Installering af alarm
Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 16:04

Hejsa

Jeg er ved at installere en LEA825, men har imidlertid problemer med
fjernstartsdelen. Kontrolenheden skal have at vide når motoren går og dette
gøres ved at sende en puls ind på en af indgangene. Mit spørgsmål er derfor,
hvor jeg skal tage denne puls fra? Jeg har fået at vide fra importøren af
alarmen, at jeg skal lokalisere et pulserende signal med frekvensen 30 -
35MHz.
Jeg har haft alarmen koblet til omdrejningstælleren, som foreslået i
installationsmanualen og har og fundet et pulserende signal bag
instrumentbrædtet, men med en væsentlig lavere frekvens ca. 500 Hz og ingen
af disse signaler har kunne trigge alarmen.

Hvor skal jeg nu lede? Bilen er en VW Transporter fra ´94 - en 2.4 diesel.

VH Michael

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 16:17

> [...]
ingen
> af disse signaler har kunne trigge alarmen.

Uden at ane en bønne om lige LEA825 så kan jeg med sikkerhed sige at der er
intet signal på 35 MHz
35 MHz er forbeholdt modelflyvere så den er helt galt med det du har fået
oplyst.
Pulsen skal du tage fra den sensor der måler på krumtappen.
Kan du ikke stille på noget i alarmen så du kan bruge signalet fra
omdrejningstælleren?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : John Sahl

Dato : 08-02-04 16:22

Tom wrote:
> Kan du ikke stille på noget i alarmen så du kan bruge signalet fra
> omdrejningstælleren?

Min Lea 826 kunne sagtens bruge omdrejningstællersignalet.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 16:50

Er der tale om et pulserende signal eller en varierende spænding?

VH Michael

Fra : John Sahl

Dato : 08-02-04 16:54

Michael Werge wrote:
> Er der tale om et pulserende signal eller en varierende spænding?

Der er jeg desværre blank, det var min mekaniker der
installerede mens jeg lavede andre ting på bilen. Jeg ved
kun at det var omdrejningstællersignalet han brugte.
(98% sikkert)

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 17:23

> Min Lea 826 kunne sagtens bruge omdrejningstællersignalet.

Uhh kan vi ikke få lidt info ? er den god, skal jeg smide den i min slæde..
er du tilfreds med alarmen ??

Mvh
Morten

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 17:34

Installerede den for en kammerat, men han virkede meget tilfreds. Jeg må
også indrømme at det er en af de bedre alarmer jeg har stødt på. Håndsender
virker ok, ikke noget med at man kommer til at trykke på knapperne
utilsigtet. Alarmen har interne relæer for centrallåsstyring. Alle kabler
medfølger, samt et ekstra arbejdsrelæ.
Forholdsvis nem engelsk installationsvejledning medfølger og en dansk kan
downloades fra importørens hjemmeside. Prisen var nok den overbevisende
faktor og jeg mener den er alle pengene værd.

Det eneste minus indtil videre er nok at der er lidt for meget "blinken med
lygterne"!

VH Michael

"Morten Juel" <Kongen[mon ikke her skal være et snabel A]starchild.dk> skrev
i en meddelelse news:4026626e$0$8982$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : John Sahl

Dato : 08-02-04 17:39

Michael Werge wrote:
> Forholdsvis nem engelsk installationsvejledning medfølger og en dansk
> kan downloades fra importørens hjemmeside. Prisen var nok den
> overbevisende faktor og jeg mener den er alle pengene værd.

Man skal bare lige huske at den ikke har startspærre.
Men det er så til at komme "uden om" ved at købe lidt
extra udstyr.

> Det eneste minus indtil videre er nok at der er lidt for meget
> "blinken med lygterne"!

Det er så vidt jeg husker et spørgsmål om indstilling.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 17:39

John Sahl wrote:
> Man skal bare lige huske at den ikke har startspærre.
> Men det er så til at komme "uden om" ved at købe lidt
> extra udstyr.

Korrekt.

> Det er så vidt jeg husker et spørgsmål om indstilling.

Det sværre ikke det hele. Den blinker bl.a., når den er fjernstartet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 17:43

> Korrekt.

hvilket ?

Kan den btw styre soltag og elruder std ?

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 17:47

Fx. http://www.cf-offroad.dk/alarm/vision_vae_315-1100.htm

> Kan den btw styre soltag og elruder std ?

Nej, der skal et modul til, som for 2 ruder koster 195 kr. og 4 ruder for
325.
Soltagsmodulet koster 995 kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 18:00

> Nej, der skal et modul til, som for 2 ruder koster 195 kr. og 4 ruder for
> 325.
> Soltagsmodulet koster 995 kr.

hvorfor hulen bruger man ikke bare et elrude modul til at åbne/lukke
soltaget med ??

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 18:02

Morten Juel wrote:
> hvorfor hulen bruger man ikke bare et elrude modul til at åbne/lukke
> soltaget med ??

Jeg har endnu ikke monteret et soltagsmodul, men jeg kunne forstille mig, at
det er fordi at et soltag kan åbnes på mere end en måde. En siderude kan
kunne åbnes nedad. Et soltag kan normalt åbnes opad og skydes bagud...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 17:36

John Sahl wrote:
> Min Lea 826 kunne sagtens bruge omdrejningstællersignalet.

Problemet kan evt. ligge i, at det er en diesel...
Jeg har dog uden problemer installeret en LEA 826 i en Transporter fra 1994
med en dieselmaskine.

Til spørgeren.
Du skal med 99% sikkerhed have fat på en puls-detektor.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 17:43

.... som er en anordning der installeres permanent eller et måleinstrument
som findes i diverse multimetre?

VH Michael

meddelelse news:c05on0$lje$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 17:53

Michael Werge wrote:
> ... som er en anordning der installeres permanent eller et
> måleinstrument som findes i diverse multimetre?

Det er en lille boks, som omdanner signalet til et brugbart. Jeg brugte selv
en da jeg satte en LEA 826 i min L200...

http://www.cf-offroad.dk/alarm/andet_til_alarm.htm#LEA%20transponder%20modul

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 17:59

http://www.cf-offroad.dk/alarm/andet_til_alarm.htm#LEAtranspondermodul

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 18:02

Jeg synes ikke umiddelbart at det lyder til at være det jeg skal bruge. Jeg
læser det som at transponder modulet anvendes til at omgå en original
monteret startspærre. Jeg læser ingen steder noget om at modulet kan
anvendes som omdrejningssensor.

VH Michael

meddelelse news:c05pme$jj9$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 18:03

Michael Werge wrote:
> [...]
> en original monteret startspærre. Jeg læser ingen steder noget om at
> modulet kan anvendes som omdrejningssensor.

Fuldstændigt korrekt.

Den står 3 varer ovenover...

Beklager min fejlhenvisning.
395 kr. LEA "Tach giver"
Denne boks bruges ved montering af LEA alarm i biler hvor det ikke
umiddelbart er muligt at finde tachsignalet.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 18:11

Medfølger der en installationsvejledning ved køb af "Tach giver"?

VH Michael

meddelelse news:c05q9h$ppp$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 18:17

Michael Werge wrote:
> Medfølger der en installationsvejledning ved køb af "Tach giver"?

Ja. Og det er yderst simpelt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 18:23

Kan du afsløre lidt om hvad det går ud på?

VH Michael

meddelelse news:c05r36$okc$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-04 18:26

Michael Werge wrote:
> Kan du afsløre lidt om hvad det går ud på?

Ja. 4 ledninger, skal monteres.
+
stel.
indgang
Udgang.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 18:31

Jeg mente nu nærmere om, hvad man anvender som indgangssignal?

VH Michael

meddelelse news:c05rj4$b1e$1@sunsite.dk...

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 17:20

Nej, der er ingen indstillingsmuligheder for omdrejningssensoren.
Forklar lige lidt nærmere omkring sensoren på krumtappen. Hvad anvendes
denne til?

VH Michael

Fra : BJ

Dato : 08-02-04 16:19

"Michael Werge" <michaelwergeFJERNES@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af disse signaler har kunne trigge alarmen.
>
> Hvor skal jeg nu lede? Bilen er en VW Transporter fra ´94 - en 2.4 diesel.

Frekvenser af størrelsesordenen 30-35 Mhz (1 Mhz = 1 million sv. pr. sec.)
findes ikke i motorer, så vil tro at signalet til omdrejningstælleren er OK,
men måske med et forkert niveau...
mvh BJ

Fra : Carsten

Dato : 08-02-04 20:09

efter at have læst denne tråd uden at kende alarmsystemet kan jeg måske være
behjælpelig med Takt signalet.

På min Caravelle 1998 er takt signalet i multistikket bag radioen. det er et
blå/hvidt kabel.

På hjemmesiden http://www.asmarketing.dk/teknik.html kan du måske blive
afhjulpet.

Hvis din alarm kan "nøjes" med at bruge taktsignalet og det ikke er i din
bil, kan man købe sig en pulsgiver hos en autoelektrikker til en pris på ca
130,-

Carsten H

Fra : Michael Werge

Dato : 08-02-04 20:29

Mange tak for alle svarene, jeg vender tilbage efter at have afprøvet dem.

VH Michael

Fra : Paw Jensen

Dato : 09-02-04 06:04

> [...]
> behjælpelig med Takt signalet.
>
> På min Caravelle 1998 er takt signalet i multistikket bag radioen. det er

Det signal du finder der, er et hastighedssignal.

¨Det alarmen skal bruge er et omdrejningssignal.

Paw
UNIQ-Import

Fra : Paw Jensen

Dato : 09-02-04 06:01

Hej.

Vi har 2 forskellige moduler.

Den ene "ganger" eller "dividerer" det signal den får ind, alt afhængig af
hvordan man sætter jumperne

http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-003-00001148

Sættes typisk på generatoren, eller originale omdrejningstæller signaler,
med for mange/få signaler.

Bruges primært til fartpiloter, da udgangssignalet ændrer sig i takt med
indgangssignalet.

Alternativt har vi en anden, som giver signaler ud, lige så snart den får
plus og minus.

Tilsluttes eksempelvis generatoren.

Anvendes primært til LEA alarmen, da den giver et fast signal ud, så længe
den får strøm.

http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=002-018-00001112

LEA 825 accepterer signaler fra ca. 35 Hz. Og op til 2 KHz.

Med venlig hilsen

Paw Jensen
UNIQ-Import