Jordslået ??
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 13:42

Min ene vantefæstning har øjensynligt været lidt utæt i gennemføringen på
dækket. Det bliver selvfølgelig repareret, når temperaturen er høj nok til
det.

Jeg opdagede det i foråret (lige efter søsætning), men måske har det stået
på i flere år. Nu hvor jeg har skilt det ad, opdager jeg ihvert fald, at
loftbeklædningen er blevet "mørk" i det hjørne, hvor der har været fugtigt.
Jeg tror ikke det er snavs, men måske lidt jordslåethed.

Jeg vil derfor prøve at give det den "klassiske tur" med kaliumpermanganat
og natriumbisulfat, men denne "det er leth" løsning ender jo normalt med en
tur i vaskemaskine og den mulighed har jeg jo ikke rigtigt, når det er et
stykke 50*200 loftbeklædning på krydsfiner.

Hvor kritisk er det at får vasket kemikalierne ud igen ?? Er det nok at
spule det med vandslangen eller kan små kemikalierester give nogle sørgelige
langtidsvirkninger ??

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : PKJ

Dato : 08-02-04 15:08

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c05arf$teg$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Hvor kritisk er det at får vasket kemikalierne ud igen ?? Er det nok at
> spule det med vandslangen eller kan små kemikalierester give nogle

Jeg ville prøve med RODALON. Det tager ikke lang tid at prøve, koster lidt
og den kan ikke skade og vil antagelig fjerne det sorte. Begrundelse:

Jeg har gennem adskillige år anvendt desinfektionsmidlet RODALON (aktivt
stof= Benzalkoniumclorid).
Kan købes i mange supermarkeder i 1 L flasker a ca 40 kr/ ltr. Findes også
i 5 l dunke som
LINDS DESINFEKTION (fra Linds fabrikker i Holstebro) til ca 90 kr / 5 l..
Til båd, havemøbler, træhegn , bådebroer mv anvender jeg en blanding 1 del
Rodalon til 4 dele vand.
Til store opgaver bruger jeg en havesprøjte medens en lille ½-1 l
forstøverflaske benyttes til det små.

De store ting:
Mit teakdæk, cockpitdørk, rælingsliste samt bompressenning, sprayhood og
kapel sprøjtes 1 gang hvert år i okt-nov.
Der må endelig IKKE skylles efter fordi produktet er
langtidsvirkende.Fjerner og holder effektivt alger og jordslåethed væk.
Samlet forbrug 1 l Rodalon samt 20-25 min arbejde.
Min båd ligger i vandet hele året.

Resten af året holdes alt det ubehandlede teaktræ rent udelukkende med
rindende vand fra slange uden strålespids. Ingen
koste eller selv bløde børster kommer i brug. Mit teakdæk får megen
opmærksomhed, fordi det altid står pænt hvidt.

Vores (fyrretræ) broer i havne får een oversprøjtning om foråret og
forbliver stort set helt algefrie på helårsbasis.

De små ting:
Jeg har en lille sprøjteflaske med ½-1 l blanding som benyttes i toilet og
bad. Blot et let "pust" ud i de mange potentielt sure kroge holder alt det
"sorte" borte. Rodalon er endvidere godt at bruge i køleskab og evt.
dybfryser.

Virker ved at ødelægge cellevæggene i alger og bakterier. Jeg har aldrig set
tekstil blive bleget af midlet.

Rodalon virker udefra set nærmest som KLORIN men har ikke klorets store
ulemper m.ht. blegning og lugt.

Hvis man ligger i en storbyhavn med megen nedfald af sodpartikler må der
andet til. Det klarer Rodalonen ret godt.

mvh PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 16:05

Nå, ja, det kan jeg da lige prøve. Jeg har både indendørs og
udendørsversionen stående. Du ved måske hvad forskellen er ?? Jeg har tit
stået og undret mig ...

Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 08-02-04 17:29

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c05j76$1b9k$1@news.cybercity.dk...
> Nå, ja, det kan jeg da lige prøve. Jeg har både indendørs og
> udendørsversionen stående. Du ved måske hvad forskellen er ?? Jeg har tit
> stået og undret mig ...
>
> Bjarke

Der er ikke noget der hedder indendørs eller udendørs Rodalon. Men det kan
fås i 2 forskellige koncentrationer.
Jeg har aldrig set det koncentrerede i detailhandlen. Normalt er conc:
5-15% i handelsvaren
PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 18:18

Jeg har altså 2 et liters flasker købt i Bilka og Matas. På den ene er der
et grønt bånd forneden, hvor der står "INDENDØRS". Den anden har et rødt
bånd forneden og der står "UDENDØRS" (skyd mig ikke hvis jeg bytter om på
farverne).

Bagsiden indikerer at den ene må bruges i køkkenet. Det gør den anden ikke.
Mon det bare er koncentrationen til forskel ?? - så ville det jo være
nemmere bare at skrive det skulle fortyndes mere til brug i køkkenet ....

Iøvrigt er jeg meget enig med dig i produktets anvendelighed. Tidligere
brugte jeg atamon, eddike og alle mulig andre gamle "husråds-produkter", men
Rodalon er bare sagen i rigtigt mange tilfælde.

Min tidligere både havde det med at lave lidt mugpletter på det ene træskot
om vinteren. D jeg brugte atamon og eddike til at holde det væk skulle jeg
friske det op (tørre det over) 2-3 gange på en vinter. Rodalon holdt hele
sæsonen, så det friskede jeg kun op om efteråret.

Fra : KGW

Dato : 08-02-04 22:01

Rodalon er et vidundermidel når det gælder om at forebygge alger og
skimmel,- men det fjerner desværre ikke de sorte pletter der allerede er
opstået. På glatte overflader er de små vækster jo til at tørre bort,
men på f.eks tekstiler (sprayhoods) er sagen desværre en anden.

Her følger noget som formodentligt stammer fra "leth".
Jeg har aldrig prøvet det, så del resultatet hvis du forsøger.

"Jordsl†ede tekstiler, rensning af:
Metoden kan bruges til jordsl†ede badeforh‘ng, telte og andet tekstil.

Hvad skal du bruge
ú Handsker
ú To sk†le
ú Vand
ú En d†se natriumbisulfit
ú En d†se kaliumpermanganat

S†dan g›r du
1. Opl›s 20 gram kaliumpermanganat i 980 ml vand
2. Gennemv‘d t›jet i blandingen
3. Lad t›jet hvile i blandingen i tre minutter
4. Opl›s 200 gram natriumbisulfit i 800 ml vand
5. Gennemv‘d t›jet i den nye blanding, indtil det f†r den oprindelige
farve
igen
6. Tag det op
7. Vask t›jet i vaskemaskinen

Brug handsker og s›rg for god udluftning. Natriumbisulfit og
kaliumpermanganat kan k›bes eller bestilles hos MATAS."

Mvh
KGW

--
Galvaniserede, transportvenlige bådstativer på: http://www.ornehoj.dk