at starte.
Jeg er ikke helt enig med ham i hans anmeldelser, men...

> Hvilken biograf er bedst til smalle film?

Cinemateket, Gloria, Park.

> Hvilken en til mainstream-film?

Se biografinfo.

> Hvor finder jeg de bedste sæder?

Ditto.

> Største lærred?

CinemaxX

> Bedste lyd og lærred?

Lyd: CinemaxX ; Lærred: Imperial.

> Er priserne ens?

Nej. CinemaxX og Imperial er dyrest. Cinemateket og Park er billigst (IIRC).

> Hvilken er mest hyggelig?

Det er der vel delte meninger om. Park er imho et godt sted.

Hvis bare du holder dig væk fra palads kan du imho ikke gå helt galt i
byen i kbh. c.

-Rune

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-02-04 21:24

Hvad har du imod Empire?

/David

Fra : Rune Zedeler

Dato : 10-02-04 00:35

David Rasmussen wrote:
> Hvad har du imod Empire?

Dels mangler deres lærreder sidemaskeringer - således at film, der ikke
"passer til lærredets format" bliver uldne i kanten; og dels har de
konstant hældning mellem rækkerne (i modsætning til parabolsk hældning),
hvilket gør udsynet fra de bagerste rækker dårligt og iøvrigt gør, at
fremviseren bliver nødt til at hænge helt oppe under loftet - med dårlig
projektion (keystoning) til følge. I de fleste ældre biografer hænger
fremviseren midt for lærredet.

-Rune

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-02-04 17:23

Rune Zedeler wrote:

> Dels mangler deres lærreder sidemaskeringer - således at film, der ikke
> "passer til lærredets format" bliver uldne i kanten;

Det har jeg ikke oplevet.

> og dels har de
> konstant hældning mellem rækkerne (i modsætning til parabolsk hældning),
> hvilket gør udsynet fra de bagerste rækker dårligt

Jeg synes det er ret cool at man ikke sidder og kigger ind i nakken på
manden foran. Men det er klart at det ikke er fedt at sidde
allerbagerst. Det er det jo heller ikke i Imperial.

> og iøvrigt gør, at
> fremviseren bliver nødt til at hænge helt oppe under loftet - med dårlig
> projektion (keystoning) til følge.

Jeg synes de plejer at have et glimrende billede i Empire.

/David

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 10-02-04 21:34

Rune Zedeler wrote:
> [...]
[snip]

> de konstant hældning mellem rækkerne (i modsætning til parabolsk
> hældning), hvilket gør udsynet fra de bagerste rækker dårligt

Underligt. Det har jeg slet ikke bemærket. Det er ellers et af mine
klagepunkter omkring CinemaxX, men jeg har nu ikke følt problemet i Empire,
som jeg faktisk er glad for. Sidder dog også altid midt-midt. Det er i
øvrigt tydeligt at Imperial har parabolsk hældning, som naturligvis er det
rigtige. At trapperne så er lidt sjove at gå på, er vel bare en del af
charmen ved biografturen

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)

Fra : MP Jakobsen

Dato : 09-02-04 22:51

On Mon, 09 Feb 2004 20:34:50 +0100, Rune Zedeler wrote:

> Lyd: CinemaxX ; Lærred: Imperial.

Jeg vil lige starte med at påpege at jeg absolut ikke er nogen ekspert, men
jeg har haft en utrolig dårlig lydoplevelse i CinemaxX. Jeg kan ikke huske
om jeg så Matrix eller Ringenes Herre, men jeg sad temmelig langt tilbage
og lidt ude i siden, og jeg oplevede hvad der nærmest kan beskrives som et
ekko. Jeg ved ikke om det var fordi afstanden til de forskellige højtalere
var så stor, men nogen fed oplevelse var det ikke. Jeg har været i Imperial
mange flere gange end jeg har været i (det lyserøde popkornshelvedet)
CinemaxX, og har aldrig oplevet den form - eller nogen anden - for
lydproblemer.
Men som sagt - jeg vil absolut ikke kalde mig selv en god kilde til dette,
da jeg ikke ved en dyt om lyd.

MP

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-02-04 23:15

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Cinemateket, Gloria, Park.

Gloria havde gode kavalkader med Woody Allen, James Bond og den slags
arrangementer. Deres speciale var vel europæiske film. Desværre er biografen
netop lukket. Ved ikke hvorfor.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 10-02-04 00:35

Jesper Brogaard wrote:

> Gloria havde gode kavalkader med Woody Allen, James Bond og den slags
> arrangementer. Deres speciale var vel europæiske film. Desværre er biografen
> netop lukket. Ved ikke hvorfor.

RIP (

-Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 10-02-04 01:41

Jesper Brogaard skrev:

> Gloria havde gode kavalkader med Woody Allen, James Bond og den slags
> arrangementer. Deres speciale var vel europæiske film. Desværre er
> biografen netop lukket. Ved ikke hvorfor.

Det giver sig selv: Markedet for smalle film er for småt. Der var ofte
kun et par stykker inde at se forestillingerne. Og som vi ved fra
matador, er huslejen på Rådhuspladsen heller ikke i den billige ende.

Desværre betyder lukningen også, at de kommende film, Gloria havde i
kikkerten til import, sikkert aldrig kommer op herhjemme nu.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Vi kan nu få løst en uholdbar situation, hvor der bl.a. i folkeskolen

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-02-04 23:00

> [...]
> guide til biograferne.

> Hvilken biograf er bedst til smalle film?
Cinemateket, Grand. Desværre er Gloria netop lukket.

> Hvilken en til mainstream-film?
Empire

> Hvor finder jeg de bedste sæder?
Empire. De har forøvrigt kyssesæder (2-personers) på bagerste række, men dem
har jeg nu ikke prøvet...fnis.

> Største lærred?
CinemaxX, desværre er stoleopbygningen håbløs og nogle pladser har dårligt
udsynt il lærredet. Jeg synes at det er en elendig biograf. Man ser dårligt
og lærredet er næsten for stort. Foyeren er overhovedet ikke hyggelig eller
stemningsfuld. Har kun været der en enkelt gang, men det var sikkert også
den sidste. Næststørst er Imperial og her er stoleopbygningen korrekt, men
salen er så stor at der er mange pladser, hvor man ser dårligt fra. Jeg
foretrækker Empire til de store Hollywood-film. Det største lærred er
faktisk IMAXdome lærredet i Tycho Brahes Planetarium, men det er jo ikke
almindelige biograffilm de viser.

> Bedste lyd og lærred?
Empire, Imperial

> Er priserne ens?
Popcorns-biograferne CinemaxX, Empire og Imperial er dyrest.

> Hvilken er mest hyggelig?
Park Bio på Østerbro.

Palladium er i øvrigt også udmærket.

Du spurgte ikke hvilken der er dårligst, men mit svar ville da have været
Palads. De har vist en enkelt eller to sale som er ok, men resten af de
15-20 sale er simpelt ualmindeligt dårlige. Jeg hader at jeg fornylig var
tvunget til at gå derind, blot fordi den nyeste Woody Allen er
nedprioriteret og kun vises dér. Vi ku' høre bulder og brag fra en anden
tilstødende sal. Det holder altså bare overhoved ikke! Lærredet var også
monteret alt for højt, så man fik lit ondt i nakken. Det er i øvrigt et
generelt problem i Palads. En skam, for bygningen er sjov, synes jeg.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-02-04 04:44

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> wrote:

> [...]
>monteret alt for højt, så man fik lit ondt i nakken. Det er i øvrigt et
>generelt problem i Palads. En skam, for bygningen er sjov, synes jeg.

I Palads er sal 1, 9 og 10 ok.

Peter

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-02-04 07:59

Jesper Brogaard's utterance expressed in
> Empire

enig

> Empire. De har forøvrigt kyssesæder (2-personers) på bagerste række,
> men dem har jeg nu ikke prøvet...fnis.

Det har jeg adskillige gange - genialt koncept til hyggelige
film (love actually fx), men det er ikke en succes til ting
hvor lyd og billede skal være optimalt - sæderne er helt oppe
bagved under fremviseren - sidder man i midten kan man høre
den under hele filmen :(

> [...]
> overhovedet ikke hyggelig eller stemningsfuld. Har kun været der en
> enkelt gang, men det var sikkert også den sidste.

Jep - mage til popcornsoverdængede fuldstændigt fabriksagtige
biograf skal man lede længe efter... Men det skal dog siges at
de sidste år håndterede deres LOTR-marathon rigtig godt - masser
af sodavand og sandwiches :P

> Empire, Imperial

Jeps...

> [...]

> Lærredet var også monteret alt for højt, så man fik lit ondt i nakken.
> Det er i øvrigt et generelt problem i Palads. En skam, for bygningen

Har været der to gange - en gang fordi jeg ikke vidste bedre -
og en gang ifm mit arbejde. Og jeg gør det helst ikke igen.

hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jesper

Dato : 09-02-04 23:02

Jesper Nielsen <jesni@privat.dk> wrote:

> Hvilken biograf er bedst til smalle film?

8 mm eller 16 mm ?

global village idiots. - Paul Ginsparg.