"Terpentin gør dæk bløde igen"
Fra : Peter G C

Dato : 08-02-04 15:18

Fra http://www.jp.dk/login?url=morgenavisen/mmotorogtrafik:aid=2255022

>>Terpentin gør dæk bløde igen

Jeg har lige læst din artikel om vinterdæk. Den var kort og fin. Jeg har to
kommentarer og et tips.
Gummiet i dæk reagerer med vejsalt, så dækkene blive hårde og glatte. Denne
belægning kan fjernes med dækrens, som stort set er det samme som terpentin.
Jeg har som de fleste nordmænd en flaske terpentin og en malerrulle stående
i garagen. Med jævne mellemrum får dækkene "det glatte lag" med terpentinen,
og efter 10 minutter er de bløde igen.
Fem år er lang levetid for et vinterdæk. De bør skiftes hvert tredje år.
Man må også huske på, at ikke alle dæk passer lige godt til alle biler. Jeg
ved ikke, hvad der gør forskellen. Da jeg boede i Norge, købte jeg Nokia
pigfrie dæk, som var kåret til årets dæk, men de var ikke nær så gode, som
de Yokohama pigfrie dæk, jeg havde kørt på de foregående tre år.
Med venlig hilsen
XX, Struer
Det er svært nok overhovedet at få danskere til at køre på vinterdæk, så mon
ikke et skift hvert tredje år vil blive mødt med en hovedrysten? Hvis
dækkene har tre mm mønster eller derover, er det heller ikke nødvendigt til
danske forhold.
Tak for terpentinfidusen, så har vi fået den med.
Det er en gammel erfaring, at ikke alle dæk - sommer eller vinter - passer
lige godt til alle biler. I så fald var det heller ikke nødvendigt for
fabrikker at homologere bestemte dæk til bestemte bilmodeller. <<

- hvad siger I til tricket med terpentin ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens...

Dato : 08-02-04 15:23

On Sun, 8 Feb 2004 15:18:09 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>- hvad siger I til tricket med terpentin ?

At Folmer forleden gav det råd til Jan, inden de kørte til Nordkap.

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 08-02-04 15:31

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> At Folmer forleden gav det råd til Jan, inden de kørte til Nordkap.

Var begrundelsen den samme? Nej

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens...

Dato : 08-02-04 15:36

On Sun, 8 Feb 2004 15:31:14 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Var begrundelsen den samme? Nej

Den nævnte artikel udtrykker, at dækkene får bedre vedhæftningsevne.
Så som svar på dit spørgsmål: Ja

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-04 15:51

On Sun, 08 Feb 2004 15:22:47 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>At Folmer forleden gav det råd til Jan, inden de kørte til Nordkap.

>--

Det gjorde jeg ........ næsten.

Jeg nævnte ikke terpentin specifikt, men almindelig motorrens eller
det norske alternativ Dekkklister.

Om ovennævnte produkter indeholder terpentin, véd jeg ikke.

Formålet med behandlinger er at fjerne gammel asfalt og olie som har
sat sig på dækket ved kørsel på bar vej. Det siger sig selv at man får
bedre grip på rent gummi end på asfalt/olie.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 15:38

> - hvad siger I til tricket med terpentin ?

jeg klarer mig uden. Jeg gider ikke stå og fedte rundt men sådan noget
miljøsvineri hvis det går uden.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark