Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Braun dia-fremviser
Fra : J W Nielsen

Dato : 09-02-04 15:56

Hej...
Min gamle Braun dia-fremviser (Type 24150) er gået i delvis strejke.
Det er jo efterhånden en gammel dreng, men har trofast kørt os gennem vores
11-12000 dias.
Problemet er, at ventilatoren er begyndt at køre langsomt, uregelmæssigt og
til tider går den istå. Når ventilatoren ikke kører, vil den heller ikke
tage dias ind- og ud. Formentlig bruges samme motor til begge funktioner.
Umiddelbart virker det som om ventilatoren, som jeg kan skubbe til med en
skruetrækker, sidder løst og går på kabinettet en gang imellem... Måske et
defekt leje ?
1. Kan jeg skille den ad - de to skruer i bunden under dia-slæden fører kun
til at den bliver løs i den ene side
2. Kan man få reservedele - Typeskiltet siger "Nürnberg-kram"?
3. Kan det betale sig at få den repareret mekker/mig selv...

Mvh
Jørgen

Fra : J W Nielsen

Dato : 09-02-04 16:10

Hedder iøvrigt Braun Novamat 520

Kan man overhovedet købe diafremvisere idag - søgning på Google og hos
diverse fotohandlere gav ikke rigtigt noget ?

/Jørgen

Fra : CP

Dato : 09-02-04 17:35

"J W Nielsen" <jwnsletdette@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hedder iøvrigt Braun Novamat 520
>
> Kan man overhovedet købe diafremvisere idag - søgning på Google og hos
> diverse fotohandlere gav ikke rigtigt noget ?
>
> /Jørgen

Hej Gruppe

Ja du kan sagtens købe diafremvisere i dag. De findes til priser fra omkring
1000 kroner til langt over 20000 kroner. Eksempler er de billige Reflekta og
f. eks. Braun, og de dyreste er Kodak, Rollei og Leica. Elmo er en
Kodak-lignende ting med rundmagasiner efter samme system som Kodak. De er
nok i den tungere og meget, meget holdbare ende af udbuddet og ikke specielt
smarte, men til gengæld plejer de at være en del billigere end Kodak.

Herunder følger nu min sædvanlige stribe links til tyske fotohandlere. Jeg
kan fortælle, at Foto-Müller i Flensborg er et af de steder, hvor
diafremvisere enten er lagervare eller hurtigt-skaffe varer - til meget
foprskellige priser.

www.ravensburgerfotoversand.de/

www.internet-foto.de/

www.foto-oehling.com

www.fotobrenner.de

www.foto-erhardt.de/

www.versandhaus-foto-mueller.de/ - PRØV HER

www.foto-raake.de/

www.fotokoch.org

www.fotoversandwutz.de/

www.isarfoto.com

www.technikdirekt.de

mvh Carsten

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 09-02-04 16:34

Hej

Hvis den kører, men bare for langsomt og ujævnt, så skriger den på
smøremiddel.
Det med at ventilatoren, der slæber op af kabinettet, kan der vel laves om
på, bøj, tryk, eller vrid indtil den er på plads.
Det med at skille den af, der kan jeg ikke hjælpe, da jeg så skal have den
foran mig.

Ellers er der en del brugte projektorer til salg i f.eks www.dba.dk

--
Venlig hilsen / Best regards