Topcom Trådløs netværk problemer
Fra : BSL

Dato : 08-02-04 18:12

Hej i gruppen.

Har fået fat i en en Topcom WBR611 accespoint og et Tomcom 3011 skyr@cer
pcmcia kort.
Det virker alt sammen meget fint, så længe der ikke er nogen former for
sikkerhed komplet til, men det er jo ikke lige sagen, så jeg vil gerne have
det sikret. MEN her opstår problemerne:

Hvis jeg forsøger at aktivere MAC adresse godkendelse i routeren, får jeg
problemer. Jeg har lagt MAC'en ind for både netkort og router. Jeg kan godt
få forbindelse mellem de 2 ting når det er aktiveret, men jeg kan ikke komme
på nettet. Den siger bare at siden ikke findes. Jeg har prøvet at reset'e
flere gange, men lige lidt hjælper det.
Nogen der har nogen foreslag til hvad der kan være galt???

Jeg har også aktiveret WEP. Det ser også ud til at fungere, men er det kun
mine data mellem acces pointen og netkortet der er beskyttet af kodenøglen?
Eller er min acces point beskyttet af koden? Kan folk stadig koble op via
min acces point, eller skal de kende nøglen?

Jeg har også ændret SSID'en. Kan folk så ikke se mit netværk eller få
forbindelse til det???

Håber der er nogen der kan hjælpe mig....

Mvh. Bjarne Lauridsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 08-02-04 21:25

Hej
Ka det være at du har slået "enable" til under MAC, for det skulle vist
betyde at adresserne
der står listet ikke kan få adgang. Det virker lidt omvendt, men der fejlede
jeg første gang.

Ole

Fra : BSL

Dato : 08-02-04 21:55

Jeg har tastet MAC adresserne ind nu og den står som disabled. Det virker
lidt sært at den ikke skal stå enabled... Skal vist lige prøve at se om
andet udstyr ikke kan få adgang pga. MAC spærring.

Bjarne

Fra : Jens Ole Henriksen

Dato : 09-02-04 16:28

Topcom oplyser direkte adspurgt at MAC filteret ikke virker på en WBR244, om
det gør på 611 ved jeg ikke.

Hvis du vil forhindre andre i at se din SSID skal du disable broadcast af
SSID, det kunne jeg dog ikke få til at virke i WBR244, for så kunne jeg slet
ikke se min router fra PC'en.

Hvis du bruger WEP skal man kende koden for at kunne koble på din router,
med mindre de knækker koden.
læs mere her https://www.cert.dk/vejled/wireless.shtml

jens ole henriksen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 21:52

Den 09/02-2004 klokken 16:28, skrev
"Jens Ole Henriksen" <yenz@fjernskovhoj.dk>
i <c088cd$uia$1@news.net.uni-c.dk>:

> Topcom oplyser direkte adspurgt at MAC filteret ikke virker på en
> WBR244, om det gør på 611 ved jeg ikke.

Det er da godt, at min WBR244 ikke har hørt dette.
Den fungerer fint, - også på dette område.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 14-02-04 21:02

> Det er da godt, at min WBR244 ikke har hørt dette.
> Den fungerer fint, - også på dette område.

Hvordan skal den sættes op så? Jeg har nemlig købt en, men har faktisk
pakket den ned igen fordi det ikke virkede. Jeg kan godt blokere enkelte MAC
adresser, men ikke lave en positiv liste.

Simon

Fra : Jens Ole Henriksen

Dato : 17-02-04 09:59

På forespørgsel til support@topcom.dk om manglende mac-filtrering på WBR244
oplyser Topcom følgende:

"Der arbejdes pt. på en løsning, men det er stadig for tidligt at komme
med en release dato.

Så jeg kan kun opfordre dig til at holde øje med vores hjemmeside.

Mvh / Best regards
Topcom Danmark A/S
Blovstrød Teglværksvej 3
3450 Allerød

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 01:19

Den 14/02-2004 klokken 21:02, skrev
"Simon Hiort-Lorenzen" <hilo@slet-hilo.dk>
i <402e7ebe$0$24691$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> Hvordan skal den sættes op så? Jeg har nemlig købt en, men har faktisk
> pakket den ned igen fordi det ikke virkede. Jeg kan godt blokere enkelte
> MAC adresser, men ikke lave en positiv liste.

Når du har sat dine MAC adresser ind i listen, skal du markere, at MAC
filteret er 'Disabled'.
Hvis det er sat til 'Enable', udelukkes de MAC adresser, du har indsat,
medens alle andre har adgang.
_Meget_ ulogisk

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 15-02-04 13:04

> [...]
> filteret er 'Disabled'.
> Hvis det er sat til 'Enable', udelukkes de MAC adresser, du har indsat,

Hm... Det virker ikke hos mig. Med 'disabled' og kun min ene PCs mac adresse
på listen kan jeg sagtens logge på med den anden.

Simon

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 17:25

Den 15/02-2004 klokken 13:03, skrev
i <402f6019$0$24710$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> Hm... Det virker ikke hos mig. Med 'disabled' og kun min ene PCs mac
> adresse på listen kan jeg sagtens logge på med den anden.

Beklager. Det ser ud til, at jeg tog fejl.
Jeg var ret så sikker på, at ovennævnte ikke kunne lade sig gøre. Nu
prøvede jeg samme kombination endnu en gang, - og kunne ikke komme i
kontakt med routeren.
Men, efter at have genstartet PC'en kom den sør'me alligevel på
netværket.
Konklusion: Hvidlistning af MAC adresser virker ikke på WBR244. Øv.

Med venlig hilsen,
Kjeld