Sky kat
Fra : Helle Madsen

Dato : 08-02-04 12:11

Hejsa

Var igår i Tyskland for at hente mig en ny kat. Hun er to år og meget sky.
Hun vil helst ikke ha kontakt til hverken os(mennesker) eller de andre
katte. Hun ser ud til at foretrække vores soveværelse, og når vi ikke er
der, er hun også fremme, men når vi kommer ind gemmer hun sig under sengen.

Skal vi bare lade hende være i fred i soveværelset indtil hun er blevet mere
tryg, eller skal vi forsøge at opholde os derinde, så hun vænner sig til
vores tilstedeværelse? Sammenføring med de andre katte vil jeg laade vente
indtil hun selv viser interesse for dem gennem en dør på klem.

Håber på nogle gode råd, da jeg hare enormt ondt af hende, når hun føler sig
så lidt tryg.

Mvh Helle Madsen

Fra : Battlefield´s

Dato : 08-02-04 12:12

"Helle Madsen" <gizmotrold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> indtil hun selv viser interesse for dem gennem en dør på klem.
>
> Håber på nogle gode råd, da jeg hare enormt ondt af hende, når hun føler

Hej
Tillykke med din nye kat,.
Det er jo lidt af en omvæltning for sådan en kat, så giv den lidt mere tid.
Da jeg for snart mange år siden købte en meget sky kat, gjorde jeg det at
jeg satte mig på gulvet tæt ved sofaen (som han gemte sig bag) og læste i en
bog, ind imellem snakkede jeg roligt til ham, men jeg prøvede ikke på at
tvinge ham til kontakt. Han endte med at blive meget kontaktsøgende og
morsyg
Held og lykke med projektet!
Vibeke

Fra : Helle Madsen

Dato : 08-02-04 12:22

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bog, ind imellem snakkede jeg roligt til ham, men jeg prøvede ikke på at
> tvinge ham til kontakt. Han endte med at blive meget kontaktsøgende og

Hej Vibeke

Mange tak for rådet.
Vil prøve det lidt senere idag, vil lige gi hende lidt tid til at spise og
sove. Hun har ikke spist siden hun kom sent i går aftes, men har set hun har
været ved madskålen når vi ikke er herinde.

Hilsen Helle

Fra : Kasper Jørgensen

Dato : 08-02-04 17:50

Hej Helle,

Vil bare lige tilføje, at det er helt normalt at en kat gemmer sig sådan.
Vi fik også en kat i august sidste år, som med det samme gemte sig under
vores seng i soveværelset.
Jeg var også meget bekymret og skrev herinde, men fandt hurtigt ud af, at
det er meget normalt.

Jeg gjorde det samme som Vibeke skrev til dig. Gik i soveværelset og satte
mig på gulvet så hun kunne se mig. Havde nogen godbidder og mad med ind
(maden var der selvfølgelig i forvejen, men hun spiste ikke af den). Vi var
meget bekymret, da hun hverken spiste eller var på kattebakken i flere dage.
Stille og roligt begyndte hun at komme ud til mig og begyndte at udforske
soveværelset (hun havde kun adgang til det, da vi havde en anden kat i
forvejen).

Men lige pludselig på 3. dagen kom hun ud for at spise imens jeg var
derinde. Og kort tid efter gik hun også på kattebakken.

Idag er hun den mest kælesyge (og morsyge) kat. Hun er konstant ved siden af
mig når jeg er hjemme og sover ved siden af mig om natten.
Men det tog nok også et par måneder at nå hertil.
Lige nu går hun faktisk rundt om mine ben og tigger om at blive taget op
!!!!

Så tag det helt roligt og tving endelig ikke katten til noget den ikke er
tryg ved - Tag den ikke op hvis ikke den selv vil (den skal nok komme når
den har lyst).

Giv tid og kærlighed til katten. I skal nok blive gode venne hvis bare
katten er vant til at være i hænder i forvejen...... (ellers kan det tage
længere tid).

Sig endelig til hvis du har brug for mere råd eller udveksling af
erfaringer, da jeg er på kat nr. 3 (er netop i gang med at vende nr. 3 til
at være hos os - har haft hende i en lille måned og det går perfekt !!).

Hilsen

Tine

Fra : Helle Madsen

Dato : 08-02-04 18:43

"Kasper Jørgensen" <Nukleuz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at være hos os - har haft hende i en lille måned og det går perfekt !!).

Hejsa Tine

Er også nået frem til at jeg må tilbringe det meste af min vinterferie på
gulvet ved siden af sengen hos hende. Er glad for at høre at det ikke er
unormalt at de hverken spiser eller går på kattebakke.

Er så gået igang med at producere en masse guf til hende, i håb om det
lokker en smule mad ned. I aften står den på kogt fisk og i morgen har jeg
planlagt en smule hjerte for dem. Hun har også kun adgang til soveværelset,
så de to andre også har en del plads. De er dog lidt utilfredse med at de
ikke får lov at sove sammen med os, men det overlever de nok. Synes det er
sund at hun skal være andre steder når vi får gæster o.l.

Hun har været i menneske hænder før, men er ikke vil med det. det er mig en
gåde hvordan det lykkedes forrige ejer at udstille hende, men det tog hun
vist rimeligt med ro

Hilsen Helle

Fra : dpl

Dato : 08-02-04 19:20

Helle Madsen wrote:
> Hejsa
>
> Var igår i Tyskland for at hente mig en ny kat. Hun er to år og meget sky.

Hej Helle!
Jamen til lykke med Rani, så er hun kommet i hus! *smil*

Som Angelika sikkert har fortalt, er hendes temperament jo ret specielt,
ligesom vores Raisa (Rani's søster, til udenforstående). Vi lod Raisa gå
rundt præcis som det passede hende, og i de første måneder hed hun
"katten uden ben", fordi hun nærmest krøb hen ad gulvet når hun endelig
var fremme. Hun var længe om at vænne sig til at bo her, men blev
heldigvis ret hurtig glad for de andre katte.

Kun langsomt begyndte hun at nærme sig os, men hun har gjort store
fremskridt. I dag er hun meget veltilpasset, og ligger f.eks. ofte ved
siden af skærmen, når jeg sidder ved computeren. For nogle dage siden,
kom min kæreste endda gående med hende på armen. Så det går fremad hele
tiden.

Mit råd er derfor at tage det helt roligt, og ikke blive ked af at det
går langsomt i starten. Held og lykke med hende, jeg glæder mig til at
se billeder!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Helle Madsen

Dato : 08-02-04 19:28

> [...]
>
> Mit råd er derfor at tage det helt roligt, og ikke blive ked af at det
> går langsomt i starten. Held og lykke med hende, jeg glæder mig til at

Hej Dorthe

Ja så kom hun endeligt hjem. Hin tog det rigtigt pænt og fik da også lov at
sidde og kigge på hende efter vi havde lukket hende ud. Nu er hun så flyttet
ind under sengen, så må vi jo se hvor længe hun har tænkt sig at bo der.

Synes du jeg skal prøve at lade de to andre katte komme ind til hende? De
plejer at være meget søde ved fremmede katte, har aldrig hørt dem væse. En
ny kat er jo en man kan putte med og vaske

Skal nok oploade billeder af hende, engang jeg er så heldig at hun vil kigge
ud fra sit skjul.

Hilsen Helle

Fra : dpl

Dato : 08-02-04 19:56

Helle Madsen wrote:

> [...]
> ny kat er jo en man kan putte med og vaske
>
> Skal nok oploade billeder af hende, engang jeg er så heldig at hun vil kigge

Hej Helle!
Ja, det husker jeg godt. Raisa boede nogle uger under sofaen *smil*. Men
hun havde jo også to store hunde, hun skulle vænne sig til. Hvis dine
katte er rimelig tolerante synes jeg da du skulle prøve at sætte dem
sammen, f.eks. i morgen. Måske bare en af gangen, så Rani ikke bliver
alt for overrumplet. Men hun er jo vant til mange andre katte omkring
sig, så jeg tror ikke det bliver så slemt.

De første 2 måneder fik jeg heller ikke taget nogle fornuftige billeder
af Raisa... *smil*

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/