Garanti på nye biler (ikke blot reklamatio~
Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 23:21

Har nogen andre end jeg læst søndagens Jyllands-Posten..?

Her omtales hvilke garantier (eller mangel på samme) diverse
bilfabrikanter yder på deres nye biler.

Kia er en klar nr. 1 med 3 år uanset kilometerantal samt 2 års garanti
på batteri og visse sliddele.

Min egen potte, Volvo, ydes der 2 år uanset kilometerantal.

Saab ydes der ingen garanti på.

Det magiske ord er *garanti* holdt op mod *reklamationsret*.

*Ingen* i denne forbindelse betyder at kunden ikke får væsentligt bedre
rettigheder end lovens mindstekrav til reklamationsret.

Ved *garanti* skal leverandøren bevise at kunden har ødelagt potten ved
forkert behandling osv.

PS Samtlige af de kendte tyske mærker yder *kun* den lovpligtige
reklamationsret.

Hr. Bjørn

Fra : claus b. p.

Dato : 09-02-04 02:16

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> forkert behandling osv.
>
> PS Samtlige af de kendte tyske mærker yder *kun* den lovpligtige

Yes.... Ufatteligt at det ikke er gået op for de danske bilkøbere at de kan
forlange noget mere af forhandlerne/importørerne. I nogle andre lande er det
kutyme med 3 års garanti. Det er da dejligt med 30 års rustgaranti på en
Mercedes, men der er stadig kun 2 års "reklamationsret" på mekanikken. Også
fint med kulance, men hvorfor ikke sætte det på papir. Og sidst men ikke
mindst, hvad skal vi med et EU bureaukrati der kan forlange priserne sat op,
men kun forlanger 2 års reklamationsret, hvad der for nogle forhandlere er
blevet oversat til 6 måneders garanti? Kunne man ikke kunne forvente noget
mere af en vare til 200k end en opvaskemaskine til 2k?
Come-on politikere, lav en lovgivning for forbrugerne!

/Claus

Fra : Henning

Dato : 09-02-04 10:57

On Sun, 8 Feb 2004 23:21:24 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

> [...]
>bilfabrikanter yder på deres nye biler.
>
>Kia er en klar nr. 1 med 3 år uanset kilometerantal samt 2 års garanti

Samme emne behandles i det nye Motor - den nye Kia Opirus kommer med 5
år og ubegrænset kilometer garanti!

Fra : Henrik B.

Dato : 10-02-04 00:42

Bjørn Jørvad wrote:
:: Har nogen andre end jeg læst søndagens Jyllands-Posten..?
::
[...]

Hmm...er det Hyundai så, der "kun" giver 3 års reklamtionsret? I modsætning
til f.eks. Toyota, med deres 3 års fuld garanti.

:: Min egen potte, Volvo, ydes der 2 år uanset kilometerantal.
::
:: Saab ydes der ingen garanti på.

Nej, latterligt, i betragtning af at man på de selvsamme biler giver 3 år/
60.000 miles i USA.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 01:25

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmm...er det Hyundai så, der "kun" giver 3 års reklamtionsret? I
modsætning
> til f.eks. Toyota, med deres 3 års fuld garanti.

Jeg har smidt avisen ud, så jeg har ikke mere tabellen.

> Nej, latterligt, i betragtning af at man på de selvsamme biler giver 3
år/
> 60.000 miles i USA.

Jep .... men hvorfor denne kilometerbegrænsning.

Den har Volvo jo ikke i Europa.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens...

Dato : 10-02-04 05:59

On Tue, 10 Feb 2004 01:24:43 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Jeg har smidt avisen ud, så jeg har ikke mere tabellen.

Kia giver 3 års garanti uanset km, men kun 2 år på batteri og visse
sliddele

Hyundai giver 3 års reklamationsret på mekanikken uanset km

Mitsubishi giver 3 år reklamationsret/100.000 km på mekanikken

Daewoo, Honda, Land Rover, Lexus, Mazda, Nissan, Subaru, Suzuki og
Toyota giver 3 års garanti/100.000 km

Alfa Romeo, Chrysler, Ferrari, Fiat, Maserati, Rover og Volvo giver 2
års garanti uanset km

Citroën giver 1 års garanti generelt, men 2 år/100.000 km på
hydraulikken

Audi, BMW, Ford, MB, Opel; Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat,
Skoda og VW følger kun loven.

/Mogens