Region 1 film uden told/moms, hvor ?
Fra : Soyo

Dato : 08-02-04 20:15

Hej

Man kan købe region 1 film igennem CD-wow og igennem Laserdiskens Movie
World og få dem tilsendt uden at der kommer moms og told på pakken.

Kender I til andre butikker hvor man kan det ??

Hvordan kan Movie World egentlig sende til Europa uden at told/moms bliver
pålagt ??

Hvordan kan det egentlig være at Laserdisken stadig kan sælge reg 1 film i
deres butikker ? Jeg troede dette var blevet "umuligt" efter
importforbuddet..?

Mvh
Oliver

Fra : Erik

Dato : 08-02-04 20:41

Man kan også igennem http://www.axelmusic.dk/

--
Erik

Fra : Devast8or

Dato : 08-02-04 21:07

Soyo wrote:
> [...]
>
> Hvordan kan det egentlig være at Laserdisken stadig kan sælge reg 1
> film i deres butikker ? Jeg troede dette var blevet "umuligt" efter

www.Blackstar.co.uk
www.bensons-world.co.uk

Devast8or

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-02-04 12:55

Devast8or wrote:

> www.Blackstar.co.uk
> www.bensons-world.co.uk

Blackstar og Bensonsworld sælger kun R2 film - og enkelte R0, vistnok.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Devast8or

Dato : 09-02-04 14:28

Jesper Brogaard wrote:

> Blackstar og Bensonsworld sælger kun R2 film - og enkelte R0, vistnok.

Jeg har da købt UHF som R1 (vist det eneste den er udgivet som) hos en af de
to - Bensons mener jeg det var. Men detkan da være de har lavet det om
senere.

Devast8or

Fra : Martin Møller

Dato : 08-02-04 22:27

> Hvordan kan det egentlig være at Laserdisken stadig kan sælge reg 1
> film i deres butikker ? Jeg troede dette var blevet "umuligt" efter
> [...]

Fordi de kun formidler kontakten til en udenlandsk forhandler der så sender
filmen videre til et lager i europa og videre til dig. Jeg ved ihvertfald at
axelmusics amerikanske forhandler sender filmen til tyskland hvor den bliver
pålagt tysk moms og så bliver den sendt videre til dig.
--
/Martin Møller

- Ved svar via email - fjern SPAMFILTER i emailadressen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-02-04 22:35

Soyo escribió / skrev

http://www.futureent.com sender vel også stadig told og momsfrit i EU?

Fra : Allan Pedersen

Dato : 09-02-04 00:34

In article <Xns9489CE0343A1123454321@212.54.64.134>, soyo@soyo.com
says...

> Hvordan kan det egentlig være at Laserdisken stadig kan sælge reg 1 film i
> deres butikker ? Jeg troede dette var blevet "umuligt" efter
> importforbuddet..?

Det er det også .... i teorien. Man skal jo SVJH have tilladelse fra
både den evt. danske rettighedshaver samt rettighedshaveren i
'ophavslandet'. Det tvivler jeg på, at Laserdisken har indhentet.

Men der skal jo være nogen til at håndhæve 'forbuddet'. Der bliver ikke
skredet ind fra ordensmagtens side med mindre der kommer en anmeldelse.
Denne skal typisk komme fra Videogramforeningen i dette tilfælde ... og
jeg har på fornemmelsen, at de holder lav profil, fordi de uden tvivl
bliver mødt af en langvarig retssag fra Laserdisken's side (hvis jeg
kender Hans Kristian ret).

Med andre ord ... så længe langt hovedparten af danske DVD-butikker
makker ret, 'gider' man ikke bruge ressourcer på at bekæmpe omgåelsen af
forbuddet fra de 2-3 butikker, der stadig har R1.

Alt det ovenstående er naturligvis kun gisninger fra min side ... I
could be wrong. :)

Allan

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 09-02-04 08:15

"Allan Pedersen" <kapwon@kapland.dk> wrote in message
> [...]
> forbuddet fra de 2-3 butikker, der stadig har R1.
>
> Alt det ovenstående er naturligvis kun gisninger fra min side ... I

Jeg tror du tager fejl, for ellers kunne f.eks. Axelmusic jo ligeså godt
tage dem ind i deres butikker. SVJV er det ulovligt at importere R1 film
selv og sælge dem videre. Det som Axel Music gør er, at formidle kontakten
direkte til distributøren som sender dem til DK via en mellemhandler i
tyskland eller holland (fordi fx. momsen er lavere). Det er ganske lovligt,
ligesom det er lovligt at bestille en R1 film fra Amazon.com. Jeg tvivler
på, at de ville leve i håbet om at ingen opdagede ulovlighederne, en "lad os
se om det går" filosofi.

Dette er taget fra FAQ på axelmusic.dk:
Club Raccoon er en kundeklub for kunder som er interesseret i at
privatimportere DVD'ere som er beregnet til salg udenfor EU. Disse
udgivelser blev i December 2002 ulovlige som videresalg i Danmark. Det er
dog stadig tilladt som privatperson at indkøbe disse til eget brug. Det er
denne service som Club Raccoon giver dig. Du handler egentlig med en
Nordamerikansk leverandør, men du får 'dansk' service og sikkerhed.

Vi har skræddersyet en løsning, som holder sig indenfor lovens rammer og som
er nem og sikker for Club Raccoon's kunder; dig!

Alle priser i Club Raccoon er inkl. alle afgifter i EU. Dine varer bliver
samlet på et lager i Tyskland hvor de udsættes for tyske afgifter/moms/told.
Herefter ompakkes de og sendes videre til dig via Deutsche Post (verdens
største postvæsen). Da varerne således allerede er i EU inden de sendes
videre til dig, risikerer du IKKE at blive udsat for yderligere Post Danmark
gebyrer, told eller moms.
AL FRAGT PÅ ORDRER AFGIVET I CLUB RACCOON ER GRATIS! Den pris du ser, er den
du giver; fra Nordamerika til din dør.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Allan Pedersen

Dato : 09-02-04 09:08

In article <c07c0v$gi8$1@news.cybercity.dk>, spamikl@post.cybercity.dk
says...

> [...]
> på, at de ville leve i håbet om at ingen opdagede ulovlighederne, en "lad os

I mine øjne er det lidt tvivlsomt, om (ihvertfald) Axel's Racoon er helt
'pletfri'. Man indbetaler til dansk bank eller man kan bruge dankort.
Ifølge min logik er handlen så foregået i DK .. og så er det vel
ligemeget om det firma, man handler med er amerikansk/canadisk ejet. Det
havde naturligvis været anderledes hvis man kun kunne bruge
internationale kreditkort, og betalingen blev hævet uden for DK.

Om Movie World kører på samme måde er jeg ikke klar over ... jeg har
ikke handlet der.

I øvrigt må løsningen med at importere til og videresende fra Tyskland,
Holland eller andre EU-lande vel også have en begrænset levetid. De
andre EU-lande skal vel også indføre InfoSoc-direktivet.

Allan

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-02-04 09:13

Allan Pedersen wrote:

> [...]
> dankort. Ifølge min logik er handlen så foregået i DK .. og så er det
> vel ligemeget om det firma, man handler med er amerikansk/canadisk

Et udenlandsk firma kan sagtens have en dansk bankkonto.

--
Jens Thomsen
"See you later, space cowboy..."

Fra : Allan Pedersen

Dato : 09-02-04 19:30

In article <c07f9h$ibi$1@sunsite.dk>, xxx@xxx.dk says...

> Et udenlandsk firma kan sagtens have en dansk bankkonto.

Selvfølgelig ... men er handlen så ikke også foregået i DK?
Og skal dette udenlandske firma så ikke også overholde de danske regler?

De endegyldige svar på disse spørgsmål kommer sikkert først, når/hvis
FDV (eller andre) beslutter sig til at få det afprøvet i retten.

Allan

Fra : LA2

Dato : 09-02-04 09:33

"Allan Pedersen" <kapwon@kapland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'pletfri'. Man indbetaler til dansk bank eller man kan bruge dankort.
> Ifølge min logik er handlen så foregået i DK ..

Nu er det så heldigt at loven ikke er skrevet ud fra din logik. Det er tale
om privatimport når fx Club Raccoon benyttes til indkøb af Reg 1 udgivelser.
Kort fortalt kan en lovtekst ikke umiddelbart læses som fx en artikel,
ydermere er logikken en anden.

LA2

Fra : Allan Pedersen

Dato : 09-02-04 19:46

In article <LBHVb.2039$z14.1806@news.get2net.dk>, bovltour_@hotmail.com
says...

> Nu er det så heldigt at loven ikke er skrevet ud fra din logik.

Det kan du have ret i. :)

Min hensigt med mine indlæg i denne tråd er ikke, at være anti-R1 og de
butikker, der fortsat fører disse. Jeg køber stadig masser af R1 ...
bl.a igennem Racoon.

> Det er tale om privatimport når fx Club Raccoon benyttes til indkøb
> af Reg 1 udgivelser.

Det er så her, jeg mener, at der evt. er en gråzone. I og med at
betalingen foregår i DK, er handlen vel indgået i Danmark. Og firmaet
'Club Racoon' skal vel overholde dansk lov selv om det evt. er
amerikansk/canadisk ejet?

Jeg er klar over, at man i UK har loven om at et firma godt må tilbyde
den service at arrangere privatimport for kunder, men ikke må lagerføre
DVD'er. Det benytter bl.a. CD-WOW og FutureEnt sig af.

Men blot fordi, at loven er sådan i UK, er det vel ikke ensbetydende
med, at den danske lov giver ret til det samme.

Som jeg skrev i mit svar til Jens Thomsen, bliver det vel først endelig
afklaret hvis nogen vælger at afprøve loven ved en retssag.

Allan

Fra : LA2

Dato : 09-02-04 21:01

> [...]
>
> Som jeg skrev i mit svar til Jens Thomsen, bliver det vel først endelig
> afklaret hvis nogen vælger at afprøve loven ved en retssag.

Import lovgivningen er den samme i hele EU, det der kan give nogle
forskelle, mellem medlemslandene, er hvorvidt den specifikke loves
oprindelse er et direktiv eller en forordning.

Et direktiv skal omskrives til national ret, og opfylde en bestemt
målsætning, hvor der kan tages hensyn til nationale hensyn så længe
målsætningen opfyldes.

Forordninger anvendes direkte og omskrives ikke. De er kilde til ret.

Det er derfor der kan/er være forskelle i bagatelgrænser ol.

LA2

Fra : David T. Metz

Dato : 10-02-04 09:45

Allan Pedersen wrote:
> Det er så her, jeg mener, at der evt. er en gråzone. I og med at
> betalingen foregår i DK, er handlen vel indgået i Danmark.

Det betyder ikke noget, fordi handlen i princippet indgås af en privat
forbruger - nemlig "klubben" (formodentlig organiseret som forening).

David

Fra : Allan Pedersen

Dato : 10-02-04 18:45

In article <40289a07$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
dtm.ioa@cbs.dk.invalid says...

> Det betyder ikke noget, fordi handlen i princippet indgås af en privat
> forbruger - nemlig "klubben" (formodentlig organiseret som forening).

Du har muligvis ret. Jeg er ikke jurist. :)

Allan

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-02-04 08:24

Allan Pedersen wrote:

> Det er det også .... i teorien. Man skal jo SVJH have tilladelse fra
> både den evt. danske rettighedshaver samt rettighedshaveren i
> 'ophavslandet'.

Nej. Det er forkert. Loven er konstrueret sådan, at det er den *lokale*
rettighedshaver, som har "first right" til at sprede (dvs. sælge) sine film.
Den er ikke et generelt forbud mod film fra andre regioner. Sagen er, at
Laserdisken, siden loven blev indført, forgæves har forsøgt at få svar fra
Foreningen af danske videogramdistributører, om hvilke film de må sælge, og
hvilke de ikke må. Hidtil har de mig bekendt ikke hørt noget.
Videogramforeningen kan ikke med loven i hånden gå ud at forbyde Laserdisken
at sælge film, som ingen af foreningens medlemmer har rettighederne til.
Derfor fortsætter Laserdisken, så længe de ikke har får noget svar.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=thomsen

Fra : Allan Pedersen

Dato : 09-02-04 09:19

In article <c07ce1$ht1$1@sunsite.dk>, xxx@xxx.dk says...

> Nej. Det er forkert. Loven er konstrueret sådan, at det er den *lokale*
> rettighedshaver, som har "first right" til at sprede (dvs. sælge) sine film.
> Den er ikke et generelt forbud mod film fra andre regioner.

Nej .. det er jeg godt klar over. Men hvis der ikke er en lokal
rettighedshaver, skal de så ikke indhente tilladelsen fra de oprindelige
rettighedshavere ??

At det så er tvivltsomt om disse har noget imod, at deres varer bliver
solgt i hele verden i stedet for kun i R1-land, er en helt anden snak.

> Sagen er, at Laserdisken, siden loven blev indført, forgæves har forsøgt
> at få svar fra Foreningen af danske videogramdistributører, om hvilke
> film de må sælge

Laserdisken mener så, at FDV's tavshed betyder, at der ingen danske
rettighedshavere er .. og at de derfor må sælge disse R1-titler.

Er dette ikke også lidt tvivlsomt rent juridisk? Hvor længe skal være
FDV være tavse før de 'har givet lov' til sælg af den enkelte titel?

Det får vi sikkert ikke svar på så længe FDV vælger at være tavse.

Allan

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-02-04 10:16

Allan Pedersen wrote:

> Nej .. det er jeg godt klar over. Men hvis der ikke er en lokal
> rettighedshaver, skal de så ikke indhente tilladelsen fra de
> oprindelige rettighedshavere ??

Næ. Der er ingen lov, der forhindrer en forretning i at importere en
(lovligt indkøbt) film og sælge den videre. Det er først problematisk det
øjeblik, at der er et firma, som har de lokale rettigheder til filmen. Her
skal forretningen enten købe varen fra den lokale rettighedshaver eller have
den lokale rettighedshavers tilladelse til at importere varen fra udlandet.
Hvis en film ikke har en lokal rettighedshaver, så står det - i princippet -
forretningen frit for at importere filmen og sælge den til kunderne.

> At det så er tvivltsomt om disse har noget imod, at deres varer bliver
> solgt i hele verden i stedet for kun i R1-land, er en helt anden snak.

Tværtimod. Jeg vil tro, at de *store*, amerikanske rettighedshavere netop
gerne ser trafikken stoppet. Det er jo faktisk dem, der har en fordel i hele
regionssystemet. De kan nok bare ikke gøre så meget ved det, andet end at
nægte at levere til europæiske forretninger - og det er så også det, de gør.

Europæiske forhandlere af R1-dvd'er køber som regel ikke deres film direkte
fra producenterne, men i stedet fra mindre amerikanske og canadiske firmaer,
som er villige til at eksportere til dem. En alternativ metode er at oprette
sit eget, amerikanske selskab, som så kan købe direkte fra producenterne og
derefter sælge videre til forretningen i EU. Det er fx. sådan, at MovieTyme
fungerer.

--
Jens Thomsen

"Here lies David St. Hubbins... and why not?"

Fra : ML-78

Dato : 09-02-04 10:07

Jens Thomsen skrev:

> [...]
sælge, og
> hvilke de ikke må. Hidtil har de mig bekendt ikke hørt noget.

Men de har tilsyneladende fået forbud mod at sælge visse titler. Nogle
har i hvert fald, i stedet for at være angivet med lagerstatus, fået
bemærkningen "Salg af denne titel er forbudt af Kulturministeriet og
Scanbox" eller lignende.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-02-04 10:18

ML-78 wrote:

> [...]
> har i hvert fald, i stedet for at være angivet med lagerstatus, fået
> bemærkningen "Salg af denne titel er forbudt af Kulturministeriet og

Ah. Det har jeg ikke været opmærksom på. Jeg handler normalt aldrig hos dem.
Men det betyder så bare, at i hvert fald nogle af distributørforeningens
medlemmer er begyndt at melde tilbage til Laserdisken.

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-02-04 13:19

"Jens Thomsen" <xxx@xxx.dk> writes:

> [...]
> Foreningen af danske videogramdistributører, om hvilke film de må sælge, og
> hvilke de ikke må. Hidtil har de mig bekendt ikke hørt noget.

Ikke overraskende. Laserdisken har været en torn i øjet på Kartellet
siden de kom til at leje laserdiscs ud.

"Hov hov, det må I ikke!"

"Um. Nå. Hvorfor ikke?"

"Hey, det siger vi, at I ikke må. Her er et fogedforbud."

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp