Mere Mors
Fra : Jørgen Poulsen

Dato : 08-02-04 22:07

Jeg vil gerne spørge Kurt Hansen om du eventuelt har noget om disse
to personer:

Søren Larsen. Ejer af Morsø Skibsværft og gift med Emilia Rothaus.

Jesper Møller Nielsen. Skomager, musiker, dirigent for diverse sangkor.
Sammen med hustruen Ane Kirstine Pedersen bestyrede han telefon-
centralen i Bjergby. Er formentlig død i perioden1925-1928 i Bjergby,
og blev begravet på Bjergby Kirkegård. Hun var født i Bjergby i 1859
og levede hele sit liv der, og døde vist nok i april 1932?.

Venlig hilsen
Jørgen Poulsen

uncas@poulsen.mail.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-02-04 11:39

Sun, 8 Feb 2004 22:06:49 +0100, skrev Jørgen Poulsen:

>Jeg vil gerne spørge Kurt Hansen om du eventuelt har noget om disse
>to personer:
>
>Søren Larsen. Ejer af Morsø Skibsværft og gift med Emilia Rothaus.

Ikke umiddelbart. Kan du indkredse lidt hvor og hvornår de levede,
evt. fødested? De har vel boet i Nykøbing og vil antagelig kunne
findes i folketællingen 1921, som jeg har, men den er jo temmelig
stor og at begynde fra en ende af, vil være et større arbejde.

> [...]
>og blev begravet på Bjergby Kirkegård. Hun var født i Bjergby i 1859
>og levede hele sit liv der, og døde vist nok i april 1932?.

Vi starter med deres vielse:

Bjergby kirkebog 1853-1889 C 130A-15, film 5/9, side 154, 1880 nr. 6
Ungkarl, Skomagersvend Jesper Møller Nielsen af Thisted, 22 Aar.
Pige Kirstine Pedersen af Bjergby, 20 Aar.
Forlovere: Husmand Niels Jespersen af Tilsted og Jørgen Pedersen af
Bjergby.
Viet 19 September [1880] i Kirken
[Og ja: Der står Thisted for sønnen og Tilsted for faderen]

Og så hendes fødsel:
Bjergby kirkebog 1853-1889 C 130A-15, film 3/9, side 60, 1859 nr. 13
Født 25 Novbr.
Ane Kirstine Pedersen
Døbt i Kirken 27 Novbr. 1859
Forældre: Hmd. Jørgen Pedersen i Bjergby og Hustru Christiane
Pedersdatter.
Pigen Sidsel Sørensen af Bjergby bar Barnet.
Faddere: Huusmændene Morten Pleidrup o, Niels Smed og Willads
Thorsted. Alle af Bjergby.
Jævnførselsregister: 258-28.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-02-04 11:41

> [...]

Forældre: Hmd. Jørgen Pedersen i Bjergby og Hustru Christiane
Pedersdatter.
Pigen Sidsel Sørensen af Bjergby bar Barnet.
Faddere: Huusmændene Morten Pleidrup, Niels Smed og Willads Thorsted.

Fra : Jørgen Poulsen

Dato : 09-02-04 21:23

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> findes i folketællingen 1921, som jeg har, men den er jo temmelig
> stor og at begynde fra en ende af, vil være et større arbejde.

Nej desværre ikke på nuværende tidspunkt, men jeg vil gerne vende
tilbage senere.

Mange tak for oplysningerne om Jesper Møller Nielsen og hustru.

Venlig hilsen
Jørgen Poulsen

uncas@poulsen.mail.dk

Fra : Bent Mortensen

Dato : 09-02-04 21:50

"Jørgen Poulsen" <uncas@poulsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage senere.
>
> Mange tak for oplysningerne om Jesper Møller Nielsen og hustru.

Hej Jørgen
efter Søren Larsen overtog en Broder søn Ejner Larsen Skibsværftet efter ham
igen en søn Henrik Larsen som stadig har adresse Algade i Nykøbing Mors, men
er meget af sin tid i Bangladesh

v/h Bent Mortensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-02-04 06:43

Mon, 9 Feb 2004 21:49:55 +0100, skrev Bent Mortensen:

> [...]

>igen en søn Henrik Larsen som stadig har adresse Algade i Nykøbing Mors, men

For at det ikke skal være løgn, hedder manden faktisk Henrik Rothaus
Larsen, jvnf. Krak.

Er der flere skibsværfter i Nykøbing? Jeg mente at det var nogle af
mine Støvlbæk'er der ejer det nu, men det er måske et andet værft?

Fra : Jørgen Poulsen

Dato : 26-02-04 20:44

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

ham
> igen en søn Henrik Larsen som stadig har adresse Algade i Nykøbing Mors,

Tak til både Bent og Kurt for oplysninger.

Til Bent kan jeg oplyse, at Ejner Rothaus Larsen, efter nærmere
undersøgelser, er
søn af Sørens Larsens søster Karen Marie og således ikke søn af hans
broder.

Venlig hilsen
Jørgen Poulsen