Router kontra switch Hvad er forskellen?
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-02-04 20:42

Hej NG
Jeg har i mere end et halvt år lånt en router af TDC. Routeren kan jeg
skaffe på nettet til 450,- kroner. Min nabo har lige fået adsl og hos ham
har jeg installeret en switch som han har købt ude i byen til små 234,-. Den
var nem at sætte op, men hvor er egentlig forskellen på den måde routeren
arbejder og så switchen bortset fra at routeren holder forbindelsen, men det
gør switchen åbenbart også. Der er måske en væsentlig fordel med routeren
frem får switchen, ellers kan jeg ikke se hvorfor man skal give ekstra penge
ud for routeren.
mvh
Kurt

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 08-02-04 21:04

On Sun, 08 Feb 2004 20:41:30 +0100, Kurt Pedersen wrote:

> men hvor er egentlig forskellen på den måde routeren
> arbejder og så switchen

routeren som navnet siger router pakkerne mellem to eller flere
forskellige netværk, mens en switch sender pakkerne rundt i dit LAN.
Switchen arbejder på datalink laget vha. mac adresser, mens routeren
arbejder på transport laget vha. IP adresser.
Mon ikke din nabos "switch" er en router med indbygget switchfunktion?
Ellers er det ikke der står for internetforbindelsen.

--
Mvh.
Kasper Nordal Lund

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 08-02-04 21:14

On Sun, 08 Feb 2004 21:03:43 +0100, Kasper Nordal Lund wrote:

mens routeren arbejder på transport laget vha. IP adresser.

Undskyld den arbejder på netværkslaget - my bad :)
--
Mvh.
Kasper Nordal Lund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-02-04 21:20

Kasper Nordal Lund skrev i et indlæg på usenet:
> Mon ikke din nabos "switch" er en router med indbygget switchfunktion?
> Ellers er det ikke der står for internetforbindelsen.

Hvorfor skulle det ikke være en switch ?

Tdc og flere andre har løsninger med flere IP-adresser, hvor man kan
nøjes med en switch, der kobles mellem adsl-modem og op til 6 PC'er.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-02-04 21:20

Kasper Nordal Lund wrote:
> Mon ikke din nabos "switch" er en router med indbygget switchfunktion?
> Ellers er det ikke der står for internetforbindelsen.

Eller også er der tale om en opkobling med flere dynamiske IP-adresser,
hvor man jo sagtens kan nøjes med en switch, selv om man skal have flere
maskiner på nettet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-02-04 21:29

Kurt Pedersen skrev i et indlæg på usenet:
> Der er måske
> en væsentlig fordel med routeren frem får switchen, ellers kan jeg
> ikke se hvorfor man skal give ekstra penge ud for routeren.

Ja der er en væsentlig forskel.

En router forbinder flere netværk - i dette tilfælde EN extern
IP-adresse på internettet til mange interne IP-adresser på dit lille
lokalnet.

Switchcen forbinder mange IP-adresser på samme netværk - og det kræver
så at din udbyder kan levere ligeså mange IP-adresser, som du har PC'er.

Den første løsning med router er normalt den sikreste - da den anden kan
være lidt svær at sætte op, så man er ordentlig beskyttet med
indtrængeng ude fra nettet - der går det væsentlig nemmere med en
router.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-02-04 23:25

Hej
Har læst jeres indlæg.
Den ene af naboens maskiner kører XP og den anden kører ME. XP maskinen har
fået at vide hvad brugernavn og password til internet-adgangen er, men det
har ME maskinen ikke, og alligevel kan ME-maskinen komme på nettet også selv
om XP-maskinen er slukket. Spørgsmålet er om ME-maskinen har afluret
XP-maskinen hvad brugernavn og password er. Måske er det switchen der har
afluret koderne? Min router skal programeres med brugernavn og password før
den får adgang til nettet og om det skal være f. eks. PPPoE.
Hvis jeg forstår jer rigtigt så vil naboen med sine to dynamiske IP-adresser
få et problem i det øjeblik han skal have maskine nummer tre ,fire og fem
koblet på da han så skal have fat i yderligere IP-adresser.
mvh
Kurt

Fra : Brian Christensen

Dato : 12-02-04 09:30

> [...]
før
> den får adgang til nettet og om det skal være f. eks. PPPoE.

Det er modemet der giver adgangen til at komme på nettet og normalt styres
denne af internet udbydere - du skal således ikke indtaste adgangskoder for
at komme på nettet med div. ADSL, kabelmodem forbindelser.
Det er kun mailserveren der kræver login.

> [...]
> få et problem i det øjeblik han skal have maskine nummer tre ,fire og fem
> koblet på da han så skal have fat i yderligere IP-adresser.

Sålænge internetudbyderen tilbyder nok dynamiske ip-adr er der ingen
problemer.
Jeg er koblet på Esbjerg bynets internet kaldet ESENET - her kan man max
blive tildelt 2 dynamiske ip-adr pr modem. (husstand)
Løsningen var for mig en lille router til 250 kr, og nu er alle husets 6
pc'ere på nettet - samtidig er min hjemmenetværk langt bedre beskyttet via
NAT m.v. - Jeg vil af sikkerhedshensyn til enhver tid vælge en router frem
for en switch alene.

Brian