Forvitring af runesten
Fra : Bo Warming

Dato : 09-02-04 13:00

Hvor der er hugget furer i en granitsten, vil der muligvis være stressskabte
fissurer som vand kan trænge ind i, og da stenene står uden halvtag over,
kan der i frostperioder ske sprængninger - omend granit er stærk

Problemet skulle være særlig stort hvis ammoniak i luften pga gylle øger
algevækst.

Kan dette kaldes "krakelering"?

Mon ikke det kan forebygges ved halvtag over runestenen, så ikke det regner
på den, og evt en opvarmning de få timer på en dansk vinter, hvor der er så
meget frost at is dannes?.

Oversprøjtning med saltvand - især CaCl2 eller urinstof - kan vel også
mindske risiko for at der opstår iskrystaller. Men for at disse skal føre
til afsprængning af sten - eller kalkpus hvis det er en kirkevæg - skal der
vel være særlige forhold?

Det virker som om svineavlernes fjender har opfundet et ikke-problem?

Er dette lidt mere dk.politik relevant? Hvorfor ikke x-poste?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 09-02-04 21:03

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan der i frostperioder ske sprængninger - omend granit er stærk
>
> Problemet skulle være særlig stort hvis ammoniak i luften pga gylle øger

Det vil da være misvisende - med mindre revnerne er så lille at der ikke er
et problem. Det er sansynligt at en revne vil følge stenens 'tektoniske'
struktur - forstået på den måde at tektonisk stress vil orientere
mineralernes svage spalteretning vinkelret på orienteringen af den
tektoniske stress.

> Mon ikke det kan forebygges ved halvtag over runestenen, så ikke det
regner
> på den, og evt en opvarmning de få timer på en dansk vinter, hvor der er

> meget frost at is dannes?.

sikkert - alle 'ting' har vel en tid (levetid). Jeg tror en skægget
runerister hellere vil se sin sten forvitre frem for at have den
oversprøjtet med urinstof (jeg vil i hvertfald acceptere forfaldet hvis det
er alternativet).
Der sker ikke frostsprængninger på en tør sten.

> [...]
> mindske risiko for at der opstår iskrystaller. Men for at disse skal føre
> til afsprængning af sten - eller kalkpus hvis det er en kirkevæg - skal

???? Det kan der sikkert skrives meget kemi over - om fordele og ulemper

> Det virker som om svineavlernes fjender har opfundet et ikke-problem?
>
> Er dette lidt mere dk.politik relevant? Hvorfor ikke x-poste?

Mon ikke at algevækst fra ammoniak-emmisioner har så meget større problemer
andre steder end på gamle runesten.
Syredannelsen fra lav og frostsprængninger arbejder på forskellige niveauer
i erosionen.

/Carsten

Fra : Bo Warming

Dato : 10-02-04 05:31

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote in message

> [...]
> struktur - forstået på den måde at tektonisk stress vil orientere
> mineralernes svage spalteretning vinkelret på orienteringen af den

"Tektonisk stress" er det den tendens til stribning der ses i granit og som
vel har at gøre med bjergfolkninger eller lagvis størkning af lava?

> [...]
det
> er alternativet).
> Der sker ikke frostsprængninger på en tør sten.

CaCl2 giver 55 graders frysepunktsnedsættelse og er billigt(affaldsprodukt
fra produktion af Norgesalpeter)
Det bruges til at mindske at veje støver
Det er nok bedre end urinstof - der dog ikke lugter.

> [...]
problemer
> andre steder end på gamle runesten.
> Syredannelsen fra lav og frostsprængninger arbejder på forskellige

Er der stadier af erosion - udover at først skal vand ind i revner og SÅ
skal der være frostvejr

Måske journalisterne ikke mener alger men lav som er symbiose af alger og
svampe.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 10-02-04 12:24

> [...]
som
> vel har at gøre med bjergfolkninger eller lagvis størkning af lava?

Reorientering af mineralerne er ikke nødvendigvis synlig

> det
>
> CaCl2 giver 55 graders frysepunktsnedsættelse og er billigt(affaldsprodukt
> fra produktion af Norgesalpeter)

Jeg refererer til at koncentrationen af opløst salt er propertional med
frysepunktssænkningen. At CaCL2 giver et magisk hop på 55 grader lyder ikke
særlig troeligt.

> [...]
> problemer
> niveauer
>
> Er der stadier af erosion - udover at først skal vand ind i revner og SÅ

Jeg har en ide om at is kan have en foretrukken vokse-retning sådan at et
indelukke ikke er nødvendigt for at skabe et tryk - men jeg har ikke så
meget at have det i.

> Måske journalisterne ikke mener alger men lav som er symbiose af alger og
> svampe.

Hvad snakker du om?
Ikke meget andet end lav vokser på sten og trives formodentlig på
luftformigt gødning som ammoniak - såvel som alt andet i vand, på mark og i
skov.

Carsten

Fra : Bo Warming

Dato : 10-02-04 14:59

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> øger

> som
>
> Reorientering af mineralerne er ikke nødvendigvis synlig

Hvad er tektonisk stress?

> [...]
>
> Jeg refererer til at koncentrationen af opløst salt er propertional med
> frysepunktssænkningen. At CaCL2 giver et magisk hop på 55 grader lyder

Ifølge Paul Bergsøes "Kemi på en anden måde" kan man opnå 55 graders
frysepunktssænkning med dette billige salt - why not?
Ingenmagi i det. Men urinstof er vist også godt og billigt.

> [...]
> Ikke meget andet end lav vokser på sten og trives formodentlig på
> luftformigt gødning som ammoniak - såvel som alt andet i vand, på mark og

Journalisterne elsker forurenings-mareridt og gengiver ukritisk teori om at
alger pga gylledampe fører til forvitring af kalkmalerier og runestene.
Læs dagens aviser.
Da der er alger i lav, er det måske lav de har i tankerne.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 10-02-04 18:26

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

snip
> Hvad er tektonisk stress?
snip
prøv google

> ikke
>
> Ifølge Paul Bergsøes "Kemi på en anden måde" kan man opnå 55 graders
> frysepunktssænkning med dette billige salt - why not?
> Ingenmagi i det. Men urinstof er vist også godt og billigt.

Det er stadigvæk ikke nok til at jeg vil tage dit ord for, at der ikke sker
andet

snip

> Journalisterne elsker forurenings-mareridt og gengiver ukritisk teori om
at
> alger pga gylledampe fører til forvitring af kalkmalerier og runestene.

Giv for min skyld gerne journalisterne et fur. At du vælger at lukker øjnene
for mulige virkninger af ammoniak-forureningen skal da ikke blokkere andres
opmærksomhed på problemerne.

snip

Carsten

Fra : Bo Warming

Dato : 10-02-04 20:14

> [...]
> snip
> prøv google

> Det er stadigvæk ikke nok til at jeg vil tage dit ord for, at der ikke

Fortæl hvilke interessante ætsprocesser som du tror at saltvand kan
forårsage på ...
..... GRANIT !!!
> [...]
øjnene
> for mulige virkninger af ammoniak-forureningen skal da ikke blokkere

Ammoniak i så få ppm at ingen kan lugte det, udover lige når gyllen er kørt
ud - hvilke problemer mon det kan forårsage???

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 10-02-04 21:35

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

snip

> sker
>
> Fortæl hvilke interessante ætsprocesser som du tror at saltvand kan
> forårsage på ...
> .... GRANIT !!!

Hvis du vil forstås kan du jo vælge om vi taler om kalkmalerier eller
fritstående sten. Nej, jeg kunne ærlig talt ikke tænke mig andet at en
ekspert skulle eksperimentere med et kalkmaleri.

snip

> [...]
kørt
> ud - hvilke problemer mon det kan forårsage???

Tag en snak med fiskerne om eutrofiering

/Carsten