Lidt hjælp til opsætning af Windows netvær~
Fra : Kåre

Dato : 09-02-04 12:03

Jeg har to Pc'ere koblet til min ADSL router (TDC).
Jeg vil gerne have det ordnet så de to PC'ere kan dele mapper, og printer.

Jeg har selv forsøgt mig lidt, og kan da komme så langt at jeg fra den ene
PC kan se at den anden også er på netværket., men dog uden at få adgang til
delte mapper.
Jeg har firewall (Zonealarm) på begge PC'ere, og har sat den op til at
skulle kunne acceptere et område af IP-adresser (her er jeg ikke helt skarp.
Jeg har fået vejledning andet steds fra, men uden held.).

Nogen der har en lille vejledning i opsætning af så simpelt et netværk?

pft
Kåre

Fra : Carsten JvT

Dato : 09-02-04 15:09

Hvis du kan pinge den ene pc fra den anden og omvendt, så vil jeg vove at
påstå, at du har fået konfigureret din ZoneAlarm korrekt. (Hvis ellers dine
PC'ers IP adresser er i det samme range og derved BURDE kunne pinge
hinanden).

Derefter skal du have slået fil og printerdeling til (Højre klik på
netværksteder -> egenskaber. Højre klik på dit netkort -> egenskaber. Se om
"Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk" er sat til, ellers
"installer..." det.

Selve delingen af en mappe, sker ved at du i Stifinder Højre klikker på en
folder og vælger "deling" (alt efter hvilket operativ system du bruger og om
du bruger NTFS eller FAT32 er det lidt forskelligt hvordan man præcist deler
en mappe.

Carsten

Fra : Kåre

Dato : 10-02-04 12:04

"Carsten JvT" <jvt@mil.dk> wrote in message
> [...]
dine
> PC'ers IP adresser er i det samme range og derved BURDE kunne pinge
Det kan jeg faktisk ikke. Den ene pc har fast IP, mens den anden får
dynamisk. Jeg har prøvet at lege lidt med at give den fast IP også, men som
sagt så er det ikke der jeg er mest habil. Jeg kan faktisk ikke engang pinge
mig selv.
Jeg må nok prøve mig lidt mere frem. Et hurtigt forslag til at teste ping?

Deling af filer osv. har jeg styr på.

Kåre

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-02-04 03:57

On Tue, 10 Feb 2004 12:03:42 +0100, "Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote:

>Den ene pc har fast IP, mens den anden får dynamisk.

Hvorfor?

>Jeg har prøvet at lege lidt med at give den fast IP også, men som
>sagt så er det ikke der jeg er mest habil. Jeg kan faktisk ikke engang pinge
>mig selv.

Det er jo i hvert fald den første forudsætning. Men det lyder lidt
underligt, hvis dit internet virker på dine to maskiner -?
Hvilke adresser får dine to maskiner?

>Jeg må nok prøve mig lidt mere frem. Et hurtigt forslag til at teste ping?

ping 127.0.0.1
ping localhost
ping <maskinens eget IP-nr.>
ping <maskin-navn>

ping <anden maskines IP-nr.>
ping <anden maskines maskinnavn>

ping <et eksternt ip-nr.>
ping <en ekstern adresse>

Altså:
Ping først din egen maskine (med hhv. IPnr. og navn)
Dernæst andre maskiner på lokalnet (med hhv. IPnr. og navn)
Dernæst eksterne hosts (med hhv. IPnr. og navn)

Men hvad er det egentlig du vil opnå med alt det pingeri?
Ud fra din første post, ville jeg starte med (midlertidigt) at lukke
ZoneAlarm ned (samt evt. "udvidede antivirus-programmer") og se om det
så kører. Hvis det gør, handler det om at få indstillet ZoneAlarm
rigtigt.

Send resultatet her + evt. ping-resultaterne.
Du bør under alle omstændigheder kunne pinge dig selv.
Du bør måske kunne pinge andre maskiner på dit lokal net.
Du bør kunne pinge eksterne adresser.

Good luck!

--
Jørn Andersen,