Hvori består en gastest ??
Fra : edob

Dato : 08-02-04 16:06

Hej NG.

Kunne godt tænke mig at vide hvad en gastest indebærer.

Hvordan foretages den og hvor omfattende er den ?

Er en gastest lovpligtig hvert år eller hvertandet år ?

Er der nogen som kan kaste lidt lys over emnet ?

(Har monteret en "gaslæktester" så jeg selv kan teste for utætheder så tit
jeg vil - også en gasalarm og kuliltealarm da jeg har stor respekt for
gasulykker).

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Sten bo

Dato : 09-02-04 01:53

edob wrote:
> Hej NG.
> Kunne godt tænke mig at vide hvad en gastest indebærer.
> Hvordan foretages den og hvor omfattende er den ?

Hej Frank

Gastesten indebærer, at en fagligt erfaren, uddannet og cerficeret person
efterser og kontrollerer funktionen af gasanlægget i vognen.
Man er i henhold til reglementet pligtig til at gøre opmærksom på evt. fejl
og konsekvenser.

Kik rundt i regler på DGP Gasrelementet afsnit
http://www.dgp.dk/gasregl/B3.pdf og http://www.dgp.dk/gasregl/c11.htm

Man følger en checkliste og udfylder og opbevarer dokumentation for
gastestens udførelse. Til sidst forsynes vognen (ved gasflasken) med en
godkendt mærkat som en hurtig tilgængelig dokumentation i vognen.

Bl.a. tjekkes at de forskellige forbrugere fungerer og brænder rigtigt,
tilstanden af rør og slanger og endelig foretages der en trykprøve.med luft
ved 150 mb hvor lufttrykket ikke må falde over 5 min. Mistænkte utætheder
kan findes med sæbevand. (!)

> Er en gastest lovpligtig hvert år eller hvert andet år ?

_ Gasrelementet angiver at brugeren er pligtig til regelmæssigst at efterse
gasanlægget for fejl og uregelmæssigheder_.

Og - Gastest. Nej - men nogle campingpladser forlanger det af deres
fastliggere. (Teksten i DGP sikkerhedsbrochure ; For faste
flaskegasinstallationer i campingvogne,autocampere,
sommerhuse,kolonihavehuse, er et systematisk eftersyn af den samlede
installation mindst hvert andet år passende.
Sørg for, at gasslanger udskiftes med regelmæssige mellemrum (3-5 år), og
lad fagfolk reparere defekt udstyr.)

> Er der nogen som kan kaste lidt lys over emnet ?

Gasleverandør, installatør, forhandler af udstyr eller hos Danmarks
Gasmateriel Prøvning http://www.dgp.dk/

> (Har monteret en "gaslæktester" så jeg selv kan teste for utætheder
> så tit jeg vil - også en gasalarm og kuliltealarm da jeg har stor
> respekt for gasulykker).

Når nu du er til alarmer - er det måske en god ide at købe en gasalarm der
også er følsom over for narkosegasser - der har tidligere været debatter i
gruppen om værdien af at blive konfronteret med røverne - blir man skudt -
eller værre, hvis man ser dem - eller er det bedst at sove fra det hele.
Modeller og priser kom i detaljer og var vist ikke højere end standard
alarmen.
Søg tråden i goples webkopi med alle de gamle indlæg
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=dk.fritid.camping

Man burde kunne få et Life Support sæt. Lille iltflaske m maske og en lille
boks med sirene - ilt føler og en pulsmåler (klemmen til fingeren eller
andet nyttigt sted) sådan at omgivelserne har en chance for at vække en,
hvis "narkosegænget" overdoserer. Ved tilrigning sættes så en seddel op med
forslag til indgreb, så som tandudtrækninger - vortefjernelser - eller andet
nyttigt, der kan foretages af hjælperne mens man er døsig. Udstyret burde
også være godt til snorkene - eller folk der holder af lange etaper - så som
hjem fra Sicilien i et hug. Her også med et par elektroder der dels måler
hjernebølger, men også formidler auto zapfunktion når der konstateres
unormale værdier.

Et godt fif hvis hunden forventes at snorke fra det hele. Køb en rulle sort
kinesertråd - eller fiskesnøre - og træk tråden rundt i buskene i
ankelhøjde, eller gennem hensigtsmæssige punkter rundt vognen og fastgør den
til sidst i en opstilling af gryder, aftrækkeren på et jagtgevær, en
legemsdel eller andet voldsomt larmende, sådan at man adviseres i tide når
uvedkommende kommer for tæt på. Men husk at fortælle konen og ungerne om
arengementet!

mvh sten bo

Fra : Sten bo

Dato : 09-02-04 09:10

Gæs er langt mere vagtsomme end hunde - en flok gæs har altid vagtposter der
ikke sover. Er der så et par kalkuner imellem blir lyden skræmmende.
Blev brugt allerede af de Romerske soldater i fjendeland.
mvh sten bo

Fra : Sten bo

Dato : 09-02-04 09:46

Biosensor -gasalarm

Kulminearbejdere brugte kanariefugle som en tidlig advarsel om gas, idet
kanarierne siges at falde af pinden længe inden mennesker.

Med et højt bur og et larmende underlag burde man, ud over den visuelle
effekt, få et passende akustisk signal om overskredne grænseværdier.

Systemet bør formentlig testes et par gange inden man stoler på virkningen
idet der nok også skal tas højde for individforskelle. .
Nogle dyrehandlere har måske særlig egnede stammer i kataloget. Søg evt. i
gooble på emnet.

End of gas herfra.

sten bo

Fra : Hans Jørgen

Dato : 09-02-04 14:31

> Kulminearbejdere brugte kanariefugle som en tidlig advarsel om gas,
> idet kanarierne siges at falde af pinden længe inden mennesker.

Jeg kunne forestille mig at et tændt stearinlys også havde en vis effekt,
mon man ikke lige når at høre skraldet?

--
Venlig hilsen
Hans Jørgen