Opslag på Mors
Fra : Jan Østergaard

Dato : 08-02-04 18:28

Så må jeg hellere tage Kurt på ordet
Jeg mangler oplysninger på: Forælderne til
Anders Christensen født d. 8. november 1833, Lødderup Sogn, Mors
Deres navne:
Indsidder Christian Hove eller Have og hustru Karen Marie Jensdatter i
Lødderup

På forhånd tak til Kurt

Mvh
Jan Østergaard

---

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-02-04 19:49

Sun, 8 Feb 2004 18:28:15 +0100, skrev Jan Østergaard:

> [...]
>Deres navne:
>Indsidder Christian Hove eller Have og hustru Karen Marie Jensdatter i

Ka' du vente til jeg har set "Krønniken"?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-02-04 21:31

> [...]

>Deres navne:
>Indsidder Christian Hove eller Have og hustru Karen Marie Jensdatter i

Okay, I'm back. Uffff, jeg håber virkelig Palle From får blødgjort den
tæve

Nå....:

Lødderup kirkebog 1814-1843 C 135-34, film 2/7, side 29, 1833 nr. 12
( November 1833
Anders Christensen
Forældre: Indsidder Christen Hove og Hustru Karen marie Jensdatter i
Lødderup
Døbt i Kirken d. 8de December 1833
Faddere: Gaardkoner Stine Andersd. og Ane Marie Ernsd. [der kan
muligvis stå Ericsd., men jeg tror det nu ikke], Møller Chr.
Christensen, Gaardm[ændene]. Martin Nielsen og Ungkarl Niels Olesen.
Alle af Lødderup.
Konen holdt sin Kirkegang d. 26de December 1833.

Angående Ane Marie Ernsdatter vil jeg lige tage et forbehold og evt.
vende tilbage i sagen. Stavemåden virker mystisk, men tydningen skulle
være go' nok. Jeg mindes et kvindemenneske med et navn noget i den
retning og vistnok i Lødderup, så jeg vil prøve at checke i andre
kilder.

Fra : Jan Østergaard

Dato : 08-02-04 21:45

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være go' nok. Jeg mindes et kvindemenneske med et navn noget i den
> retning og vistnok i Lødderup, så jeg vil prøve at checke i andre

Hej Kurt.

Mon ikke det lykkedes Palle?

Tak for opslaget.

Dog vil jeg blive glad for, om du evt. kunne finde noget om Anders
Christensens forældre?

Mvh

Jan Østergaard

---

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-02-04 13:53

Sun, 8 Feb 2004 21:45:12 +0100, skrev Jan Østergaard:

>Tak for opslaget.
>
>Dog vil jeg blive glad for, om du evt. kunne finde noget om Anders
>Christensens forældre?

Christen Hove var født i Vang sogn, Thisted amt iflg. Ft1845. her står
han som enkemand, 37 år, med 3 børn født i sognet:
Christen Christensen, 14 år
Anders Christensen, 11 år
Søren Christensen, 9 år
- og en husholderske, Ane Marie Jellersdatter, 33 år, f. i sognet.

Strategien turde herefter være klar: først slår vi hans kone ihjel og
så finder vi en lækker lille lamsette til ham.

Lødderup kirkebog 1843-1859 C 135-35, film 6/8, side 246, 1844 nr. 1
Død 14de Oktober, begravet 20de Oktober 1844
Karen Marie Jensdatter
Huusman Christen Christensen Hoves Hustrue i Lødderup
47 Aar.
Jævnførselsregister: 264
Død af Brystsyge.

Men ak, han ses ikke at være gift igen i Lødderup og død er han heller
ikke. Bum-bummelum, ja så er der jo kun afgangslisten tilbage, selv om
erfaringerne med sådanne er lidt blandede. Men sandelig... Heureka!!!
Den 28 Juni 1849 damper husmand Christen Hove og Hustru af til
Hvidbjerg i Thy.

Javel ja, nu ved vi så at han er blevet gift i perioden 1845 og 1849,
men vi ved ikke hvor og med hvem. Det vil sikkert kunne opklares i
FT1850 for Hvidbjerg i Thy, men da online-folketællingerne har været
nede det meste af weekenden og fortfarende er det her mandag over
middag, kan jeg ikke komme længere, men nu har du da noget at arbejde
med

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-02-04 14:24

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Mon, 09 Feb 2004 13:53:18
+0100

> [...]
>nede det meste af weekenden og fortfarende er det her mandag over
>middag, kan jeg ikke komme længere, men nu har du da noget at arbejde

Det kunne evt. være ham her:
Fkt-1850; Lyngs - Jestrup; 65; Et Huus m. 1 fam
310; Christen Hove Christensen; m; 44; gift; Vang S, Th A; Driver
Smaahandel
311; Ane Pedersen; k; 23; gift; Vesterasels Th A.; Hans Kone
312; Søren Christensen; m; 14; ugift; Lødderup S, Th A; Deres Barn
313; Ane Magrethe Christensdatter; k; 1; ugift; Her i Sognet; Deres Barn

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-02-04 14:50

Mon, 09 Feb 2004 14:24:16 +0100, skrev Arne Feldborg:

> [...]

>312; Søren Christensen; m; 14; ugift; Lødderup S, Th A; Deres Barn
>313; Ane Magrethe Christensdatter; k; 1; ugift; Her i Sognet; Deres Barn

Ingen tvivl om den ting. Desværre er de ikke viet i hendes fødesogn,
ligesom de heller ikke er fundet viede i Øster Assels, Vejerslev,
Blidstrup, Ljørslev, Ørding og Elsø, ligesom vi allerede ved, at de
ikke er viet i Lødderup.

Yderlig eftersøgning er vist omsonst før nogen har checket kirkebogen
i Thy. Hvem kommer nu på banen?

Fra : Bent Mortensen

Dato : 08-02-04 22:31

> [...]
> være go' nok. Jeg mindes et kvindemenneske med et navn noget i den
> retning og vistnok i Lødderup, så jeg vil prøve at checke i andre

de er her i FT
Husstand: Thisted, Morsø Sønder, Lødderup, 1834, 20, Lødderup Bye, En gård

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab

150, Jens Dahl, 58, M, Gift, , Gårdmand, 20, En gård, Lødderup Bye, , , , ,
151, Ane Ærensdatter, 57, K, Gift, , Hans hustru [Jens Dahl], 20, En gård,
Lødderup Bye, , , , ,
152, Laust Pedersen, 44, M, Gift, , Tjenestefolk, 20, En gård, Lødderup Bye,
, , , ,
153, Ane Larsdatter, 31, K, Ugift, , Tjenestefolk, 20, En gård, Lødderup
Bye, , , , ,
154, Mogens Christiansen, 20, M, Ugift, , Tjenestefolk, 20, En gård,
Lødderup Bye, , , , ,
155, Peder Christensen, 13, M, Ugift, , Tjenestefolk, 20, En gård, Lødderup
Bye, , , , ,
156, Christen Have, 29, M, Gift, , Indsidder, 20, En gård, Lødderup Bye, , ,
, ,
157, Karen Jensdatter, 36, K, Gift, , Hans kone [Christen Have], 20, En
gård, Lødderup Bye, , , , ,
158, Jens Jensen, 14, M, Ugift, , Deres børn [Christen Have, Karen
Jensdatter], 20, En gård, Lødderup Bye, , , , ,
159, Chr. Christensen, 3, M, Ugift, , Deres børn [Christen Have, Karen
Jensdatter], 20, En gård, Lødderup Bye, , , , ,
160, Anders Christensen, 1, M, Ugift, , Deres børn [Christen Have, Karen
Jensdatter], 20, En gård, Lødderup Bye, , , , ,

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-02-04 23:03

Sun, 8 Feb 2004 22:31:16 +0100, skrev Bent Mortensen:

> [...]

>151, Ane Ærensdatter, 57, K, Gift, , Hans hustru [Jens Dahl], 20, En gård,

Yes, jeg vidste jeg havde set hende eet eller andet sted. Spørgsmålet
er så hvem konen er. jeg kun ikke umddelbart se at hun dør i Lødderup
og de kan jo være viet hvor som helst.

Jeg har checket filmen med Ft1834, men den affotografering jeg har er
så mørk, at den side er næsten umulig at læse. Det er troligt at der
står Ærensdatter, men det kan ikke afgøres med sikkerhed. Jens Dahl
kan jeg ikke finde i Lødderup FT1801 og 1834 (1840 eksisterer ikke for
Mors), men han kan jo stå som Nielsen, Pedersen eller whatever.

En hurtig gennemgang (med forbehold) tyder ikke på at parret er viet i
Lødderup og får tilsyneladende heller ingen børn der - i hvert fald
ikke efter 1814.

Nå, vi må se hvad der dukker op

Fra : Jan Østergaard

Dato : 09-02-04 08:36

> [...]
>
> En hurtig gennemgang (med forbehold) tyder ikke på at parret er viet i
> Lødderup og får tilsyneladende heller ingen børn der - i hvert fald

Indtil videre, en stor tak til Bent og Kurt.
Håber Kurt ( evt. andre) hitter på noget mere

Mvh
Jan Østergaard

---

Fra : Bent Mortensen

Dato : 09-02-04 08:53

"Jan Østergaard" <j_andersen-slettes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

Hej jeg tro at navnet Ærensdatter er forkert, jeg tror at det skal være
Arensdatter
men det står jo i FT men kan ikke finde det andre steder
v/h Bent Mortensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-02-04 12:44

> [...]

>151, Ane Ærensdatter, 57, K, Gift, , Hans hustru [Jens Dahl], 20, En gård,

Hæ, hæ, Jens [Jensen] Dahl og Hustru flyttede til Vejerslev i 1839.
Her optræder de i folketællingen 1845 og konen hedder Ane Marie
Ernstdatter. Det er jo let nok at komme her bagefter og sige, at
tanken om Ernstdatter var faldet mig ind, men faktisk har jeg en Ernst
Læhr som ane og hans børn (Ernstsen/Ernstdatter) har jeg set stavet må
mange underlige og forkvaklede måder.

I 1845 er Jens Dahl 70 år og skulle være født i Øster Assels, mens Ane
Marie er 71 og skulle være født i Harre sogn i Salling.

Nuvel, så meget ståhej for en fadder, men da faddere jo ofte er
slægtninge, er det meget rart at få fastslået deres identitet. Med en
anelse forbehold, skulle denne sag nu være opklaret.

Fra : Jan Østergaard

Dato : 10-02-04 08:42

> [...]
> slægtninge, er det meget rart at få fastslået deres identitet. Med en
> anelse forbehold, skulle denne sag nu være opklaret.

Tusinde tak for hælpen til alle i gruppen!

Mvh
Jan Østergaard

---