Mors hjælp med opslag
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 08-02-04 17:03

Hej
er der et venligt menneske der vil hjælpe mig med ophavet til to ældre
morsinger, eller hedder det morsboere?

Kresten Jacobsen Buch, f. 20 jan 1876, Redsted

Kirstine Pouline Madsen, f. 25 apr 1873, Mors

På forhånd tak
Mvh. Bent

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-# R,#A4,38P,3 U6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : Peter Buch

Dato : 08-02-04 16:25

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> morsinger, eller hedder det morsboere?
>
> Kresten Jacobsen Buch, f. 20 jan 1876, Redsted
>
> Kirstine Pouline Madsen, f. 25 apr 1873, Mors

Hej

Fra disse kilder:

Lærere og Samfundets Jubilæumsskrift 1814-1914
Dansk Politistat ved Christian Gjerløv
Hvem er hvem i DK håndværk

Har jeg følgende opstilling:

1-Jacob Buch ~ Mette Johnsen, husmand i Redsted
2-Kristen Jacobsen Buch (20.1.1876-), "søn af stræbsomme husmandsfolk",
lærer i Fillerup i Odder, født på Mors i Redsted
3-Kresten Buch (3.2.1909-) ~ Svava, snedkermester, etableret 1933 i
København. ("Hvem er hvem i DK håndværk"), født i Odder
2-John Knudsen Jacobsen Buch (12.1.187 ~ 1) 1901 Kristine Kjeldgaard 2)
1927 Oline Skydahl, tømrer, sognefoged i Rakkeby

Mvh

Peter Buch

Fra : Peter Buch

Dato : 08-02-04 17:57

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2-John Knudsen Jacobsen Buch (12.1.187 ~ 1) 1901 Kristine Kjeldgaard 2)
> 1927 Oline Skydahl, tømrer, sognefoged i Rakkeby

PS.

Oplysningerne findes i Buch-Puslespillet:

http://hjem.get2net.dk/bransholm/BuchFamilien.htm#Puslespillet

Mvh

Peter Buch

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-02-04 17:48

Sun, 8 Feb 2004 17:03:20 +0100, skrev Bent Jørgensen:

>er der et venligt menneske der vil hjælpe mig med ophavet til to ældre
>morsinger, eller hedder det morsboere?

Morsingboer er nok, tak

>Kresten Jacobsen Buch, f. 20 jan 1876, Redsted

Redsted kirkebog 1862-1891 C138-17, film 1/7, side 20, 1876 nr. 1:
Christen Jakobsen Buch
Hjemmedøbt af Pastor Nygaard 23 Januar 1876. Daaben kundgjort i Kirken
16 April 1876.
Forældre: Husmand i Redsted Jakob Christensen Buch og Hustru Mette
Johnsen, 24 Aar.
Gudmoder: Christen Jakobsen Buchs Enke af Mollerup
Faddere: Gmd. Morten A. Rolighed og Aftmd. John Knudsen, begge i
Redsted.

>Kirstine Pouline Madsen, f. 25 apr 1873, Mors

Redsted kirkebog 1862-1891 C138-17, film 3/7, side 77, 1873 nr. 6:
Kirstine Madsen
Døbt i Kirken d. 4. Maj 1873
Forældre: Gaardejer Søren Peter Madsen af Kammerhøjgaard i Sindbjerg
og Hustru Maren Marqvorsen, 37 Aar.
Gudmoder: Gaardejer Christen Marqvorsens Hustru, maren Serup, af torp.
Faddere: Gaardejer Marqvor Christensen af Torp, do. Poul Mikkelsen af
Karby, Handelsbestyrer Peter Knokgaard af Sindbjerg.

Mangler du flere på Mors, så bare sig til (og det gælger alle
naturligvis).

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Bjarne Savkov

Dato : 08-02-04 19:08

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Karby, Handelsbestyrer Peter Knokgaard af Sindbjerg.
>
> Mangler du flere på Mors, så bare sig til (og det gælger alle

Hej Kurt

Det tilbud kan jeg ikke lade være med at benytte mig af.
Jeg savner oplysninger om:

Søren Kristian Pedersen, født ca. 1884, står ved børnenes dåb som murer og
hustru
Mariane Jensen født 21. juli 1889.

De blev gift den 26. august 1906 og fik min. 4 børn i perioden 1914 til
1922, men efter datoen for giftermålet sandsynligvis også nogle i perioden
1906 til 1914. Den ældste jeg har kendskab til er født i Hvidbjerg sogn,
døbt i Redsted sogn og de andre 3 alle født og døbt i Redsted.

m.v.h.

Bjarne savkov

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-02-04 21:35

Sun, 8 Feb 2004 19:08:14 +0100, skrev Bjarne Savkov:

> [...]
>1906 til 1914. Den ældste jeg har kendskab til er født i Hvidbjerg sogn,
>døbt i Redsted sogn og de andre 3 alle født og døbt i Redsted.

Av, av, av, den sved. Jeg burde have præciseret, at jeg har alle de
kirkebøger der er tilgængelige på mikrofilmkort - altså kun op til
1892. Må jeg have lov at printe din mancoliste ud og ekspedere den
næste gang jeg kommer på landsarkivet i Viborg? Det gør jeg inden
længe, så snart jeg kan få en afspadseringsdag.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-02-04 11:15

> [...]

>Søren Kristian Pedersen, født ca. 1884, står ved børnenes dåb som murer og
>hustru Mariane Jensen født 21. juli 1889.

Der er en Mariane Jensen der bliver født 21 Juni og døbt 21 Juli i
Redsted. Det skulle vel ikke være hende?

Redsted kirkebog 1862-1891 C138-17, film 1/7, side 102, 1889 nr. 4
Født 21 Juni
Mariane Jensen
Døbt i Kirken 21 Juli 1889
Forældre: Tømrer i Redsted Christen Jensen og Hustru Christine Marie
Josefsen, 24 Aar.
Gudmoder: Pige Sidsel Marie Jensen
Faddere: Ungkarl Smed Anders Hølledig, Redsted og Barnets Fader.

> [...]
>1906 til 1914. Den ældste jeg har kendskab til er født i Hvidbjerg sogn,
>døbt i Redsted sogn og de andre 3 alle født og døbt i Redsted.

Er det noget jeg skal kigge nærmere på ved næste besøg på arkivet i
Viborg?