afkøling af mensket
Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-02-04 14:23

Hvor kraftig en afkøling kan mensket tåle, inden man besvimer, og hvornår vil
døden indtræfe?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 08-02-04 14:28

Du kan finde information om hypotermi på http://www.hypothermia.org/

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-02-04 14:35

Trygleren [9000] skrev i -dk.videnskab:

> Du kan finde information om hypotermi på http://www.hypothermia.org/

Beklager, det bliver jeg ikke meget klover af, har du evt. et link til noget på
dansk?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-02-04 15:15

Ivar Madsen skrev:
> Beklager, det bliver jeg ikke meget klover af, har du evt. et link
> til noget på dansk?

Prøv DRP1's radioprogram "Principia".
De har haft emnet oppe for nylig:
http://www.dr.dk/videnskab/principia/ugens_emne/0404.asp
Dyrs tilpasning til kulde og frost
Vært: Ulrik Brandt
Tilrettelæggelse: Kristoffer Frøkjær
Uge 4, sendt den 24. januar 2004

Det skulle være muligt at genhøre programmet. (Hvis man
har en 'betalelig' netforbindelse).
[citat]:
"Men hvorfor er det egentlig så slemt at fryse? Hvad sker der,
når dyr fryser, og hvorfor er det farligt? Hos mennesker kender
vi både til forfrysninger, hvor cellerne dør, og til nedkøling af
kroppen, hvor vævet nok ikke dør, men hvor man alligevel er i
en tilstand, som kan være livstruende. I Danmark ses sjældent
egentlige forfrysninger, men derimod ofte mennesker der - ofte
under påvirkning af alkohol eller medikamenter - har ligget så
længe i det fri, at deres kropstemperatur er faldet, og en ekstra
indsats er påkrævet."

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-02-04 15:22

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

> [...]
> under påvirkning af alkohol eller medikamenter - har ligget så
> længe i det fri, at deres kropstemperatur er faldet, og en ekstra

Det er antagelig mest relevant for folk,der har ligget i vandet.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 08-02-04 15:39

> Det er antagelig mest relevant for folk,der har ligget i vandet.

Har du lagt i sneen i 2+ timer?

Fra : Jens Harming

Dato : 09-02-04 09:08

Hej
I et radioprogram for nylig...jeg mener det var Principia på P1....blev
emnet behandlet.
Refereret efter min (måske svindende) hukommelse, ville en nedkøling til 25
gr.C. medføre bevidstløshed. Yderligere nedkøling vil medføre døden hvis
ikke der gribes ind. Som jeg husker det har man genoplivet personer afkølet
helt ned til 15 gr.C. Bringes en person til sygehus i så kold tilstand er
man nødt til at varme legemet op for at konstatere om personen er død.
Prøv at kigge på www.dr.dk/principia ...jeg vil tro der stadig er noget der.
Hilsen
Jens

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 09-02-04 10:41

100m fra hvor jeg bor er der en bænk. Her satte en antageligt fuld man sig
til at sove en december-nat.

- det blev han ved med!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-02-04 19:28

Martin / Fårevejle skrev i -dk.videnskab:

> 100m fra hvor jeg bor er der en bænk. Her satte en antageligt fuld man sig
> til at sove en december-nat.
> - det blev han ved med!

Det er også farliger at at fryse når der er alkohold i blodet, dette skyldes at
et af kropens forsvars meknamisner er at lukke af for blodtilførslen til arme,
ben, mens alkohollen udvider alle blodåre, og altså åbner for blodtilførslen
til arme og ben, hvilket medvirker til yderliger nedkøling af kroppen.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-02-04 11:07

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> helt ned til 15 gr.C. Bringes en person til sygehus i så kold tilstand er
> man nødt til at varme legemet op for at konstatere om personen er død.

Forskere vedr nedfrysning af kræftsyge rige amerikanere har insisteret at
når elektromagentisk liv i hjernen en gang er blevet afbrudt af kulde, så
vil det aldrig kunne genstartes

Bypassoperationer kølet blod lykkes for der sker ingen proteindenaturering.

Jeg vil tro at det aldrig lykkes at lade centrale organer have temperatur ti
grader over eller tyve grader under normaltemperaturen og siden opleve, og
vi aner for lidt om livsprocesser til at have fornuftige gæt om hvorfor.

Nogle proteiner er så ustabile at længe før der dannes iskrystaller, er den
rumlige struktur forstyrret - der må være noget viden om det, men selv hvis
det var forstået så er der et kæmpe samspil af celle og nerve automatik og
kæden er ikke stærkere end svageste led

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-04 11:34

Jens Harming skrev:
> I et radioprogram for nylig...jeg mener det var Principia på
> P1....blev emnet behandlet. [...]

Det var netop det program jeg også henviste til her i tråden i går:
http://www.dr.dk/videnskab/principia/ugens_emne/0404.asp

(Man skulle kunne høre programmet ved hjælp
af det *skrækkelige* produkt "Real Player").

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-02-04 19:29

Jens Harming skrev i -dk.videnskab:

> Refereret efter min (måske svindende) hukommelse, ville en nedkøling til 25
> gr.C. medføre bevidstløshed.

De sagde 28-30 grader, forskelligt fra person til person.