Resultat: Biltur til Lapland
Fra : Jan Wildau

Dato : 09-02-04 11:17

Hej gutter

Så er vi hjemkommet fra Jokkmokk (nord for polarcirklen) - det var en kanon
tur og en oplevelse, jeg aldrig vil glemme.

Temperaturen deroppe var mellem -17 og "mere end 30 graders frost". Der var
hvidt overalt, smukt og lækkert.

Vi kørte fra Kgs Nytorv i Kbh klokken 11:58 torsdag og ankom til Jokkmokk
klokken 06:58 fredag morgen efter en uproblematisk med dog sne-præget
køretur. (90 km/t i gennemsnit). Vi startede med at sove et par timer i
bilen (med slukket motor), indtil vi kunne få en nøgle til vores hytte.
Kulden var ikke noget problem, for vi havde tøj og soveposer med til det.

Vi var deroppe to hele dage. Vi var blandt andet på "vintersafari" på
snescooter ude i landskabet og oppe på et bjerg. Vi var ude med helikopter,
så vi kunne nyde udsigten, og vi nød den tørre luft og naturen i fulde drag.
Det er altså en oplevelse værd.

Bilen, en Mazda 626 1,8 fra 2000, fungerede fint. Inden afgang blev der
skiftet olie og batteri samt udført alm. service. Den første morgen deroppe
(-17 grader) startede den fint. Den anden morgen (-27 til -28) havde den sgu
noget svært ved det - men det lykkedes efter 10-15 sekunder. Den tredje
morgen (lidt koldere endnu) lykkedes det også. Det var ellers så koldt, at
kobling og gearstang næsten var vokset fast. He-he.

Vi gravede faktisk et hul i sneen og kørte bilen op på en palle om aftenen,
så vi kunne sætte vores sprit-drevne stormkøkken ind under bundkarret, hvis
den havde brug for lidt varme og "kunstigt åndedræt" for at komme i gang
næste morgen.

Vi fik dog ikke brug for vores "beredskab", og sådan var det faktisk hele
vejen igennem. Vi var "bevæbnet til tænderne" med alt til polar-klima, men
kunne nøjes med mindre. Dog vil jeg mene, man er noget uforsigtig, hvis man
ikke "forbereder" sig til sådan en tur.

En tur ud over vejkanten og derefter 8 timer for bunden af en sneklædt
skrænt i minus 30 grader bliver hurtig farligt.

I øvrigt kan jeg hilse at sige, at der skal pænt varmt tøj til, hvis man
skal færdes ude 10 timer i træk i minus 20 til 30 graders frost.

/Jan W Nielsen

Fra : H.S.

Dato : 09-02-04 11:24

"Jan Wildau" <jwn@vd.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gutter
>
> Så er vi hjemkommet fra Jokkmokk (nord for polarcirklen) - det var en
kanon
> tur og en oplevelse, jeg aldrig vil glemme.
<snip - en masse spændende>

Klasse tur i har haft der ! Ville næsten ønske jeg havde været med.

hvad med nogen billeder fra turen ?

Fra : Jan Wildau

Dato : 09-02-04 13:16

> hvad med nogen billeder fra turen ?

Jep - jeg har en del billeder og filmstumper fra turen.

Jeg vil smide dem på en hjemmeside i dag eller i morgen, og jeg skal nok
linke til det..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 11:27

"Jan Wildau" <jwn@vd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Davs.

> Så er vi hjemkommet fra Jokkmokk (nord for polarcirklen) - det var en
kanon
> tur og en oplevelse, jeg aldrig vil glemme.

Velkommen tilbage til mere humane himmelstrøg.

Fint at høre turen er forløbet perfekt.

Hr. Bjørn

Fra : Jan Wildau

Dato : 09-02-04 13:16

> Velkommen tilbage til mere humane himmelstrøg.

Tak..

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 09-02-04 17:27

"Jan Wildau" <jwn@vd.dk> wrote:

> Så er vi hjemkommet fra Jokkmokk (nord for polarcirklen) - det var en
kanon
> tur og en oplevelse, jeg aldrig vil glemme.

Man er lidt misundelig
Jeg elsker koldt vejr, har haft perioder med -20 i dagtimerne på ture til
Canada. Men der har jeg kun været på ryddede veje omkring Quebec.

Nåede I også på same-markedet?

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 17:56

> Nåede I også på same-markedet?

Jeps - efter min mening var det ikke den største oplevelse på turen.

To gader i den lille by var indrettet med en lang række boder, hvor der blev
solgt skind, håndsmedede knive, uld-tøj, kød af rensdyr mv, træ-produkter
osv - men også enkelte stande med plastic-legetøj. Efter min mening hører
det sidste ikke til på sådan et marked - men de kan jo ikke leve af mine
romantiske forestillinger.

Samerne er nogle løjerlige typer, der lever både i den moderne tid med
snescootere og biler - men stadigvæk er en slags gammeldaws is-bønder. Alle
er i øvrigt enormt søde og rare deroppe, og man mærker, at det er et
samfund, hvor alle kender hinanden... (når der altså ikke lige er
markedsdage).

Byen er totalt død til daglig, men de er jo et rigtigt ryk-ind den ene gang
om året.

/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 09-02-04 21:59

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> [...]
> Jeg elsker koldt vejr, har haft perioder med -20 i dagtimerne på ture til
> Canada. Men der har jeg kun været på ryddede veje omkring Quebec.

Jeg er "overhovedet ikke) misundelig

PS hvad koster en samer pt.
--
Møller

Fra : Jan Wildau

Dato : 10-02-04 17:13

> PS hvad koster en samer pt.

Jeg ved det ikke - de store samer-fætre ligende ikke nogen, der syntes det
var sjovt, hvis man spurgte på den måde til deres lillesøstre.

Måske de ville kaste en ren-buk efter dig..

/Jan W Nielsen