scrollbar
Fra : Jannek Egeskov Krist~

Dato : 08-02-04 17:45

hej med jer

jeg har et problem med scrollbaren på min side
http://www.geocities.com/jannek_egeskov

problemet er de små fikanter (pilene i scrollbaren), der ikke er
lige store i alle browsere. jeg har lavet designet, så det passer
på den computer jeg har designet den på. der var kasserne
17*17px.

så mit spørgsmål er: kan man bestemme bredden af den scrollbar,
der står op?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-04 00:41

"Jannek Egeskov Kristensen" <jannek_ek@hotmail.com> skrev

> [...]
> lige store i alle browsere. jeg har lavet designet, så det passer
> på den computer jeg har designet den på. der var kasserne

Jeg synes slet ikke, du skal bekymre dig om scrollbaren. Den er brugerens
værktøj, ikke en del af din hjemmeside.

Heldigvis kan du ikke pille i min favoritbrowser.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-02-04 11:01

Jannek Egeskov Kristensen skrev:

> [...]
> 17*17px.
>
> så mit spørgsmål er: kan man bestemme bredden af den scrollbar,

Nej, det kan man ikke, og man kan ikke engang regne med at man har nogen
indflydelse på farverne - en langt række browsere ser helt bort fra
ændringerne på scrollbar osv - fordi de ikke hører med til standarderne
for CSS og HTML.

Det var den dårlige nyhed - den _rigtigt_ ringe nyhed er at din side
ikke fungerer så man kan se indholdet i nogen af de browsere som jeg har
til rådighed, det er nyeste Mozilla (1.6), ret ny Opera (7.23) og MSIE 5.5.

De to første kan du godt ignorere hvis du tillader dig at være lidt
arrogant, men at det heller ikke virker i MSIE 5.5, det er altså skidt,
så begynder det at være en del brugere du rammer.

Du har tilsyneladende nogle sjove og spændende idéer om hvordan siden
skal fungere, og at det skal se godt ud med nye måder at vise scroll på
osv.
Det har mange før dig også haft, og de fleste har måttet indsé at en
meget stor del af de brugere der fiser rundt på hjemmesider idag er for
vant til den konventionelle måde tingene virker på, til at de gider
bruge 1/2 time på at lære et system, sådan så de kan begynde at bruge en
side.
Det giver stor credit hos folk som går meget op i kunst - de kan godt
li' at tingene gøres på nye, provokerende og let utilgængelige måde så
brugerens nysgerrighed og kreativitet udfordres. De har intet til overs
for salgsargumentet om at det også går ud på at vise nogle folk det der
er på siderne uden at de forsvinder væk til en anden hjemmeside.
Det kan også laves, det skal bare være _meget_ let at gennemskue hvordan
man gør tingene, så let så du ikke kan _forestille_ dig at din mor kunne
være i tvivl om hvor hun skal trykke for at komme videre...

Derudover så understøttes den meget kreative og lidt anderledes tilgang
til websider bedre af flash (og brugerne i flashgruppen er mere vant til
den), der er simpelt hen mere man _må_, og som _virker_ ude hos
brugeren, så det kunne være du skulle overveje det?

mvh

Jesper Brunholm