Vask af tovværk i "maskinen", praktiske sp~
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 13:00

Ja, jeg har jo ikke prøvet det før og så dukker der jo 1000 små spørgsmål op
når jeg stopper tovværket i mit gamle dynebetræk for at give det en tur i
vaskemaskinen ...

1: tovværk er kunststof (nu om dage <smile>). Er 40 grader "finvask" det man
skal bruge ?? Centrifugering ??

2: sjækler og div "hardware" har jeg pakket lidt ind (konen er øm om hendes
nye Miele). Skal de have noget bagefter ?

3: Jeg har vire i genuafaldet. Kan viren godt tåle sådan en tur. Skal den
have noget bagefter, fx monkeyskine ?

4: Skal tovværket have noget bagefter ?? jeg har en gammel bøtte
"sejlimprænering" stående (det var sku' for besværligt ..). Ville de have
godt af at køre dem en tur gennem sådan noget; eller er det ligegyldigt ??

5: mine fortøjninger kunne egentligt også godt trænge. De to har øjensynligt
været en del i vandet i løbet af efteråret, så der er lidt rester af andemad
i dem. Kan gummi"kødbenet" tåle at komme med i maskinen eller skal det
vikles ud ?

Det er mange spørgsmål. - men der er jo også for en formue i al det tovværk,
så man er jo lidt forsigtig ....

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 08-02-04 14:15

Hej Bjarke.

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c058bi$ph0$1@news.cybercity.dk...
> [...]
spørgsmål op
> når jeg stopper tovværket i mit gamle dynebetræk for at give det en
Er dynebetrækket snavset?

> 1: tovværk er kunststof (nu om dage <smile>). Er 40 grader "finvask"
det man
> skal bruge ?? Centrifugering ??
Ja, max 40, ja, fuld tryk på.

> 2: sjækler og div "hardware" har jeg pakket lidt ind (konen er øm om
hendes
> nye Miele). Skal de have noget bagefter ?
Nej, ikke hvis de er rustfrie.

> 3: Jeg har vire i genuafaldet. Kan viren godt tåle sådan en tur. Skal
den
> have noget bagefter, fx monkeyskine ?
Det har jeg ikke prøvet, men jeg vil tro det har godt af at få skyllet
støv og sand ud. Jeg vasker mine wirer seperat og smører aldrig noget på
dem.

> [...]
have
> godt af at køre dem en tur gennem sådan noget; eller er det
Jeg ved ikke hvad der er i det produkt

> [...]
andemad
> i dem. Kan gummi"kødbenet" tåle at komme med i maskinen eller skal det
Det skulle det gerne kunne. Hvor varme mon de bliver når solen skinner
på dem.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : PKJ

Dato : 08-02-04 15:12

Jeg kan kun bekræfte Henning Rasmussens svar i et og alt.
Jeg har brugt vaskemaskine som beskrevet de sidste 35 år uden ulemper.
Dog. Brug IKKE gode sokker til at trække over sjækler og hager. Efter vasken
er der ikke meget tilbage af de pæne sokker.
mvh PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 16:09

Jeg tænkte også mere på "krudtet" i vaskepulveret. Gummi er jo fx ret sart
ift olie, så det kunne være enzymerne i vaskepulveret angreb gummiet .... og
de koster jo 200 kr stykket. Men hvis i har prøvet uden problemer så tør jeg
også ....

/Bjarke

Fra : Lotte

Dato : 08-02-04 15:53

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message news:<c058bi$ph0$1@news.cybercity.dk>...
> Ja, jeg har jo ikke prøvet det før og så dukker der jo 1000 små spørgsmål op
> når jeg stopper tovværket i mit gamle dynebetræk for at give det en tur i
> vaskemaskinen ...

Jeg har altid vasket alt mit tovværk og det har ikke taget skade. Men
selvfølgelig slider en vaskemaskine på tovværket, som den jo også gør
på alt det andet tøj, du vasker.

> (konen er øm om hendes nye Miele)

I øvrigt er det vel ikke kun din kones vaskemaskine, du har vel også
tøj, der bliver vasket deri, ik? (Smile)

Lotte

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 17:26

Jo, den vasker også mit tøj, men der er ingen tvivl om at maskinen tilhører
min kone. Jeg fik lov at røre knapperne under installationen, som jeg selv
foretog, men siden da har ejerskabet været helt afklaret. - og specielt
tydeligt er det når jeg ønsker at komme mit tovværk ind gennem den lille
runde dør.... <smile>..

- og det er ikke noget jeg har valgt. Tro mig ...

/Bjarke

"Lotte" <Lotte@yahoo.com> wrote in message
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
cut

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-04 18:46

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> 2: sjækler og div "hardware" har jeg pakket lidt ind (konen er øm om
> hendes nye Miele). Skal de have noget bagefter ?

Pak dem meget grundigt ind.

En del vaskemaskiner har letvægtstromler som er hårdforkromet. Du kan
risikerer at slå forkromningen i stykker. Endelig er der også en
mindre risiko for buler i tromlen, og det er nok ikke så smart, hvis
det er een af de maskiner, som centrifugerer med 1600 omdr.

Jeg ville gå på vaskeri, hvis jeg var dig....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 19:32

Det med centrifugeringen er korrekt. Fuld drøn er ikke en god ting. Ihvert
fald ikke i konens turbo-Miele. Jeg troede den var ved at eksplodere medens
vi sad og spiste. Jeg skyndte mig at sætte centrifugeringen ned på 900. Det
virker bedre ....

/Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-02-04 22:16

Bjarke Christensen wrote:

> [...]

medens
> vi sad og spiste. Jeg skyndte mig at sætte centrifugeringen ned på

Lige lidt insektsex:
<flueknipperri>
Hmm. Når først maskinen er kommet op i lidt omdrejninger ved
centrifugeringen, så bliver tovet da trykket ud i tromlen og vælter da
ikke rundt og laver buler. Problemet er jo i midlertid når den vasker.
Grunden til at du Bjarke har oplevet at maskinen har hoppet og danset,
er fordi maskinen ikke har fået fordelt vægten lige på tovværket.
</flueknipperri>

Det er i alle tilfælde en god idé at tage alle sjækler og blokke af. Det
er vel de færreste der er splejset eller tacklet fast.
Kovser er det svært at gøre noget ved så her skal strømpen bruges. Må
dog indrømme at de små på tynde liner <5mm ville jeg ikke gidde at gøre
noget ved. De laver næppe meget mere skade i maskinen end en
cowboybukseknap.

Og så lige høflig forespørgelse:
Er det muligt om du, Bjarke, kunne citere korrekt under det du svarer.
Så har vi andre mulighed for at følge netiketten uden at skulle rykke
rundt på det du har skrevet?

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-04 23:12

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
danset,
> er fordi maskinen ikke har fået fordelt vægten lige på tovværket.

Jo, men mange nye vaskemaskiner, som har hurtig centrifugering har en
funktion, hvor den roterer rimeligt hurtigt den ene og den anden vej.
Dette er en funktion, som "måler" mængden af tøj, så den kan forsøge
at "afballancere" tøjet rigtigt. Dette kan blive ved i op til flere
minutter.

De starter og stopper rimeligt hurtigt, og derved kan ståldimserne
kastes imod tromlen, navnligt hvis der ikke er meget tovværk i
maskinen.

Det kan godt være, at det er pedanteri, men stålsjækler o.lign. hører
nu en gang ikke hjemme i en vaskemaskine...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 23:25

Til Lars og Claus,

Jeg tror det gik galt i maskinen fordi tovet jo er samlet inden i dyne
betrækket. Det kan være jeg skal lukke det på en anden møde, så det bedre
kan fylde maskinen ud (istdet for at ende som en klump, der ikke kan komme i
balance)

/Bjarke

Vedr. citater: Jeg citerere som det er standard i alle microsoftprodukter.
Der er ikke overenstemmelse mellem microsoft standard (citere over) og de
danske netetikke "regler" (citere under). Da hele verdenen bruger MS
produkter (på nær et par anti-præster) så må netetikke-regler jo ændres på
et tidspunkt. - jeg har bare taget forskud på glæderne. - og så synes jeg
det er meeget smartere. Til gengæld kompenserer jeg ved at snippe det meste
væk.... Denne gang det hele...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-02-04 23:59

Bjarke Christensen wrote:

> [...]
> det er meeget smartere. Til gengæld kompenserer jeg ved at snippe det meste

Og skal vi så lige en gang for alle slå fast, at brud på netiketten er
brud på de regler som du har accepteret da du oprettede din
internetforbindelse hos din udbyder - i dit tilfælde Cybercity.
Ved gentagende overtrædelser af gældende netikette, kan din udbyder
lukke din linie. Og nej det er ikke opdigtet regel. Det står rent
faktisk i langt de fleste udbyderes betingelse.
Så din undskyldning med, at det er sådan Outlook Express gør det, er
ikke gyldig. For øvrigt gør Mozilla det samme, men utroeligt nok kommer
alle mine svar alligevel _under_ det jeg svarer på i 99% af tilfældene.
Det er faktisk slet ikke så svært som det lyder når bare man først har
lært det...

Og nej. Jeg har ikke i sinde at klage til din udbyder. Jeg mener en pæn
og høflig henstilling burde være nok. Så betragt ikke dette indlæg som
en trussel, men stadig kun som en høflig henstilling.

Denne diskussion hører ikke til i dk.fritid.sejlads så yderligere svar
vil ryger til dk.admin.netikette

XFUT: dk.admin.netikette

- Lars

Fra : Karl Viggo

Dato : 09-02-04 07:46

og så har vi fundet endnu en netbetent!!

Viggo

Fra : Karsten

Dato : 09-02-04 12:29

"Karl Viggo" <karlviggo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> og så har vi fundet endnu en netbetent!!
>
> Viggo

Og, har du noget imod det, tag lige at kikke lidt på den her side.

http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 09-02-04 12:37

"Karsten" <faerk@adslFJERNhome.dk> writes:

> Og, har du noget imod det, tag lige at kikke lidt på den her side.
>
> http://www.usenet.dk/netikette/

Brug da OE-quotefix så citerer også OE rigtigt..
Og lige for en ordens skyld det er IKKE MS som bestemmer hvordan
reglerne er, det er en international organisation...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 09-02-04 12:37

Henrik Pedersen wrote:
> Og lige for en ordens skyld det er IKKE MS som bestemmer hvordan
> reglerne er, det er en international organisation...

Den hedder "Kabelen"

fut: dk.admin.netikette

--
Morten!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 19:40

Åhh gud, har jeg virkelig startet alt dette ?? Man får jo et helt chok, når
man kommer hjem fra arbejdet og ser det...

Det må I undskylde....

Vi kan lave en handel. Når Claus fjerner sin meget omtalte provokerende
indledning, så begynder jeg at citere som NG præsterne mener er rigtigt (jeg
mener jo det er MS der gør det rigtigt, men det er jo en lang og ufrugtbar
debat)

Kunne jeg få et link til den omtalte "quotefix". Just in case.... Så jeg har
den klar ...

/Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-02-04 20:23

Bjarke Christensen wrote:

> Kunne jeg få et link til den omtalte "quotefix". Just in case.... Så jeg har
> den klar ...

Google er din ven Men her er et link alligevel:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Der er også nogle andre features med, så som at farve de ting man svarer
på så det er let at se forskel. (Farve informationen bliver ikke sendt
med ved replys)

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 00:35

> [...]

> provokerende indledning, så begynder jeg at citere som NG præsterne
> mener er rigtigt (jeg mener jo det er MS der gør det rigtigt, men

Du kan rende og hoppe!

Min indledning er ikke i strid med netiketten eller RFC, og jeg laver
ikke om på noget, blot fordi nogle sure, indadvendte brokhoveder
mangler humor!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-02-04 03:22

> [...]

> har bare taget forskud på glæderne. - og så synes jeg det er meeget
> smartere. Til gengæld kompenserer jeg ved at snippe det meste

Det er da den mest lammeste undskyldning, jeg længe har hørt!

Jeg anvender også M$ produkter, og jeg kan da godt finde ud af at
citerer korrekt?

Problemet er, at du i virkeligheden er skide ligeglad og gør som det
passer dig!

Claus

FUT netikette

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-02-04 21:33

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c06d0d$2f3f$1@news.cybercity.dk...
> [...]
bedre
> kan fylde maskinen ud (istdet for at ende som en klump, der ikke kan

Hej Bjarke

Glem det dynebetræk. Som du har fundet ud af, så kommer tovværket til at
ligge i en klump. Pak noget om sjæklerne, hvis de ikke kan tages af, så
kører det bare.

Fra : Jens Juul

Dato : 08-02-04 23:07

>Det er mange spørgsmål. - men der er jo også for en formue i al det
>tovværk,
>så man er jo lidt forsigtig ....
En forhandler fortalte mig engang at man under ingen omstændigheder må
bruge skyllemiddel når man vasker sit tovværk. .............. ikke at jeg
kunne finde på at bruge det men .............

Mvh Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-02-04 03:24

Uheldigvis faldt Jens Juul over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]

at
> jeg kunne finde på at bruge det men .............

Det har jeg da gjort ofte, og tovet bliver utrolig blødt og lækkert.
Især skøderne...

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-02-04 04:21

Claus Tersgov wrote:

> Det har jeg da gjort ofte, og tovet bliver utrolig blødt og lækkert.
> Især skøderne...

Men det vigtigste:
Påvirker det brudstyrken at benytte skyllemiddel?
Og hvis det gør, er der så forskel fra skyllemiddel til skyllemiddel?
Er der en langtidseffekt?

Måske det var værd at undersøge nærmere.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-02-04 04:34

Uheldigvis faldt Lars Kristensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
skyllemiddel?
> Er der en langtidseffekt?
> Måske det var værd at undersøge nærmere.

Tjaa, hvis tovværket kan tåle frost, saltvand og hård sol, så skulle
det da være underligt, hvis det ikke kan tåle skyllemiddel...

Jeg anvender da også skyllemiddel til mit tøj flere gange om måneden,
og det holder da meget godt...

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 09-02-04 08:35

Skyllemiddel får også tøj (ogvel også tovværk) til at sky vand. Derfor skal
man aldrig bruge det til håndklæder hvor fristende det end kan være med et
blødt håndklæde.
Vi bruger aldrig skyllemiddel i vores hus. Vi har det slet ikke.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 19:42

Enig, vi bruger heller aldrig skyllemiddel (mest fordi jeg synes lugten er
"lidt for meget").

Men "sky vand" ?? det ville da måske være meget praktisk på tovværk, så
ville de måske holde sig rene lidt længere ??

Gid nogen kunne forklare hvorfor det ikke er godt ....

/Bjarke

Fra : Jens Juul

Dato : 09-02-04 09:19

>Men det vigtigste:
>Påvirker det brudstyrken at benytte skyllemiddel?

Tjah det var hvad manden sagde - at det nedbrød tovværk af syntetiske
materialer.............. men om det er korrekt ved jeg ikke .............
det var jo en forhandler der sagde det )

Mvh Jens

Fra : Lotte

Dato : 09-02-04 22:10

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote in message news:<fc.0073fb6b05e9e7433b9aca00238438ed.5e9e809@net.dialog.dk>...

> [...]
> materialer.............. men om det er korrekt ved jeg ikke .............
> det var jo en forhandler der sagde det )

Buger altid skyllemiddel - også til tovværket. Tror ikke på den der
med, at det må/kan man ikke. Skyllemiddel forhindrer i øvrigt også
statisk elektricitet (nylon), blødgør og fås også uden for meget
parfume.

Mvh

Lotte

Fra : Jens Juul

Dato : 09-02-04 22:43

>Skyllemiddel forhindrer i øvrigt også
>statisk elektricitet
....................... det har jeg nu aldrig prøvet - altså statisk
elektricitet i mit tovværk )

Mvh Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 23:41

Ja, det sætter jo strømdiskussionen i den anden tråd i et helt nyt
perspektiv. - <hjælp> nu er "det" også i tovværket ...

Man kan godt høre bådene er på land og vi keder os ...<smile>

Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-02-04 03:07

Bjarke Christensen wrote:
> Ja, det sætter jo strømdiskussionen i den anden tråd i et helt nyt
> perspektiv. - <hjælp> nu er "det" også i tovværket ...

He he. Så kan det være man kommer i stødet og sejler stærkere hvis bare
ikke man bliver grebet strømmen...

> Man kan godt høre bådene er på land og vi keder os ...<smile>

Er de? Jeg sejler da stadig. Altså på nær lige forrige weekend og
weekenden før, hvor det ikke var muligt pga. is, men ellers... Ingen
undskyldninger, bare hop i det varm tøj (læs: tørdragt og massere af tøj
inden under - mange lag) og så låne en af klubbens ynglinge, lasere
eller hvad der nu ellers er af trailerbåde i klubben.

Ellers er der jo også massere af andre ting at tage sig til. F.eks.
Planlægge turen til sommer.
Give klubbens hjemmeside en overhaling.
Hjælpe havneudvalget med vedligehold af havnen.
Vasket sit tovværk er der nogen der gør og går det igennem. Smider det
ud der er slidt op og laver nyt. Kontrollerer taklinger og splejsninger
og får lavet dem man ikke lige fik lavet på sidste sommertur (som man
ellers havde lovet sig selv) fordi man skulle drikke bajere sammen med
dem i nabobåden.
Vedligeholde sine søkort - dvs. gennemgå alle efterretninger for
søfarene siden sidst man gennemgik dem og få ført alle relevante
ændringer ind i søkortet.
Og jeg kunne blive ved...

- Lars

Fra : Ole Mogensen

Dato : 13-02-04 20:53

Hvorfor alt det besvær. Hvad med at putte hele båden i vaskemaskinen?
OM